printlogo


کد خبر: 270295تاریخ: 1402/8/4 00:00
افزایش ۳۰۵ درصدی بارش‌های مهرماه در مقایسه با سال گذشته ذخایر آب اغلب سد‌های کشور را بهبود بخشید
پشت سدها پر است
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: بارش‌های نرمال و فرانرمال در راه است

بارش‌های قابل توجه پاییزی در نخستین ماه سال آبی جاری نه تنها باعث خروج برخی سدها از خشکیدگی شد، بلکه ذخایر آب پشت سدها را هم بهبود بخشید. سال آبی جدید در حالی نخستین ماه خود را پشت سر گذاشت که طبق اظهارات سخنگوی صنعت آب، طی این مدت میزان متوسط بارش‌ها در کشور به 8.4 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۰۵ درصدی را نشان می‌دهد. در همین ارتباط عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در نخستین ماه سال آبی جاری 8.4 میلیمتر بارش در کل کشور رخ‌ داده است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته که 2.1 میلیمتر بارش داشته‌ایم، رشد ۳۰۵ درصدی دارد. این افزایش بارش‌ها بر وضعیت سدهای کشور هم اثر مثبت داشته است. اثر این بارش‌ها در برخی سدها بیشتر بوده است، از جمله در سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان که در هفته‌های گذشته به طور کامل خشک بود اما حالا ذخایر آب آن قابل توجه است. اکنون درصد پرشدگی سد وشمگیر، بوستان و گلستان که پیش از این صفر بوده، به ۳ درصد رسیده است. علاوه بر این سد، سدهای «اکباتان ابشینه» در استان همدان، ایلام در استان ایلام، زاینده‌رود در استان اصفهان و کرخه در استان خوزستان با رشد چشمگیر موجودی آب نسبت به سال آبی گذشته روبه‌رو شده‌اند. بر این ‌اساس، موجودی مخزن سد اکباتان از ابتدای سال آبی جاری تا آخر مهر به ۳ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۳۰ درصد رشد داشته است. درصد پرشدگی فعلی این سد هم به ۸ درصد رسیده است. موجودی آب سد ایلام در استان ایلام هم از ابتدای سال آبی جاری تا پایان مهر به ۴۸ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. درصد پرشدگی این سد هم اکنون ۷۸ درصد است. موجودی آب در مخزن سد زاینده‌رود هم از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر مهر که ماه نخست سال آبی جاری است، به رقم ۴۱۰ میلیون مترمکعب رسید. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز رشد ۱۹۴ درصدی دارد و درصد پرشدگی فعلی این سد هم ۳۳ درصد است. همچنین سد کرخه در استان خوزستان از ابتدای سال آبی جاری تا آخر مهرماه یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد. البته امین فضل‌کاظمی، کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفته است: وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیلی بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیم‌های مقطعی اتخاذ نکنیم.
* پیش‌بینی آبان پربارش برای حوضه‌های آبریز کشور
با وجود آنکه اغلب استان‌ها با بارش باران مواجهند، پیش‌بینی‌ها حاکی از بهبود بارش‌ها در حوضه‌های آبریز درجه یک و ۲ است، به ‌گونه‌ای که تا ۱۲ آبان در اکثر حوضه‌ها بارش خواهیم داشت. موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هم اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان از تداوم وضعیت خوب بارشی در آبان در حوضه‌های آبریز اصلی و درجه ۲ دارد. بر این ‌اساس، برای هفته جاری وقوع بارش در بیشتر مناطق نیمه جنوبی تا مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه‌ به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش برای برخی از مناطق جنوب و شمال کشور مورد انتظار است. حال با وجودی که بارش‌های پاییزی موجب شده است ذخایر آبی اغلب سدهای کشور بهبود یابد اما مجموع ذخایر سدهای پنجگانه تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر مهر به رقم ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسیده؛ آن هم در حالی که میزان مصرف روزانه پایتخت‌نشینان ۲۱۰ لیتر بر ثانیه است و این سدها از لحاظ موجودی آب وضعیت مطلوبی ندارند. بر اساس آمار منتشرشده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم کل ذخایر آبی موجود در مخازن سدهای استان تهران به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده است. حجم کلی ذخایر سدهای سامانه شرق تهران نیز شامل لتیان، لار و ماملو هم اکنون ۷۲ میلیون متر مکعب اعلام شده است. درصد پرشدگی فعلی این سدها نیز ۱۹ درصد است. چندی پیش معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بود: هنوز وضعیت سدهای تهران بویژه سدهای شرق تهران مطلوب نیست، بنابراین مدیریت مصرف باید همچنان در اولویت باشد. حسام خسروی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سدهای تهران شامل لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند. 
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس چند پروژه تأمین آب برای شرق تهران طراحی شده تا اگر مشکلی ایجاد شد، کار آبرسانی با وقفه روبه‌رو نشود. خسروی گفت: این پروژه‌ها در قالب ۳ طرح مهم است تا اگر بر اثر حادثه‌ای یا با توجه ‌به ذخیره سدها مشکلی ایجاد شد مردم بی‌آب نمانند.
***
افزایش قابل توجه ورودی آب به سدها در ماه‌های آتی
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: با توجه به افزایش میزان بارندگی در نخستین ماه از سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، بارندگی‌های در این مدت تاثیر بسزایی بر افزایش میزان ورودی آب سدهای کشور بر جا گذشته است. احد وظیفه در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه میزان بارش‌های پاییزی تا کنون در حد نرمال بوده است، افزود: انتظار این است در ماه جاری و آذرماه بارش‌های فرانرمالی در کشور اتفاق بیفتد، چرا که داده‌های هواشناسی بارش‌های مطلوبی را برای این ۲ ماه نشان می‌دهد بارش‌هایی که نرمال و فرانرمال خواهد بود. وی در ادامه افزود: با مواجهه با بارش‌های نرمال و فرانرمالی که برای ماه‌های آینده پیش‌بینی  شده، ورودی آب به سدها افزایش خواهد یافت؛ این بارش‌ها از هفته دوم آبان افزایش می‌یابد. وظیفه افزود: ماه گذشته باران تقریبا در نیمه شمالی بیشتر بارید به‌گونه‌ای که در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه، سمنان، ‌زنجان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، تهران، البرز، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش بالاتر از نرمال بود، اگرچه بارش موثر (بالاتر از ۱۰ میلیمتر) که در نتیجه آن خاک مستعد کشت بذر شود، محدود به نوار شمالی کشور بود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه گفت: بارش در استان‌های فارس، قزوین، قم،‌ کردستان، کرمان، لرستان، هرمزگان، همدان و یزد زیر حد نرمال بود. وی درباره وضعیت جوی آبان‌ماه گفت: از هفته دوم آبان‌ماه بارندگی‌ها افزایش می‌یابد. به‌طور کلی انتظار می‌رود تا پایان پاییز و طی دی‌ماه میزان بارندگی خوب و در حد نرمال تا بیش از نرمال باشد.

 


Page Generated in 0/0063 sec