printlogo


کد خبر: 270310تاریخ: 1402/8/4 00:00
این جنگ، جنگ آمریکاست

محمدرضا علیپور: با گذشت 19 روز از عملیات توفان الاقصی، رژیم صهیونیستی همچنان در بهت و سردرگمی به سر می‌برد و توان تصمیم‌گیری لازم را ندارد. صهیونیست‌ها با وجود بمباران دیوانه‌وار نوار غزه و کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین در این باریکه، همچنان به زعم خود نتوانسته‌اند پاسخ متناسب به عملیات حماس بدهند. روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت: با گذشت ۲ هفته از حملات حماس، هنوز ابهاماتی درباره راهبرد خروج رژیم صهیونیستی از بحران و وضعیت آن در دوران پس از جنگ وجود دارد.
در این میان مساله‌ای که توانسته است رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارد و از فروپاشی آن جلوگیری کند، ورود مستقیم آمریکا به جنگ غزه و هدایت مستقیم اتاق عملیات جنگ در تل‌آویو است. 
حضور سران کشورهای غرب در کمتر از یک هفته در فلسطین اشغالی آن هم در شرایطی که اسرائیل در وضعیت جنگی به سر می‌برد و تمام سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک‌ها قرار دارد، اتفاقی است که در 75 سال گذشته از تاریخ نامشروع اسرائیل بی‌سابقه است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، صرف ابراز همدردی به تل‌آویو نرفته‌اند و هدف آنها از این حضور قوت قلب به صهیونیست‌های در معرض فروپاشی است.
دقیقا به همین خاطر است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن در روزهای اول عملیات توفان الاقصی طی یک هفته 2 بار به فلسطین اشغالی سفر کرد و ساعت‌های طولانی در کابینه سیاسی- نظامی رژیم صهیونیستی حضور یافت. سفرهای بلینکن شاید یادآور مسافرت‌های پرتعداد سلف وی هنری کیسینجر در جریان جنگ «یوم کیپور» 1973 باشد. وضعیت رژیم صهیونیستی در ابتدای آن جنگ هم بی‌شباهت به اوضاع امروز اسرائیل نبود. تحرکات دیپلماتیک ایالات‌متحده در 20 روز گذشته نشان می‌دهد بلینکن بیش از آنکه وزیر خارجه آمریکا باشد، وزیر خارجه اسرائیل است.
افزون بر حضور رئیس دستگاه سیاست خارجی ایالات‌متحده در کابینه جنگ تل‌آویو، افسران نظامی آمریکایی زیادی هم به اسرائیل رفته‌اند که رسانه‌های آمریکایی این روزها در لابه‌لای گزارش‌های خود به آن اشاره می‌کنند. پایگاه خبری آکسیوس در تازه‌ترین گزارش خود درباره عملیات زمینی اسرائیل در غزه نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «جیمز گلین» سپهبد تفنگدار دریایی و کهنه‌سرباز موصل را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد تا درباره برنامه‌ریزی نظامی به اسرائیلی‌ها مشاوره دهد. به بیان دقیق‌تر، این آمریکاست که باید تصمیم نهایی درباره عملیات نظامی زمینی اسرائیل در غزه را بگیرد.
ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه با سلاح و مهمات آمریکایی در کنار تحرکات دیپلماتیک شبانه‌روزی وزارت خارجه آمریکا، نشان از هدایت مستقیم جنگ غزه توسط واشنگتن چه در بعد میدانی و چه در بعد سیاسی و دیپلماتیک دارد. 
وضعیت این روزهای اشغالگران قدس، اذهان را متوجه خاطرات سردار شهید سلیمانی از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و نگرانی آمریکایی‌ها از فروپاشی ارتش صهیونیستی می‌کند. سردار سلیمانی درباره آن مقطع می‌گوید: «آن وقت آقای حمد آل‌خلیفه که نخست‌وزیر قطر است، وزیر خارجه بود. او در سازمان ملل بود و وساطت می‌کرد و می‌آمد لبنان و می‌رفت. او بعداً نقل کرد و گفت «در آن روزها آمریکایی‌ها ابداً اجازه نمی‌دادند بحث توقف جنگ مطرح بشود. من ناامید شدم؛ رفتم در خانه‌ خودم استراحت کنم که دیدم ناگهان سفیر اسرائیل در سازمان ملل سراسیمه آمد دنبال من. با عجله و با نگرانی به من گفت کجا هستی؟ گفتم مگر چیز جدیدی شده؟ گفت برویم سازمان ملل. آمدم دیدم جان بولتون خبیث خیلی نگران و مضطرب دارد قدم می‌زند. هر دو به من گفتند الان باید جنگ متوقف شود. گفتم چرا؟ گفتند اگر جنگ متوقف نشود، ارتش اسرائیل از هم می‌پاشد و متلاشی می‌شود» لذا اسرائیلی‌ها همه‌ شروط قبلی خودشان را نادیده گرفتند و از آنها عبور کردند و مجبور شدند شروط حزب‌الله را قبول کنند و آتش‌بس را بپذیرند و این پیروزی بسیار بزرگ برای حزب‌الله رقم خورد؛ نه‌تنها پیروزی حاصل شد، بلکه این اتفاق نقطه‌ پایانی شد بر تصور هجوم رژیم صهیونیستی به لبنان که تا به امروز هم ادامه یافته است؛ یعنی نه‌تنها حزب‌الله بر تصور هجوم رژیم صهیونیستی به لبنان اثرگذار شد، بلکه بر تصور رژیم صهیونیستی برای هر هجومی اثرگذار شد. من عرض می‌کنم بعد از جنگ ۳۳روزه، راهبرد رژیم صهیونیستی، از استراتژی بن‌گوریون در جنگ پیشدستانه و هجومی، آرام‌آرام به استراتژی دفاعی تبدیل شد».

Page Generated in 0/0057 sec