printlogo


کد خبر: 270218تاریخ: 1402/8/2 00:00
تحلیل رسانه‌های غربی از دلایل تعلیق حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه
نگران از تبعات رویارویی با محور مقاومت

گروه سیاسی: 17 روز از عملیات توفان الاقصی می‌گذرد؛ عملیاتی که در آن مجاهدان مقاومت ضربه‌ای سخت بر بدنه‌ امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد آوردند؛ ضربه‌ای غافلگیرانه که به مثابه بزرگ‌ترین شکست تاریخ این رژیم از مجاهدان فلسطینی نیز تلقی خواهد شد.
پس از این شکست، مقامات رژیم صهیونیستی با بمباران، کشتار کودکان و غیرنظامیان همچنین نسل‌کشی، سعی داشتند تا حدی آبروی از دست رفته را بازیابند اما مشخصا طبق ادعای کارشناسان، حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه قریب‌الوقوع بوده و جز این کار، هدف دیگری در ذهن مقامات رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. 
در همین راستا خبرگزاری «آناتولی» و روزنامه «نیویورک‌تایمز» در خبر‌هایی جداگانه گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی برای حدود ۱۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش فراخوان صادر کرده است. این رسانه‎‌ها خبر فراخواندن نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی را به نقل از سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس منتشر کردند؛ موضوعی که مشخصا بر ادعای ورود زمینی این رژیم صحه گذاشت و قریب‌الوقوع بودن چنین اقدامی از سوی صهیونیست‌ها را هم برجسته می‌کرد. 
اما این اتفاق که از همان روزهای اول هم مطرح می‌شد با تلاش‌هایی برای تعویق و تعلیق از سوی برخی کشورها مواجه شد. این تلاش‌ها تنها یک دلیل داشت و آن هم به نگرانی ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی از ورود ایران و نیروهای مقاومت به جنگ با رژیم صهیونیستی مربوط است.
وزیر امور خارجه ایران بیستم مهرماه طی سفر به ۴ کشور منطقه، به صراحت هشدار داد جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه تا دیر نشده جنایت‌های جنگی خود را متوقف کنند که ممکن است تا ساعات دیگر دیر شود. پایگاه خبری آکسیوس نیز با استناد به منابع دیپلماتیک ناشناس اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان در دیدار تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه در لبنان پیام کشورش درباره مناقشه اسرائیل و حماس را به اطلاع وی رسانده است. به ‌موجب اعلام همین منابع، امیرعبداللهیان در این دیدار گفته است ایران خواهان تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای نیست. امیرعبداللهیان به مقام سازمان ملل متحد گفت اگر اسرائیل به حملاتش در غزه ادامه دهد و بویژه حملات زمینی به این منطقه را آغاز کند، ایران ناگزیر از پاسخگویی به آن خواهد بود.
موضع جمهوری اسلامی ایران باعث شد برخی مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به نگرانی‌های خود به یقین رسیده و حتی از ایران و نیروهای مقاومت بخواهند از ورود به جنگ مذکور خودداری کنند.
ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که او را در پرواز به سمت بروکسل همراهی می‌کردند خواستار خودداری ایران از دخالت در جنگ اسرائیل - حماس شد. 
همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به ورود مستقیم ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت: نمی‌توان رد کرد که ایران ممکن است به نوعی در درگیری میان اسرائیل و حماس به طور مستقیم دخالت کند. ما نگران نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله هستیم.
علاوه ‌بر آمریکایی‌ها، برخی مقامات کشورهای اروپایی نیز به هر نحوی در تلاش بودند برای برطرف کردن ترس خود پیرامون ورود ایران و نیروهای مقاومت به جنگ غزه، آنها را نسبت به هر نوع حمایت و دخالتی در جنگ مذکور منصرف کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد او با مقامات ایران و نمایندگان حزب‌الله و به ‌علاوه مقامات سایر بازیگران منطقه‌ای در تماس است. دفتر مکرون همچنین خاطرنشان کرد او از ایران و بویژه حزب‌الله خواسته است از جنگ میان اسرائیل و حماس دوری کنند و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز خطاب به حزب‌الله لبنان تصریح کرد به فکر حمله به اسرائیل نباشد و عملا مثل همتای فرانسوی خود درخواست آلمان را مطرح کرد و نگرانی خود نسبت به این مساله را عیان کرد.
علاوه ‌بر اظهارنظر مقامات برخی کشورهای غربی، اقدامات عملی آنها در فعال شدن سامانه‌های پدافندی‌شان نیز نشانه‌ دیگری از نگرانی این کشورها از ورود مقاومت به جنگ است. از همین رو در گام اول، ایالات‌متحده برای حمایت از اسرائیل یک گروه تهاجمی ناوهای جنگی را به شرق مدیترانه فرستاد. ناو «یو.اس. اس‌جرالد فورد» که یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان است، در روزهای آغازین حملات خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی به منطقه خاورمیانه اعزام و در دریای مدیترانه مستقر شد. 
همچنین «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا مدتی بعد، از اعزام دومین ناو هواپیمابر به دریای مدیترانه خبر داد. وی در اظهاراتی گفت: دستور دادم ناو هواپیمابر «آیزنهاور» به سمت شرق دریای مدیترانه حرکت کند.
علاوه ‌بر آمریکا، دفتر نخست‌وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ریشی سوناک برای حمایت نظامی از اسرائیل، دستور اعزام ناوجنگی و هواپیمای جاسوسی به شرق مدیترانه را صادر کرده است. بر اساس این بیانیه، 2 ناو جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس موسوم به RFA Lyme Bay  و RFA Argu، هواپیمای جاسوسی پی۸ و 3 بالگرد مرلین برای ارائه پشتیبانی عملی به اسرائیل در منطقه، در حالت آماده‌باش قرار خواهند گرفت. 
* واقعیتی که رسانه‌های غربی هم به آن اعتراف کردند
جملگی این موارد نشان عمق نگرانی ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی از گسترش دامنه جنگ و ورود مستقیم نیروهای مقاومت است؛ نگرانی دامنه‌داری که آنها را مجبور به اتخاذ چنین مواضع و تصمیماتی کرده و عملا هم جلوی ورود زمینی رژیم صهیونیستی به غزه را تا به این لحظه گرفته است. این واقعیتی ‌است که برخی رسانه‌های غربی نیز به آن اشاره کرده و نقش تعیین‌کننده ایران در این مساله را هم مورد تاکید قرار دادند. روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، طی گزارشی به قلم کالین پی کلارک به تحولات اخیر منطقه و جنگ بین رژیم اشغالگر قدس با فلسطین پرداخته و نقش کلیدی، تاثیرگذار و مستقل نیروهای مقاومت را در این جنگ برجسته کرده است. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، گروه‌هایی که تهران برای دهه‌ها به عنوان «محور مقاومت» از آنها حمایت کرد، اکنون مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌ها را توسعه داده‌اند؛ از پهپاد‌های بدون سرنشین تا زرادخانه‌های موشک‌های بالستیک پیشرفته، بخشی از این قدرت فزاینده نظامی نیروهای مقاومت را نشان می‌دهد. در همین چارچوب هم اسرائیل نگران است در صورت ورود زمینی به غزه، حزب‌الله لبنان نیز حملات خود در شمال سرزمین‌های اشغالی را تشدیدکند؛ از همین رو اسرائیل شهرک‌های هم‌مرز با لبنان را نیز تخلیه کرده‌ است.
سوای تحولات فعلی و عینی در این جنگ، نیویورک‌تایمز به روند عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل هم پرداخت. اتفاقات 7 اکتبر داستان عادی‌سازی را به شکل دیگری تغییر داد و عملا آن را منجمد کرد، چراکه افکار عمومی در جهان عرب درباره غزه خشمگین شد و سعودی‌ها با احساس این روحیه، توافق با اسرائیل را معلق کردند. 
پیش از این نیز روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرده بود مهم‌ترین نگرانی دولت‌های غربی گسترش درگیری بوده و آن هم به ‌مثابه‌ عاملی خواهد بود که ممکن است نیروهای اسرائیلی و آمریکایی را در برابر ایران و نیروهای نیابتی‌اش قرار ‌دهد و این نگران‌کننده خواهد بود. طبق ادعای گاردین، علامت‌های موجود از صحنه جنگ نشان از آن دارد که این مساله و نگرانی‌های مضاعفی که به ورود ایران منتهی خواهد شد، مهم بوده و ایران در این شرایط عملا «کلید افزایش یا کاهش سطح درگیری و اتمام آن» را هم در دست خواهد داشت.

Page Generated in 0/0053 sec