printlogo


کد خبر: 270345تاریخ: 1402/8/6 00:00
رزمایش اقتدار 1402 نیروی زمینی ارتش روز گذشته با هدف ارتقای سطح بازدارندگی مقابل تهدیدات احتمالی در منطقه نصر‌آباد اصفهان آغاز شد
رزم بازدارندگی

گروه سیاسی: رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز گذشته (جمعه) با رمز «یا علی‌بن موسی‌الرضا(ع)» با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آغاز شد. امیر سرتیپ کریم چشک، سخنگوی رزمایش اقتدار 1402 در این باره اظهار کرد: این رزمایش به مدت ۲ روز برگزار می‌شود و از مهم‌ترین اهداف آن، ارتقای توان و آمادگی رزمی نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز ارتقای سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدیدات احتمالی است. 
* دقت و نقطه‌زنی پهپاد انهدامی آرش
نیروی زمینی ارتش در نخستین دقایق روز اول (دیروز) از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، در راستای اجرای عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم با بهره‌گیری از پهپاد انتحاری آرش، اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه‌زنی مورد اصابت قرار داد. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.
* اولین حضور «پهپاد سوئیچ ‌بلید نزاجا»
پهپاد سوئیچ بلید ایرانی یکی از تجهیزات جدیدی است که نیروی زمینی ارتش، ۲۲ فروردین‌ماه امسال در جریان الحاق ۱۰۸۴ نوع از تجهیزات، آن را به بدنه عملیاتی خود الحاق کرد‌ه بود. پهپادهای پرسه‌زن «سوئیچ بلید» 
(Switch blade drone) » به طور معمول توسط یگان‌های تکاوری و نیروی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پهپادها قادر هستند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند. برد این پهپادها حدود ۴ کیلومتر و سرجنگی آن ۵۰۰ گرم است و علیه تجمعات، نفربرها و مواضع و اهداف ثابت و متحرک دشمن کاربرد عملیاتی دارد. 
* انتقال سریع نیروها و تجهیزات با پیمایش بیش از 1000 کیلومتر
سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش درباره جا‌به‌جایی و گسیل ادوات و تجهیزات به منطقه رزمایش، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جابه‌جایی تمام نیروها و تجهیزات از طریق زمین و هوا با پیمایش مسافتی بالغ بر هزار کیلومتر در کمتر از ۴۸ ساعت اقدام کم‌نظیری است که با کشنده‌های سنگین و فوق‌سنگین ساخت متخصصان مرکز تولید و بهینه‌سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش انجام شد.
امیر سرتیپ چشک افزود: در مرحله نخست انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیروها را به صورت همزمان از ۷ استان کشور به منطقه عمومی رزمایش گسیل داشتیم.
* انهدام اهداف با موشک‌های ارتقایافته شفق، الماس و دهلاویه
موشک‌انداز دوقلوی هدایت‌شونده لیزری دهلاویه که اخیرا بر نفربر «ام ۱۱۳» نیروی زمینی تسلیح شده است، توانست با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد. موشک دهلاویه که از انواع زمین‌پایه و هواپایه برخوردار است، به تازگی به همت کارشناسان نظامی کشور توانسته از برد ۵ هزار و ۵۰۰ متر به ۸ هزار متر ارتقا یابد. همچنین، موشک هواپایه شفق با بهره‌گیری از سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی و 2.2 ماخ سرعت قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است که در این رزمایش نیز با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.
موشک الماس نیز که از سیستم هدایت خودکار آتش و رها برخوردار است، قادر به انهدام اهداف تا شعاع ۸ کیلومتری است. این موشک زمین‌پایه و مورد استفاده تیپ‌های متحرک هجومی است و همچنین نوع هواپایه آن قابلیت نصب روی بالگردهای ۲۰۹ و پهپادهای رزمی را دارد.
* تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های هواپایه برد بلند
امیر خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش نیز در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، با اشاره به آمادگی کامل ناوگان بالگردی ارتش برای انجام ماموریت خود در این رزمایش، اظهار کرد: در این رزمایش سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن در راستای ارتقای توان رزمی روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است که در عملیات رزم شبانه پدافند در ساحل از آنها استفاده خواهد شد. 

Page Generated in 0/0060 sec