printlogo


کد خبر: 270324تاریخ: 1402/8/6 00:00
دور دنیا

بشار اسد:
وقایع غزه مسأله فلسطین را به جایگاه واقعی بازگرداند
رئیس‌جمهوری سوریه در سخنانی گفت: آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد، مساله فلسطین را به جایگاه واقعی خود در وجدان و آگاهی عربی بازگردانده است. بشار اسد در دیدار جمعی از اعضای وزارت خارجه این کشور تاکید کرد: ماهیت سیاست آمریکا در دهه‌های گذشته تاکنون تشدید تنش نظامی و ایجاد هرج‌ومرج بوده است و در این سیاست، اروپا که نه تنها در سطح اخلاقی، بلکه حتی در سطح فکری در حال تجربه یک وضعیت انحطاط است، آن را همراهی می‌کند. رئیس‌جمهور سوریه خاطرنشان کرد: متهم کردن غرب و آمریکا به تعامل بر اساس استانداردهای دوگانه، اتهامی نادرست است. آنچه واقعیت دارد این است که غرب و آمریکا در سیاست خود از یک معیار پیروی می‌کنند و آن تعصب دائمی نسبت به منافع خود و به ضرر منافع ملت‌ها و کشورهای دیگر است. شاید این یکی از مهم‌ترین دلایلی باشد که باعث شعله‌ور شدن درگیری‌ها در مناطق بسیاری از جهان می‌شود؛ از جمله منطقه ما که در حال حاضر شاهد جنگ علیه غزه است و این نمونه بارزی از آن تعصب است. روزنامه الوطن سوریه به نقل از اسد نوشت: ماهیت سیاست آمریکا در طول دهه‌های گذشته تاکنون تشدید تنش نظامی و ایجاد آشوب بوده است و اروپا که نه تنها در سطح اخلاقی، بلکه حتی در سطح فکری دچار انحطاط است، از آن پیروی می‌کند و اظهاراتی که روزانه از سیاستمداران اروپایی می‌شنویم و صحنه‌ای که از سوی کشورهای اروپایی از طریق رسانه‌های آنها درباره وقایع غزه منتشر می‌شود، گواه این امر است. اینها از یک سو مملو از سطحی‌نگری و نژادپرستی و از سوی دیگر ادعا و دروغ‌ است. رئیس‌جمهور سوریه گفت: غرب برای ارائه حمایت مالی، نظامی و لجستیکی به اسرائیل که سنگ بنای پروژه استعماری در منطقه است، شتافت.
***
مجازات اعدام برای ۸ جاسوس اسرائیل در قطر
در بحبوحه جنگ بین نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت دولت هند از جنایت‌های این رژیم، قطر ۸ تبعه هندی را به جرم جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم کرد. به نقل از تایمز اسرائیل، رسانه‌های هندی اعلام کردند دادگاهی در قطر روز پنجشنبه ۸ تبعه هندی را به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی به اعدام محکوم کرد. این ۸ نفر کارمند یک شرکت قطری بودند که پارسال به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شدند. به نوشته تایمز اسرائیل، اعلام این حکم در زمانی حساس و در بحبوحه جنگ بین حماس و اسرائیل انجام می‌شود و قطر نقش میانجی در گفت‌وگوها برای آزادی چند اسیر اسرائیلی را دارد؛ اسیرهایی که حماس در عملیات ۷ اکتبر آنها را به اسارت گرفت. دولت هند اعلام کرده در پاسخ به این احکام اعدام «همه گزینه‌های قانونی» را بررسی می‌کند. آنگونه که رسانه‌های هندی گزارش دادند این 8 نفر از افسران بازنشسته نیروی دریایی هند هستند که برخی از آنها در طول خدمت خود فرماندهی کشتی‌های جنگی را برعهده داشتند و برای شرکت مشاوره الظاهره کار می‌کردند و به دولت قطر درباره خرید زیردریایی‌ها مشاوره می‌دادند. الظاهره یک شرکت مستقر در خلیج‌فارس  است که طبق اعلام وب سایت خود «راه‌حل‌های پشتیبانی کامل» را به بخش‌های هوافضا، امنیت و دفاع ارائه می‌دهد. وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد منتظر قضاوت دقیق درباره این پرونده است.
***
حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در اریتره
منابع نظامی اریتره از حمله مسلحانه به یک پایگاه نظامیان رژیم صهیونیستی در این کشور خبر دادند. منابع نظامی در اریتره گزارش دادند نظامیان صهیونیست حاضر در پایگاه «دهلک» هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند. همچنین شبکه المیادین گزارش داد این حمله در بلندترین نقطه کوه «امپا سویر»، جایی که پست دیده‌بانی نظامیان صهیونیست برای کنترل دریای سرخ قرار دارد، رخ داده است. به گفته این منابع، نظامیان صهیونیست در بزرگ‌ترین پایگاه در خارج از شبه جزیره دهلک مستقر هستند و ناوگان هوایی آن شامل ده‌ها جنگنده از انواع مختلف است. المیادین به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که یک افسر بلندپایه صهیونیست در این عملیات به هلاکت رسیده است اما رژیم صهیونیستی خبر هلاکت او را بشدت سانسور کرده است.
***
میزان محبوبیت بایدن در میان دموکرات‌ها به پایین‌ترین حد خود رسید
بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، میزان محبوبیت بایدن در میان دموکرات‌ها با ۱۱ درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود در دوران ریاست‌جمهوری وی رسید. به گزارش راشاتودی، در حالی که دموکرات‌ها معمولا از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خوب حمایت می‌کنند اما این حزب اخیرا در حلقه داخلی خود بابت رویکرد بایدن در قبال رژیم صهیونیستی یکسری تنش‌هایی را تجربه کرده است. همچنین در همین بازه زمانی، میزان محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان مستقل از ۳۹ درصد به ۳۵ درصد رسید و در میان جمهوری‌خواهان نیز بدون تغییر روی همان عدد 5 درصد است. میزان محبوبیت کلی بایدن اکنون ۳۷ درصد است اما در ماه گذشته میلادی ۴۱ درصد بود و به پایین‌ترین سطح خود در دوران ریاست‌جمهوری او رسیده است. میزان محبوبیت بایدن به دلیل اقتصاد ضربه خورده به خاطر تورم بالا، قیمت‌های فزاینده انرژی، مخالفت‌ها به دلیل سطوح بی‌سابقه مهاجرت غیرقانونی و نحوه مدیریت در درگیری اوکراین بشدت پایین است.

Page Generated in 0/0059 sec