گزارش «وطن امروز» درباره حضور معاون اول رئیسجمهور در اجلاس نخستوزیران شانگهای؛ ابتکار ایران برای اتصال ریلی کریدور شرق – غرب به شمال – جنوب در خاک کشورمان
مذاکره مهرداد بذرپاش با همتای قرقیزستانی خود درباره توسعه خطوط ریلی کریدور شرق - غرب
گروه اقتصادی: هفته گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور به همراه مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و جواد اوجی، وزیر نفت برای حضور در نشست نخستوزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به قرقیزستان سفر کردند که این سفر دستاوردهای عمدتا ترانزیتی برای کشورمان داشت.
مهرداد بذرپاش در حاشیه نشستهای دوجانبه معاون اول رئیسجمهور و هیات همراه با نخست وزیران و مقامات روسیه و قرقیزستان گفت: یکی از نکات مورد توافق با نخستوزیر قرقیزستان، احداث مراکز لجستیک در هر ۲ کشور بود که در بندرعباس یک مرکز لجستیک ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان قرقیزستانی بتوانند کالا به ایران صادر کنند و بالعکس برای طرف ایرانی نیز در کشور قرقیزستان یک مرکز لجستیک برای صادرات تولیدات ایجاد خواهد شد.
وی افزود: یکی از نکات دیگری که بسیار مهم بود، مسیر ریلیای است از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران - تا دریای جنوب - متصل میشود؛ این یک شبکه ریلی بسیار مهم در راستای تکمیل زنجیره کریدورهای شرق به غرب منطقه است که تصمیم گرفته شد. کارگروه مشترک در همه کشورها در این خصوص تشکیل و در نشست شانگهای هم این موضوع بیشتر پیگیری شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: نکته دیگر، افزایش تعداد پروازها بود، برای اینکه تجار بهتر بتوانند تردد کنند که این هم با توافق همراه شد.
بذرپاش تأکید کرد: محور بعدی، درباره استفاده از ارزهای مشترک ملی ۲ کشور بود که در این رابطه هم تصمیمات خوبی گرفته شد.
وی گفت: با کشور روسیه تمام پروژههای مشترک مهم بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درباره مشکل کامیونهای روسی که به ایران سفر میکنند یا بالعکس آن که از مرز آذربایجان میگذرند، گفتوگوهایی انجام شد و قرار است وزرای ایران، روسیه و آذربایجان در منطقه حاضر باشند و مشکلات را رفع کنند.
بذرپاش گفت: سرمایهگذاری در پروژههای ریلی و حمل و نقلی هم در این نشستها مطرح شد.
* ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی
معاون اول رئیسجمهور در بیست و دومین نشست شورای نخستوزیران شانگهای ضمن محکومیت شدید نسلکشی صهیونیستها در غزه، ایران را سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی توصیف کرد و ۱۳ پیشنهاد در قالب ۶ محور به کشورهای عضو ارائه داد.
محمد مخبر گفت: ایران سرزمین فرصتها و ظرفیتهای کمنظیر در منابع طبیعی، نیروی انسانی متخصص، ظرفیتهای صنعتی، معدنی، ترانزیتی، انرژی و فناوری است. هرگونه سرمایهگذاری در ظرفیتها و فرصتهای اقتصادی ایران، کنشی هوشمندانه خواهد بود.
مخبر ادامه داد: نظام بینالملل در حال عبور از یک نظم سنتی و یکجانبهگرا به یک نظم جدید مبتنی بر چندجانبهگرایی با نقشآفرینی همه کشورها و بازیگران جدید است. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به اهداف سیاست خارجی خود در جهت کمک به پیریزی یک نظام بینالمللی عادلانه و مبتنی بر مشارکت جمعی، حضور فعال در ترتیبات چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای، بریکس، سازمان همکاری اقتصادی اکو و کشورهای حاشیه دریای خزر را با جدیت در دستور کار قرار داده است.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه با اشاره به محورهایی برای نقشآفرینی در نظم نوین جهانی برای همکاری با کشورهای عضو سازمان شانگهای، به موضوع کریدورها اشاره و بیان کرد: ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی است و بر همین اساس، آمادگی ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو را دارد. ایران در این زمینه، گامهای مهمی را در قالب کریدور شمال - جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسیهای تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد. مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال - جنوب و نیز کریدور «شرق – غرب – آسیا - دریای مدیترانه» را میتوان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان شانگهای دنبال کرد.
در این سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان درباره راهاندازی یک مسیر ریلی از این کشور تا ایران با درگیر کردن کشورهای ازبکستان و ترکمنستان مذاکره کردند. مهرداد بذرپاش در این باره گفت: توسعه خطوط ریلی در کریدورهای بینالمللی شمال – جنوب و شرق – غرب یکی از راهکارهای مهم برای همکاری کشورهای عضو پیمان شانگهای به شمار میرود.
اتصال کریدور ریلی شرق – غرب به شمال – جنوب ابتکار ایران برای بازیگری فعالتر در راه ابریشم ریلی است.
* سرمایهگذاری ۳۸ میلیارد دلاری ایران و روسیه در کریدور شمال - جنوب
در راستای توسعه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر، ۲ کشور ایران و روسیه تاکنون سرمایهگذاری ۳۸ میلیارد دلاری در کریدور شمال - جنوب انجام دادهاند.
در مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی «کریدور شمال جنوب - مفهوم جدید» که در آستراخان روسیه برگزار شد، استاندار آستراخان روسیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مدیر راهآهن افغانستان، مدیر راهآهن عراق و رئیس باشگاه همگرایی شمال - جنوب سخنرانی داشتند.
در نشست تخصصی این همایش داریوش جمالی مدیر بندر ایرانی سالیانکای روسیه با بیان اینکه کریدور بینالمللی شمال - جنوب، عنصر کلیدی شبکه حملونقل اوراسیاست، به ۳ مسیر غربی، شرقی و دریایی یا ترانس کاسپین اشاره کرد و گفت: در مجموع سرمایهگذاری حدود ۳۸ میلیارد دلار برای این کریدور در نظر گرفته شده است که سهم روسیه ۳۵ درصد و سهم ایران ۳۴ درصد خواهد بود. مدیر بندر ایرانی سالیانکا به اقدامات انجامشده از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال - جنوب اشاره کرد و افزود: خرید ۳۳۰ دستگاه واگن ریلی، خرید ۵۴ هزار کانتینر، مذاکره و خرید و سفارش ساخت ۲۱ فروند کشتی برای تقویت مسیرهای دریایی از جمله این اقدامات بوده است.
وی همچنین به افزایش ظرفیت حمل بار از سوی کشتیرانی دریای خزر به ۱۳۰ هزار تن و ایجاد خط مستقیم و منظم بین چین، هند و آفریقا از طریق بندرعباس و چابهار به مقاصد کشورهای در امتداد دریای خزر و روسیه اشاره کرد.
جمالی سرمایهگذاری 10 میلیون دلاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر سالیانکا جهت افزایش ظرفیت، توسعه بندر، زیرساخت و خرید کشتی را از مهمترین اقدامات گروه کشتیرانی بیان کرد.
وی جذب سرمایهگذاری در ساختوساز، بازسازی، نوسازی و توسعه زیرساختهای حملونقل و ارتقای وسایل حملونقل، شناسایی پروژههای با پتانسیل بالا برای جذب محموله در مسیر کریدور شمال - جنوب، توسعه ناوگان کانتینری بویژه یخچالی، گسترش ناوگان ریلی و گسترش تسهیلات حملونقل را از جمله مکانیزمهای برداشتن موانع در مسیر کریدور بیان کرد.