printlogo


کد خبر: 270303تاریخ: 1402/8/4 00:00
اخبار

سازمان حمایت متولی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شد
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: شورای رقابت اختیارات قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت تنفیذ نکرده، بلکه سازمان حمایت با نظارت شورای رقابت متولی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شد. سپهر دادجوی‌توکلی درباره شیوه جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به فارس گفت: بر اساس مصوبه ۵۴۳، تاکنون فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، تولیدی و وارداتی در سازمان حمایت به عنوان عضو کارگروه خودروی شورای رقابت مورد بررسی قرار می‌گرفت و سپس قیمت‌های تعیین‌شده از سوی سازمان حمایت به شورای رقابت اعلام می‌شد. وی افزود: در شورای رقابت نیز قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت از نظر شاخص‌های رقابت‌پذیری، گریدبندی و.... توسط شورای رقابت بررسی و در صورت تأیید، قیمت مصوب ابلاغ می‌شد. مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: درباره قیمت‌گذاری خودرو باید به سازمان حمایت اعتماد کرد، زیرا تاکنون نیز این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی را نیز بر اساس مصوبه ۵۴۳ انجام داده است.
***
مصرف برق در تابستان ۳۶ بار رکورد زد
وزیر نیرو گفت: علاوه بر اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید، گرمای بی‌سابقه و استمرار گرما در تابستان ۱۴۰۲ باعث شد بیش از ۳۶ مرتبه رکورد مصرف سال گذشته ارتقا یابد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست تخصصی ارتقای بهره‌وری در بخش‌های منابع انسانی، توسعه مدیریت، تحقیقات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما مسؤول تأمین دو عنصر بسیار پراهمیت آب و برق برای رشد و تعالی کشور هستیم و این مسؤولیت علاوه بر افزایش رفاه و رشد اقتصاد، برای رشد صنعت، کشاورزی و سربلندی ایران عزیزمان موثر است. وی ادامه داد: این در حالی است که این ۲ عنصر در نقاط مختلف جهان با محدودیت روبه‌رو است و هنر مدیریت در تأمین و توزیع صحیح و عادلانه آن نقش بسیار کلیدی و مهمی در رشد رضایت‌مندی و اقتصاد و پارامترهای اجتماعی هر کشوری دارد. محرابیان با اشاره به شرایط خاص کشور در حوزه آب ادامه داد: کشوری هستیم که جمعیت جوان آن برای ایجاد یک حرکت ملی، پا به عرصه جامعه گذاشته است. این موضوع که تقاضای آب و برق زیاد می‌شود ذات آن مایه خوشحالی ما است و معنای آن این است که کشور در حال رشد و پیشرفت است و باید بتوانیم بهترین خدمات را ارائه دهیم. وزیر نیرو با تاکید بر بهره‌وری مصرف آب و برق با توجه به شرایط محدودیت منابع و ایجاد رضایت برای مردم خاطرنشان کرد: با توجه به این محدودیت‌ها، امر انرژی و آب امری واجب است، آب منبعی تقریبا ثابت است که در طبیعت دچار یک گردش و بازچرخانی طبیعی می‌شود. فاکتورهایی مثل تغییرات اقلیمی، شرایط جوی و جبری که بر هر منطقه و اقلیم وارد می‌شود و منابع را روز به روز محدودتر می‌کند، بنابراین مدیریت و بهره‌وری امری لازم و واجب است. محرابیان با بیان اینکه عدم بهره‌وری، توزیع نامناسب و هدرروی گذشته، امروز برای ما گنج پنهان محسوب می‌شود تا با مدیریت درست و با استفاده از دانش و تجارب و یافته‌های بشر، بهره‌وری را شکوفا کنیم و بتوانیم با این منابع محدود، پاسخگوی نیازها و افزایش تقاضا باشیم. وی یادآور شد: افزایش بهره‌وری کار سختی است اما در کشور ما در حوزه‌های منابع طبیعی برای افزایش بهره‌وری ظرفیت‌های خوبی وجود دارد.
***
معاون وزیر اقتصاد:
بانک مرکزی باید قاعده‌گذار بازار ارز باشد
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ناترازی‌های اقتصاد کشور از مهم‌ترین دلایل مشکلات در حوزه ارزی است که قاعده‌گذاری بانک مرکزی برای بازار ارز و بازگشت ارزهای صادراتی ضرورت دارد. 
سیدعلی روحانی اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مساله ناترازی ارزی کشور به ناترازی انرژی بازمی‌گردد و یکی از عواملی که مصارف ارزی کشور را زیاد کرده مشکل ناترازی انرژی است، از این رو اگر این مشکل حل نشود ناترازی ارزی حل نخواهد شد. 
 معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مقوله مرکز مبادله ارز و طلا بحث مهم دیگر است که همه باید تلاش کنند این مرکز تقویت شود. اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بخشی از کار انجام‌شده در این مرکز بوده است. تقاضا و عرضه ارز نامشروع ناشی از قاچاق و تشکیل نرخی خارج از مرکز مبادله ارز و طلا اجتناب‌ناپذیر است اما با این وجود باید سعی کرد تقاضا و عرضه مشروع ارز در این بازار رسمی باشد. روحانی با اشاره به اهمیت رویکرد بانک مرکزی در برخورد با این بازار گفت: بانک مرکزی می‌تواند رویکرد متفاوتی در این بازار داشته باشد. یک رویکرد این است که بانک مرکزی در این بازار واسطه تقاضا و عرضه ارز مشروع ناشی از واردات و صادرات باشد. در این رویکرد بانک مرکزی تعیین‌کننده نرخ ارز خواهد بود اما رویکرد دیگر این است که بانک مرکزی در سطح تعیین‌کننده زمین بازی مرکز مبادله ارز باشد. یعنی «جریان» عرضه و تقاضای ارز توسط بانک مرکزی مدیریت شود. تطابق جریان ورود و خروج ارز و تنظیم آن باید کارویژه بانک مرکزی در مرکز مبادله باشد و اینجا بانک مرکزی تعیین‌کننده نرخ نیست و می‌توان با مدیریت صحیح انتظار نرخ ارز با ثبات را داشت. روحانی با ذکر اهمیت بازگشت ارز حاصل از صادرات و نظامات انگیزشی و ضمانت اجرای آن اظهار کرد: ضمانت اجرایی‌هایی برای بازگشت ارز وجود دارد که البته قابل تقویت است اما برای طراحی نظام انگیزشی هم باید کارهایی انجام شود. برای مثال سقف‌گذاری برای نرخ بازگشتی ارز کار ضد انگیزشی است که باید اصلاح شود.

Page Generated in 0/0057 sec