printlogo


کد خبر: 270323تاریخ: 1402/8/6 00:00
امیرعبداللهیان در سازمان ملل: ایران از گسترش دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند اما هشدار می‌دهیم اگر نسل‌کشی در غزه ادامه یابد آمریکا از این آتش در امان نخواهد ماند
هشدار به آمریکا در نیویورک
پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه باز هم هدف راکت‌ها و پهپادهای مقاومت قرار گرفت

گروه سیاست خارجی: هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در نشستی خبری درباره ادعای پیام رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات ایران درباره حملات به نظامیان آمریکایی در منطقه، مواضع مبهمی اتخاذ کرد که نشان می‌دهد واشنگتن ترجیح نمی‌دهد درباره آن صحبت شود.
جو بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا گفت هشدار وی به سران ایران این است که اگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه دهند، با پاسخ آمریکا مواجه خواهند شد و باید برای این پاسخ آمادگی داشته باشند.
با این وجود «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آمریکا با توجه به صحبت بایدن مبنی بر اینکه اگر حملات به نظامیان آمریکا از سوی ایران یا نیروهای نیابتی آن ادامه یابد، پاسخ خواهد داد، دقیقا برای این پاسخ منتظر چیست، فقط گفت: او این را گفته است. کربی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا تکرار یک هشدار، پاسخ دادن محسوب می‌شود، مدعی شد: ما قبلا در ماه مارس به طور مثال پاسخ داده‌ایم و تلافی هم کرده‌ایم، در واقع قاطعانه هم بود. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت ما در حفاظت از نظامیان و تاسیسات‌مان تردید نخواهیم کرد اما در زمان و به شیوه‌ای که بخواهیم انجامش خواهیم داد. اشاره این مقام آمریکایی به ماه مارس به درگیری محور مقاومت و نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بازمی‌گردد. در همان مقطع هم جو بایدن پس از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکایی اعلام موضع کرد و گفت کشورش خواهان درگیری با ایران نیست. این مقام کاخ سفید در پاسخ به اینکه با توجه به ادعایش مبنی بر اینکه بایدن به مقامات ایران هشدار داده است، این پیام چگونه منتقل شده، گفت وارد این موضوع نمی‌شود. وی در پاسخ به پافشاری خبرنگار که آیا این پیام ادعایی از طریق تماسی تلفنی منتقل شده یا طرف سوم و آیا پس از مجروح شدن نظامیان آمریکایی در منطقه منتقل شده است، گفت: پیام مستقیمی منتقل شد. بیشتر از این چیزی نمی‌گویم.
با آغاز عملیات توفان الاقصی از 7 اکتبر، مواضع واشنگتن در این منطقه مکررا مورد حمله گروه‌های مقاومت واقع شده و ده‌ها نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند. یک مقام آمریکایی چندی پیش به پولیتیکو گفت تاکنون بالغ بر ۲۰ نیروی نظامی آمریکا در پی حملات موشکی دچار آسیب‌دیدگی‌های کوچک شده‌اند و شماری از سربازها نیز علائم «ضربه مغزی» از خود نشان داده‌اند.
در همین حال، بعد از پیام تهدیدآمیز آمریکا، مواضع ایالات متحده طی 2 روز گذشته همچنان هدف حملات شبکه مقاومت قرار گرفته است. همزمان با نشست خبری بایدن در کاخ سفید، مقاومت اسلامی عراق ویدئویی از حمله دوباره به پایگاه آمریکا در شرق سوریه موسوم به ابوحجر - خراب الجیر- منتشر کرد که ۴ فروند راکت از خاک عراق به سمت این پایگاه غیرقانونی شلیک شده است. همچنین مقاومت اسلامی عراق دیروز از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق با پهپاد خبر داد. به گزارش المیادین، مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد را با پهپاد هدف حمله مستقیم خود قرار داده‌ است.
این تحولات در حالی است که تهران از همان آغاز حملات دیوانه‌وار رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه با تسلیحات آمریکایی و هدایت مستقیم این جنگ توسط دولت بایدن، به ترسیم خطوط قرمز پرداخت و خیلی روشن اعلام کرد در صورت عدم توقف کشتار وحشیانه صهیونیست‌ها، دستان همه روی ماشه است و پای ایالات متحده هم در میان خواهد بود. این موضع یعنی توقف فوری کشتار صهیونیست‌ها در غزه و نقش مستقیم آمریکا در جنایات علیه  زنان و کودکان فلسطینی در غزه و تبعات آن برای کاخ سفید در 2 سخنرانی اخیر رهبر حکیم انقلاب هم به چشم می‌خورد. واشنگتن و واسطه‌های غربی آن پیام‌های زیادی برای ایران و محور مقاومت فرستاده‌اند که خویشتنداری از خود نشان دهند و از گسترش جنگ جلوگیری کنند. همچنین وزیر امور خارجه روز پنجشنبه در نیویورک هشدارهای ایران را تکرار کرد. دیپلمات ارشد ایران در جریان سخنرانی خود در نشست اضطراری سازمان ملل درباره جنگ غزه گفت: برای جلوگیری از گسترش این درگیری‌ها باید به رژیم صهیونیستی فشار آورده شود که جنایت‌های جنگی خود را متوقف کند. آمریکا در انجام جنایت علیه مردم فلسطین مشارکت می‌کند، دست رژیم صهیونیستی را در انجام جنایت علیه مردم فلسطین باز گذاشته ولی از دیگر سو طرف‌های دیگر را به خویشتنداری دعوت می‌کند. حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد: غرب آسیا منطقه ما است و ما با هیچ طرف و کشوری که بخواهد امنیت منطقه را به خطر بیندازد، کنار نمی‌آییم.
امیرعبداللهیان در ادامه گفت: آنها (آمریکایی‌ها) یک جنبش آزادی‌بخش فلسطینی را تروریست می‌خوانند که از حق دفاع مشروع در برابر اشغال برخوردار است و رژیم اشغالگر و جنایتکار جنگی‌ای را که در غزه به نسل‌کشی اقدام کرده است، دارای «حق دفاع مشروع» می‌نامند! وی عنوان کرد: این وضعیتی است که جهان به آن دچار شده و شورای امنیت نیز در تامین امنیت ناکام مانده است. امروز آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی تماشاگر و حامی کشتار 7300 غیرنظامی در کمتر از ۳ هفته توسط رژیم صهیونیستی هستند و حتی این رژیم را به صورت مالی و تسلیحاتی تامین می‌کنند. امیرعبداللهیان خطاب به کشورهای غربی گفت: «به جای ارسال بمب و راکت برای استفاده علیه غزه، حامی صلح باشید. آمریکا باید از حمایت از نسل‌کشی در غزه دست بردارد. ما همیشه حامی صلح و ثبات بوده‌ایم اما امروز در نیویورک و سازمان ملل از مسؤولان آمریکایی می‌پرسم: چه کسی در حال مدیریت قتل‌عام در فلسطین است؟ ما از گسترش جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما اگر قتل‌عام در غزه ادامه یابد، آنها از این آتش جان سالم به در نخواهند برد». وی همچنین در این سخنرانی تاکید کرد: «ما به دنبال توسعه و گسترش جنگ در منطقه نیستیم».
تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا نتوانسته است از حجم حملات به آمریکایی‌ها بکاهد. مقاومت با حملات خود در حال ارسال این پیام به دولت بایدن است که تبعات کشتار در غزه که فرماندهی نظامی و لجستیک آن با واشنگتن است، تنها متوجه تل‌آویو نیست و آمریکا هرچه سریع‌تر باید جنگ علیه غزه را متوقف کند. در این صورت مقاومت هیچ اهمیتی به پیام‌های آمریکا در حفظ خویشتنداری نمی‌دهد و ضرورتی در توجه به آن نمی‌بیند. ادامه حملات مقاومت بعد از تهدید جو بایدن نیز مؤید همین گزاره است.
 بعد از آنکه وزیر دفاع آمریکا خبر داد نظامیان این کشور حملات تجاوزکارانه‌ای را علیه 2 پایگاه متعلق به گروه‌های مقاومت در سوریه انجام داده‌اند، منابع محلی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه از زخمی شدن تعدادی از نیروهای ارتش آمریکا در جریان حملات موشکی به پایگاه‌های این کشور در شرق سوریه خبر دادند. «لوید آستین» بامداد جمعه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «به دستور رئیس‌جمهور بایدن، نیروهای آمریکایی حملاتی را به 2 تأسیسات در شرق سوریه که توسط گروه‌های حامی ایران استفاده می‌شدند، انجام دادند». به نوشته خبرگزاری رویترز، این حملات توسط جنگنده‌های اف۱۶ ارتش آمریکا انجام گرفته و اهداف آن نیز ذخایر تسلیحات و مهمات بوده است. پس از آن بود که اسپوتنیک به نقل از منابع محلی در سوریه گزارش داد صبح جمعه بزرگ‌ترین پایگاه غیرقانونی ارتش آمریکا در میدان نفتی «العمر» در حومه شمال شرق دیرالزور در شرق سوریه مورد حمله موشکی قرار گرفت و بر اثر آن آتش‌سوزی عظیمی در این پایگاه آمریکایی رخ داد. حمله موشکی جدید به پایگاه میدان نفتی «العمر» که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در شرق سوریه است، چند ساعت پس از حمله به پایگاه آمریکا در میدان گاز طبیعی «کونیکو» در حومه شمالی دیرالزور رخ داد که به گفته منابع در این حمله نیز تعدادی از سربازان آمریکایی زخمی شدند. منابع محلی گفتند بلافاصله پس از حمله به پایگاه میدان العمر، آژیر خطر به صدا درآمد و آمبولانس‌ها به داخل این میدان نفتی هجوم بردند که همین مساله نشان می‌دهد نیروهایی از ارتش اشغالگر آمریکا زخمی شده‌اند. منابع مذکور گفتند هنوز تعداد زخمی‌های ارتش آمریکا در این حمله به طور دقیق مشخص نشده است. این منابع افزودند به محض وقوع این حمله، نیروهای ارتش آمریکا و متحدان آن در اطراف میدان العمر به حالت آماده‌باش درآمدند و تمام محورهای منتهی به این میدان را بستند و همزمان بالگردها و هواپیماهای جاسوسی این کشور به پرواز درآمدند. درباره ماهیت حملات به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه نیز این منابع گفتند حملات هفته اخیر به این پایگاه‌ها کاملا دقیق بود و زخمی‌های زیادی میان سربازان آمریکایی برجا گذاشت. این منابع گفتند با وجود انتقال تجهیزات نظامی سنگین به این 2 پایگاه‌ و نیز انجام رزمایش‌ها اما هیچ‌کدام نتوانسته حملات موشکی علیه این 2 پایگاه را خنثی کند.

Page Generated in 0/0052 sec