printlogo


کد خبر: 270349تاریخ: 1402/8/6 00:00
هیأت اعزامی حماس به مسکو از مواضع اصولی پوتین و دولتش در قبال جنگ غزه تقدیر کرد
ابتکار عمل روسیه در فلسطین در غیاب آمریکا

سفر هیات عالی رتبه جنبش حماس به مسکو در کوران جنگ غزه نشانه‌ای بر اهمیت موضوع فلسطین برای روسیه است. نکوهش مکرر جنایت‌های ۳ هفته اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه توسط مقامات کرملین بویژه شخص ولادیمیر پوتین، همچنین ۲ وتوی متوالی از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل علیه قطعنامه‌های آمریکایی ضد محور مقاومت، گواه این است که نگاه روس‌ها به مساله فلسطین از زاویه نگاه سنتی مسکو به عنوان شریک تل‌آویو تغییر بسزایی کرده و حالا آنها به عنوان هماورد غرب در بلوک‌بندی نظم جدید جهانی، خود را بیش از هر زمان دیگری به محور مقاومت نزدیک می‌بینند؛ همان‌گونه که علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان متعاقب دیدار «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در  محل سفارت ایران در مسکو خاطرنشان کرد در رأس دولت روسیه یک اراده جدی برای مقابله با جریان یکجانبه‌گرای حامی تجاوز و اشغال و ناامنی در منطقه بویژه فلسطین پدید آمده است. با آغاز عملیات توفان الاقصی، پوتین و حلقه حاکمیتی روسیه موضع‌گیری‌های اصولی‌تری نسبت به مواضع گذشته‌شان در قبال بحران فلسطین داشتند و نشان دادند صرفا از منظر مشغول ساختن آمریکا، ناتو و رژیم صهیونیستی به عنوان متحدان نظامی پیدا و پنهان اوکراین در کشاکش فعلی در فلسطین نمی‌نگرند بلکه متوجه تغییرات قریب‌الوقوع میدانی در آنچه اصطلاحا «فلسطین جغرافیایی»- شامل فلسطین اشغالی، کرانه باختری، قدس و غزه- خوانده می‌شود، هستند. اظهارنظر صریح ۲ هفته پیش رئیس‌جمهور روسیه، متعاقب جنایت ضد بشری کم‌سابقه صهیونیست‌ها در بیمارستان المعمدانی غزه یکی از نقاط عطف تاریخی روابط «روسیه جدید» در رابطه با مساله فلسطین بود. پوتین جنایت صهیونیست‌ها را با جنایت‌های نازی‌های آلمان در لنینگراد در جریان جنگ دوم جهانی قیاس کرد. سپس کرملین در ۲ مورد، به تنهایی یا همراه چین، قطعنامه‌هایی ضد حماس و ضدمقاومت را که با نفوذ لابی اسرائیلی در آمریکا در شورای امنیت مطرح شده بودند وتو کرد. ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس پس از جلسه‌ای که با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه داشت، گفت: «دعوت از رهبری جنبش [حماس] برای بازدید از مسکو پیامی به تمام جهان است که روسیه حماس را یک جنبش آزادی‌بخش ملی می‌داند نه یک جنبش تروریست. ما با نمایندگان وزارت خارجه روسیه دیدار کردیم و درباره همه چیز مربوط به موضوع فلسطین و چگونگی شکل دادن مشترک به آینده‌ای بهتر از آنچه واشنگتن ترسیم می‌کند برای کل منطقه و بشریت صحبت کردیم».
او تأیید کرد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با توجه به ماهیت روابط با مسکو، به درخواست‌های روسیه درباره اسرای اسرائیلی یا دارای تابعیت چندگانه، نگاه مثبت‌تری نسبت به سایر طرف‌های بین‌المللی فرامنطقه‌ای دارد. هیات‌های حماس یا متحدان آنان در جبهه مقاومت رایزنی‌هایی موازی را در سطح منطقه از جمله در قاهره، دوحه و آنکارا برای تبادل اسرای صهیونیست آغاز کرده‌اند اما از آنجا که فدراسیون روسیه از دیرباز روابط تنگاتنگی با تل‌آویو داشته است، مسکو می‌تواند محور اصلی مذاکرات برای تبادل اسرا و حتی آتش‌بس در غزه قرار گیرد؛ موضوعی که آمریکا و اتحادیه اروپایی بدان بسیار حساسند. طی ۳ هفته گذشته بمباران‌های وحشیانه مناطق مسکونی باریکه غزه با جمعیت متراکم 2.5 میلیون نفری به شهادت 7300 فلسطینی انجامیده که 3000 تن از این شهدا کودک، 1709 نفر زن و 397 تن سالمند بوده‌اند، همچنین 19 هزار نفر نیز در نواز غزه مجروح شده‌اند آن هم درحالی که به دلیل بمباران بیمارستان‌ها و قطع برق و آب توسط رژیم، وضعیت بسیاری از مجروحان وخیم است.
در مقابل رژیم صهیونیستی در نتیجه عملیات توفان الاقصی بیش از 1500 تلفات از جمله 310 نظامی متحمل شده  و حماس اعلام کرده بیش از 229 صهیونیست را در مناطق پیرامون دیوار غزه اسیر کرده است.
حسام بدران، دیگر عضو دفتر سیاسی حماس که در سفر اخیر ابومرزوق را همراهی کرده معتقد است روسیه می‌تواند نقش مهمی در پایان دادن به جنگ و بحران انسانی فعلی در فلسطین ایفا کند. به گزارش نووستی، بدران درباره رویارویی اخیر مسکو با واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «نقش روسیه در سطح بین‌المللی بویژه استفاده از حق وتو در پاسخ به موضع ایالات متحده در حمایت بی‌چون و چرا از اشغالگر [اسرائیل] جای قدردانی دارد».
به گفته او، در دیدار روز پنجشنبه ابومرزوق با بوگدانف، طرف فلسطینی از موضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در قبال مناقشه فلسطینی - اسرائیلی و تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در این زمینه قدردانی کرده است. وی می‌افزاید: «روسیه می‌تواند نقش بیشتری در پایان دادن به تجاوز به مردم ما در نوار غزه ایفا و فشاری بین‌المللی برای ارائه کمک‌های فوری به مردم ما در نوار غزه اعمال کند».

Page Generated in 0/0059 sec