printlogo


کد خبر: 270213تاریخ: 1402/8/2 00:00
اخبار

پایان حضور غیرقانونی سلاح‌ورزی
شورای ‌عالی نظارت به برکناری رئیس اتاق بازرگانی ایران رأی داد
جلسه شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران صبح دیروز با ۲ دستور جلسه رسیدگی به مسائل اتاق بازرگانی آبادان و همچنین موضوع تخلف در انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در محل وزارت صمت برگزار شد. در مذاکرات انجام شده در جلسه دیروز شورای‌ عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران، اکثریت اعضا ضمن خلاف قانون دانستن روند طی شده در انتخاب حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق ایران در خردادماه گذشته، رای به برکناری وی از مسوولیت اتاق ایران دادند. اواخر خرداد انتخابات هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران برگزار شد و حسین سلاح‌ورزی به طور غیرقانونی و بدون داشتن تاییدیه دستگاه‌های نظارتی در اتفاقی عجیب از سوی هیات نمایندگان به عنوان رئیس این اتاق انتخاب شد. انتخاب سلاح‌ورزی در حالی انجام شد که صلاحیت وی پیش از این به صورت قطعی از سوی وزارت اطلاعات رد شده بود اما اصرار وی برای باقی ماندن در این مسؤولیت و عدم پذیرش قانون سبب شد بخش خصوصی در طول ۴ ماه گذشته از داشتن نماینده در بسیاری از شوراهای عالی از جمله پول و اعتبار، بورس و... محروم باشد. بر اساس این گزارش شورای‌ عالی نظارت متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس و ۲ نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بعدازظهر دیروز با اکثریت، رای به برکناری سلاح‌ورزی دادند تا این تصمیم پایانی بر این رویه خلاف قانون باشد. مواضع و رفتار خلاف منافع ملی سلاح‌ورزی و حمایت او از اغتشاشگران و معاندان و آسیب‌زنندگان به امنیت کشور در ماه‌های گذشته مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بود و عزل او از این جایگاه به عنوان یک مطالبه جدی از دستگاه‌های مسؤول مورد درخواست بود.
***
ایران رکورددار تولید پلیمر
نایب‌رئیس کمیسیون صادر‌کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از افزایش تولید پلیمر در کشور خبر داد. محمدرضا حیدرزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پلیمر جزو صنایع استراتژیک کشور است و ارزآوری بالایی دارد و ما می‌توانیم با توجه به مزیت‌های این صنعت و شرایط کشور به اهداف‌مان برسیم، اظهار کرد: در حال حاضر کمیته‌هایی با کشورهای هدف صادرات تشکیل شده است تا معضلات صادرات رفع شود. یکی از معضلاتی که در داخل کشور وجود دارد، کمبود مواد اولیه صنایع پلیمر و افزایش قیمت آن است. به گفته حیدرزاده، در ماه شهریور یکی از شرکت‌های بزرگ این حوزه ۱۶۸ هزار تن انواع محصولات تولید کرده که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ دارای ۹ درصد رشد بوده است. وی با بیان اینکه عدم توانایی در نوسازی ماشین‌آلات مشکلی اساسی است، گفت: برنامه‌ریزی شده است این مشکلات با تعاملی که بین بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و کشورهای هدف وجود دارد، رفع شود. نایب‌رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر‌کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه تولید تجمعی نیمه اول سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و ۱۴ هزار تن بوده است، اظهار کرد: این میزان تولید نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی 8.8 میلیون تنی تولید محصولات پلیمری در ایران در شرایطی بوده که ظرفیت تولید محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۴۹۰ میلیون تن و ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه ۴۲ میلیون تن است، گفت: در واقع ایران سهمی 1.8 درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری جهان و سهمی ۲۱ درصدی از ظرفیت تولید محصولات پلیمری در خاورمیانه دارد. نایب‌رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادر‌کنندگان نفت، گاز، پتروشیمی با بیان اینکه میزان تولید واقعی محصولات پلیمری در جهان بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن و در خاورمیانه ۳۶ میلیون تن است، اظهار کرد: سهم تولید عملی محصولات پلیمری در ایران با 8.1 میلیون تن از مجموع ظرفیت اسمی 8.8 میلیون تنی از تولید عملی محصولات پلیمری جهان و خاورمیانه به ترتیب ۲ و ۲۳ درصد است.  
***
صرفه‌جویی ارزی 1.7 میلیارد دلاری با بومی‌سازی تجهیزات معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با اجرای برنامه‌های بومی‌سازی، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در ۳ سال گذشته صرفه‌جویی ارزی شده است. محمدرضا موثقی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بومی‌سازی از جنبه‌های مختلف از جمله مقابله با تحریم‌ها، فناوری و ضرورت توسعه آن، فعال کردن ظرفیت‌های خالی صنایع و همچنین کمک به اشتغال‌زایی در کشور مورد اهمیت است. به گفته وی، محور برنامه‌های بومی‌سازی این سازمان بر افزایش خوداتکایی، ارتقای توان ساخت داخلی و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی استوار است. رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ‌کرد: این سازمان در راستای تقویت و تسهیل افزایش مشارکت سازندگان داخلی و بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور بویژه در معادن، شرکت‌های فولادی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند، اقداماتی را در چند سال اخیر با جدیت پیگیری و عملیاتی کرده است. وی ادامه‌ داد: با اجرای برنامه‌های بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در ۳ سال گذشته (۱۴۰۱-۱۳۹۹) توسط شرکت‌های تابعه ایمیدرو، صرفه‌جویی ارزی شده است. بر اساس اعلام ایمیدرو، موثقی‌نیا ادامه داد: برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی ارزی به میزان حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، انجام هماهنگی‌های لازم برای تأسیس صندوق پژوهش و فناوری فولاد (با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با مشارکت شرکت‌های فولادی کشور) به ‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سازندگان داخلی و نیز تسهیل‌گری طراحی، ساخت و تولید داخل، بخش دیگری از برنامه بومی‌سازی ایمیدرو است.

Page Generated in 0/0050 sec