printlogo


کد خبر: 270229تاریخ: 1402/8/2 00:00
بارش باران در اغلب استان‌ها تا پایان هفته
آبان با باران
* بارندگی‌‌ها در مهرماه ۲۰ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ سال اخیر بود

پس از بارش‌های مناسب باران در نخستین ماه فصل پاییز، سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد آبان نیز اغلب استان‌های کشور بارش‌های مناسب و نرمال را تجربه می‌کنند. بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، بارش‌های فرانرمال از اوایل ماه جاری آغاز می‌شود، ضمن اینکه میزان بارندگی‌های کشور ۲۰ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله بوده است. بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، از ابتدای سال زراعی تا پایان هفته چهارم پاییز فقط بارش در یک استان جنوبی صفر بوده و بارندگی‌های پاییز در 30 استان شروع شده است. 
داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت 108 میلیمتر باران،  پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه است. پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به‌ترتیب برای استان‌های مازندران با 96، گلستان 59 و اردبیل با 39 میلیمتر بوده است. همچنین سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در اغلب استان‌ها و آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد. 
این سازمان با صدور هشدار زرد آورده است: سه‌شنبه (امروز) در چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، ایلام، جنوب مرکزی، شمال غرب و غرب اصفهان، آذربایجان غربی، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق و شمال هرمزگان وقوع رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وقوع این شرایط جوی چهارشنبه (فردا) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، خوزستان، ایلام، مرکزی، تهران، قم، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و هرمزگان، پنجشنبه (۴ آبان) در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، بوشهر، نوار شرقی خوزستان، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و جمعه (۵ آبان) در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه شرقی فارس و خراسان جنوبی دور از انتظار نیست. 
در این وضعیت آب و هوایی لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال و تاخیر در پرواز وجود دارد، بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از اسکان در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌کند.

Page Generated in 0/0110 sec