printlogo


کد خبر: 270281تاریخ: 1402/8/4 00:00
بررسی آخرین تحولات نوار غزه در دیدار زیاد النخاله و صالح العاروری با سید‌حسن نصرالله
مقاومت هماهنگ
رهبر انصارالله: یمن آماده است صدها هزار نفر را برای جنگ در کنار فلسطین بسیج کند

گروه بین‌الملل: زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس با سیدحسن نصرالله دیدار و طی آن آخرین تحولات نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی را بررسی کردند. منابع رسانه‌ای مقاومت از دیدار رهبران مقاومت فلسطین با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سایه نبرد بزرگ با دشمن صهیونیستی خبر دادند. دفتر رسانه‌ای حزب‌الله در این زمینه اعلام کرد: در دیدار «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و «صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی حماس با سیدحسن نصرالله، وقایع اخیر در نوار غزه از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی و تحولات بعدی در همه سطوح بررسی شد. بر اساس این بیانیه، در این دیدار نصرالله، النخاله و العاروری به بررسی درگیری‌های جاری در مرز لبنان با فلسطین اشغالی نیز پرداختند. دفتر رسانه‌ای جنبش حزب‌الله طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار، ارزیابی مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای و اقداماتی که طرف‌های محور مقاومت در این مرحله حساس باید اتخاذ کنند، انجام شد.  همچنین درباره راه‌های دستیابی به پیروزی واقعی مقاومت در غزه و فلسطین و توقف تجاوزات رژیم اشغالگر به غزه و کرانه باختری بحث و گفت‌وگو شد. سیدحسن نصرالله، زیاد النخاله و صالح العاروری همچنین بر ادامه هماهنگی و پیگیری تحولات به ‌صورت روزانه و دائمی توافق کردند.
روز گذشته همچنین فیلمی از رهبر جنبش انصارالله منتشر شد که در آن عبدالملک الحوثی می‌گوید یمن آماده است صدها هزار نفر را برای جنگ در کنار فلسطین بسیج کند.
«حسن فضل‌الله» نماینده فراکسیون پارلمانی «الوفاء للمقاومه» وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان، عصر چهارشنبه تاکید کرد تلفات نظامیان صهیونیست زیاد است. نماینده حزب‌الله با بیان اینکه نبرد کنونی نیروهای مقاومت با رژیم صهیونیستی با نبردهای سابق قابل مقایسه نیست، گفت نیروهای مقاومت در خطوط مرزی و در نقطه صفر به شهادت می‌رسند. حسن فضل‌الله در ادامه اظهار داشت: «دشمن تلفات سنگینش را پنهان می‌کند و مقاومت ۳ گروه دشمن را درگیر کرده است». وی همچنین گفت: «زمانی که برای غزه پیروز می‌شویم، ما در واقع برای لبنان و منطقه‌ای که دشمن به دنبال تغییر آن است، پیروز شده‌ایم».
از شمال سرزمین‌های اشغالی گزارش‌ها همچنان از تبادل آتش میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی حکایت دارند. منابع خبری بعدازظهر چهارشنبه از حمله موشکی از خاک لبنان به شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد که یک موشک هدایت‌شونده ضد تانک از لبنان به سمت پایگاه «آویویم» این رژیم شلیک شد. رسانه‌های عبری نیز در این باره اعلام کردند در پی این حمله چندین محور در جاده‌های حومه آویویم مسدود شد.
* جدال در نیویورک
به موازات جنایات صهیونیست‌ها در غزه، در فاز سیاسی و دیپلماتیک هم این نبرد ادامه دارد. سه‌شنبه شب جلسه ویژه شورای امنیت به منظور توقف جنگ  از سوی صهیونیست‌ها و آتش‌بس در غزه برگزار شد که در نهایت منجر به توزیع
2 پیش‌نویس از سوی آمریکا و روسیه به اعضا شد. 
این نشست در شرایطی برگزار شد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در مواضع خود، از سیاست اشغالگرانه رژیم صهیونیستی بشدت انتقاد کرد و عملیات حماس را نتیجه ده‌ها سال اشغال خفه‌کننده فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل دانست.
بلافاصله پس از سخنان گوترش درباره دلایل عملیات حماس در هفتم اکتبر، وزیر خارجه اسرائیل در واکنش شدید به موضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره غزه، گفت در اعتراض به این موضع دبیرکل سازمان ملل، با گوترش دیدار نخواهد کرد. گلیعاد اردان، سفیر و نماینده رژیم صهیونیستی که از این سخنان دبیرکل سازمان ملل عصبانی بود، مدعی شد: او شایستگی رهبری و دبیر کلی سازمان ملل را ندارد و فوری باید استعفا کند. گفت‌وگو با این افراد که با عاملان جنایات علیه «اسرائیلی‌ها» همدردی می‌کنند، هیچ فایده‌ای ندارد. نماینده اسرائیل همچنین تهدید کرد زمان درس عبرت دادن به گوترش فرا رسیده است. سفیر صهیونیست‌ها در سازمان ملل همچنین گفت: این رژیم بابت اظهارات گوترش درباره بمباران غزه، برای مقام‌های سازمان ملل ویزا صادر نمی‌کند. عصبانیت صهیونیست‌ها از دبیرکل سازمان ملل در شرایطی است که به گفته گوترش، تاکنون ده‌ها نفر از کارکنان سازمان ملل در بمباران رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.
در همین حال شبکه فاکس‌نیوز گزارش داد ۲ نسخه پیش‌نویس موجود از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه را رویت کرده که نام ایران به درخواست روسیه در بحث «تلاش برای ممانعت از تامین مالی و تسلیحاتی حماس و همچنین متوقف کردن حملات حزب‌الله لبنان به مرزهای شمالی اراضی اشغالی» از نسخه پایانی حذف شده است.
در پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود، به نام ایران اشاره‌ای نشده که ادعا می‌شود «حامی اصلی» حماس و حزب‌الله لبنان است.
فاکس‌نیوز در این باره گزارش داد: نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواست «تامین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند». در این نسخه آمده بود: «ایران باید صادرات تسلیحات و تجهیزات مرتبط را به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی از جمله حماس متوقف کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند».
تازه‌ترین نسخه این پیش‌نویس که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود اما مذاکرات بر سر آن ادامه یافت، به ایران اشاره‌ای نمی‌کند. شبکه فاکس‌نیوز این نسخه را رویت کرده که «از کشورهای عضو (شورای امنیت سازمان ملل) می‌خواهد طبق قوانین بین‌المللی و ذیل قطعنامه ۲۴۸۲ شورای امنیت، تلاش‌های‌شان را برای منع تامین مالی تروریسم، از جمله از طریق محدودسازی تامین مالی حماس از طریق اختیارات اجرایی‌شان بیشتر کنند».
یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل دلیل حذف شدن ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را روسیه عنوان کرد. 
او در ادامه گفت: درباره قطعنامه سازمان ملل نیز باید گفت هیات روسیه در نیویورک پافشاری کرد که اشاره به ایران حذف شود. پیشنهاد می‌کنم برای دانستن اینکه چرا این درخواست مطرح شد، به روس‌ها مراجعه کنید. با این وجود، این قطعنامه بیان صریح و قاطعی دارد که مستقیما مرتبط با ایران است و شامل درخواست منع تامین مالی حماس (پاراگراف ۱۴)، جلوگیری از صادرات تسلیحات و تجهیزات مربوطه به حماس (پاراگراف ۱۵) و درخواست از حزب‌الله تحت حمایت ایران برای متوقف کردن حملات مرزی‌اش می‌شود (پاراگراف ۱۶).
پاراگراف‌هایی که این سخنگوی آمریکا می‌گوید در آخرین نسخه پیش‌نویس این قطعنامه، مستقیما به ایران اشاره دارد، «از تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد اقدامات فوری و ملموس‌شان را برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و کشورهای منطقه جهت جلوگیری از گسترش خشونت در غزه و گسترش آن به دیگر کشورهای منطقه تشدید کرده و از کشورهای بانفوذ می‌خواهد که از طریق اقداماتی از جمله درخواست توقف فوری تمام حملات حزب‌الله و دیگر گروه‌های مسلح که نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل است، در راستای این هدف عمل کنند».
در ادامه گزارش این شبکه آمریکایی آمده است فاکس‌نیوز دیجیتال هر ۲ پیش‌نویس را بررسی و تایید کرد که هرگونه اشاره به نام ایران از آخرین نسخه پیش‌نویس این قطعنامه حذف شده است.
به گفته یک منبع مطلع، روسیه نیز پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که خواستار برقراری آتش‌بس انسانی است. روز سه‌شنبه برای هیچ‌کدام از این قطعنامه‌ها رای‌گیری نشد و مشخص نیست شورای امنیت سازمان ملل چه زمانی برای بررسی این ۲ متن، دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.
* افشای شکست کماندوهای آمریکایی و صهیونیست برای ورود به غزه
مشاور ارشد سابق پنتاگون افشا کرد نیروهای آمریکایی و صهیونیست که سعی داشتند با نفوذ به نوار غزه، اسرای خود نزد حماس را آزاد کنند، قطعه قطعه شدند! به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، داگلاس مک‌گرگور، مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فاش کرد: یک گروه از نیروهای ویژه آمریکایی - اسرائیلی در نوار غزه که سعی داشت محل اسرا را شناسایی کند، منهدم شد. مک‌گرگور اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته یا نزدیک به آن، جمعی از نیروهای ویژه (آمریکایی) و اسرائیلی با هدف شناسایی و تعیین راه‌های ممکن برای آزادسازی اسرا به نوار غزه رفتند اما هدف تیراندازی قرار گرفتند و تکه تکه شدند. این کارشناس با اشاره به اینکه به هیچ شکلی نمی‌تواند پیروزی رژیم صهیونیستی را متصور شود، گفت: این درگیری به دلیل خطر جنگ با ایران، برای خود آمریکا هم بسیار خطرناک است. مشاور سابق پنتاگون در ادامه گفت: گروه نظامی آمریکا به ضعیف‌ترین نقطه خود در عصر نوین رسیده و بر این اساس آمریکا آمادگی حضور گسترده‌تر در یک درگیری بزرگ را ندارد. ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز تاکید کرد حضور مشاوران نظامی آمریکا در اراضی اشغالی برای گفت‌وگو درباره مسائل مربوط به «برنامه‌ریزی» است.
* اردوغان: حماس یک گروه تروریستی نیست
در همین حال رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه سفر به اراضی اشغالی را لغو کرده، گفت: حماس یک گروه تروریستی نیست و برای آزادسازی سرزمین خود مبارزه می‌کند.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که حماس یک گروه تروریستی نیست، بلکه «آزادی‌بخش‌هایی» هستند که برای سرزمین و زمین‌ها و مردم خود مبارزه می‌کنند. بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه به نقش آمریکا در جنایات اخیر در غزه اشاره کرد و گفت: «آمریکا شکست خواهد خورد، زیرا نمی‌خواهد جهان منصفانه اداره شود. نیمی از آنهایی که در حملات اسرائیل در غزه کشته شدند، کودکان بودند و این نشان می‌دهد هدف، ارتکاب عمدی جنایت علیه بشریت است».
***
آخرین تحولات نبرد توفان الاقصی
بنیامین نتانیاهو: ما در حال آماده شدن برای انجام یک حمله زمینی هستیم. من با رئیس ستاد مشترک ارتش تاریخی را برای عملیات زمینی مشخص کردم.
بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های اطراف غزه یک سال دیگر به خانه‌های خود بازخواهند گشت.
وزیر خارجه آمریکا حدود ۲ هفته پیش از نخست‌وزیر قطر خواسته است شبکه خبری الجزیره پوشش خبری خود را درباره جنگ در غزه تعدیل کند.
رادیو رژیم صهیونیستی: حماس از حمله موشکی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به منطقه ایلات در سرزمین‌های اشغالی با موشک «عیاش ۲۵۰» 3 پیام دارد؛ نخست، اسرائیلی‌ها هیچ‌جا در امنیت نیستند. دوم، قدرت موشکی ما زیاد است. سوم، ما بخوبی می‌دانیم هزاران صهیونیست از شهرک‌های اطراف غزه تخلیه و در ایلات جمع شده‌اند.
300 ستاد دانشگاه از سراسر جهان در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ممانعت از نسل‌کشی مردم غزه توسط صهیونیست‌ها شدند.
لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل: حملات اسرائیل به نوار غزه جنگ نیست، بلکه نسل‌کشی است.
المیادین: ظهر چهارشنبه در سایت حنیته ۲ اسرائیلی کشته و ۳ نفر زخمی شدند.
***
نامه معنادار سیدحسن نصرالله درباره شهدای حزب‌الله در جنگ غزه
رزمندگان شهید به «شهدای راه قدس» ملقب شوند
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به نهادهای رسانه‌ای و موسسات این حزب، خواستار اطلاق نام «شهدای راه قدس» برای رزمندگان به شهادت ‌رسیده در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق مرزی لبنان شد. متن پیام سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به شرح زیر است؛
بسم‌الله الرحمن الرحیم
برادران ذی‌ربط در نهادها و موسسات رسانه‌ای حزب‌الله؛ سلام علیکم
در راستای واقعیت نبرد مستمر با دشمن صهیونیستی از هفتم اکتبر و در چارچوب عملیات توفان الاقصی و برجسته‌سازی فداکاری‌های انجام‌شده در راه خداوند متعال در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی، لطفا شهدایی که از هفتم اکتبر به شهادت رسیده‌اند به عنوان «شهدای راه قدس» نامگذاری شوند، همچنین با شهادت هر رزمنده دیگری، در تمام اعلامیه‌ها، اطلاعیه‌ها، مراسم تشییع و یا مناسبت‌های یادبود و از این قبیل مناسبات؛ «شهید راه قدس» نامگذاری شود.
از خداوند متعال علو درجات و رحمت الهی را برای شهدا و صبر و  اجر جزیل و کرامت در دنیا و آخرت را برای خانواده‌های محترم‌شان مسألت دارم.

Page Generated in 0/0056 sec