printlogo


کد خبر: 270298تاریخ: 1402/8/4 00:00
دبیر ستاد فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار داد
رشد ۱۳۳ درصدی استعمال دخانیات دختران

بنا بر اعلام دبیر ستاد فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استعمال دخانیات در میان دختران نوجوان رشد ۱۳۳ درصدی داشته است. محمود حاجیلویی در نشستی تخصصی با موضوع تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات به منظور سیاست‌گذاری و راهبری مسائل اساسی این حوزه، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در مصرف کلی دخانیات روند رو به رشد داریم که این امر مساله‌ای نگران‌کننده است. وی با بیان اینکه این روند رو به رشد مصرف دخانیات وقتی به نوجوانان می‌رسد شرایط حادتری پیدا می‌کند، توضیح داد: رشد ۱۳ درصدی استعمال دخانیات در حوزه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شرایط خاصی ایجاد کرده است؛ این امر در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی استعمال دخانیات در بین نوجوانان دختر هستیم. 
دبیر ستاد فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: گزاره قطعی در این زمینه داریم و آن این است که اعتیاد سبک مقدمه اعتیاد سنگین است. ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که اعتیاد سنگین دارند، اعتیاد سبک داشتند، در واقع دروازه ورود به اعتیاد سنگین و مواد مخدر سیگار است. وی افزود: هدف‌گذاری برنامه‌های ملی که در کشور دنبال می‌شود کاهش مصرف ۳۰ درصدی دخانیات در کشور تا سال ۲۰۲۵ است، به طوری که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت اگر این روند ادامه یابد سال ۲۰۲۵ جزو کشورهایی خواهیم بود که مصرف دخانیات در آن رقم قابل توجهی دارد. حاجیلویی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مقابله با ترویج استعمال دخانیات در سریال‌های نمایش خانگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نمایش خانگی مصوبه‌ای داشته است که در بند ششم آن تهیه بسته سیاست‌های صوت و تصویر فراگیر در دستور کار است. در بخش دیگر این برنامه نظر مقصودی، دبیر میز تخصصی پیشگیری از استعمال دخانیات شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این میز 3 راهبرد اصلی با هدف پیشگیری از مصرف دخانیات در زنان و نوجوانان بر پایه مدرسه و خانواده را دنبال می‌کند، اظهار کرد: انسجام‌بخشی و هماهنگی بین دستگاهی برای مواجهه موثر با مصرف دخانیات، تمرکز روی حوزه اطلاع‌رسانی و بستر‌سازی برای مشارکت گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی از جمله راهبردهای ما است. 
وی افزود: برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، ممنوعیت تبلیغات فیزیکی و رسانه‌ای در حوزه استعمال دخانیات و تولید محصولات فرهنگی از طریق میز پیشگیری از مصرف دخانیات را در دستور کار داریم‌.
* رشد ۷۰ درصدی استعمال سیگار در زنان 
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه استعمال سیگار در زنان نسبت به مردان روند افزایشی بیشتری و روند رشد بالای ۷۰ درصد داشته، گفت: در مجموع حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۴ درصد زنان ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند. 
محمدرضا مسجدی در این نشست عنوان کرد: استعمال سیگار در میان خانم‌ها نسبت به آقایان افزایشی بوده و روند رشد بالای ۷۰ درصد داشته است؛ این ارقام تکان‌دهنده است. شاید برای تفریح و وقت پر کردن، دختر نوجوان به این امر نگاه می‌کند اما استعمال دخانیات ۱۵ تا ۲۰ سال بعد اثرش را نشان می‌دهد. مسجدی با بیان اینکه از طریق کنترل دخانیات می‌توان یک‌سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد، افزود: ۱۲ تا ۱۴درصد جامعه ما دخانیات مصرف می‌کنند و وظیفه ما حمایت از گروه ۸۵ درصدی است که دخانیات مصرف نمی‌کنند.

Page Generated in 0/0059 sec