printlogo


کد خبر: 270369تاریخ: 1402/8/7 00:00
دور دنیا

رسانه عبری:
اسرائیل از 2 سال قبل برای حمله به غزه نقشه داشت
یک رسانه صهیونیستی از برنامه‌ریزی رژیم اشغالگر برای حمله زمینی به غزه از 2 سال قبل و غافلگیری آن توسط مقاومت فلسطین پرده برداشت. «یوسی یهوشواع»، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت» در این باره گفت: تهاجم به نوار غزه 2 سال پیش برنامه‌ریزی شده بود اما حماس به اسرائیل حمله کرد و ضربه ویرانگری به ارتش وارد کرد. وی در این باره فاش کرد طی 2 سال گذشته، آموزش طرح حمله به غزه در یک مرکز ویژه در پایگاه نظامی «تسلیم» با مشارکت یگان‌های منظم انجام شده است. تحلیلگر صهیونیست ادامه داد: واحدهای آموزش‌دیده در این طرح «نخبگان ارشد» هستند و نیرویی بهتر از آنها وجود ندارد. ارتش این رژیم شنبه شب حملات زمینی خود را به نوار غزه گسترش داد اما گروه‌های مقاومت نیز به مقابله با نفوذ زمینی دشمن پرداختند.
***
نیویورک‌تایمز:
حماس برای 3 تا 4 ماه آذوقه ذخیره دارد
بر اساس گزارشی که در نیویورک‌تایمز منتشر شده، مقامات عربی و غربی بر این باورند حماس به احتمال زیاد، ذخایر زیادی از غذا، دارو و سوخت در سیستم‌های تونل زیرزمینی نوار غزه انبار کرده است. بر اساس این گزارش، احتمالا علاوه بر صدها هزار لیتر سوخت برای وسایل نقلیه و موشک، مهمات، مواد منفجره و مواد خام برای تولید بیشتر، همچنین غذا، آب و دارو نیز در سیستم‌های تونل زیرزمینی نوار غزه  وجود دارد. یک مقام ارشد لبنانی که خواست نامش فاش نشود، به این روزنامه گفته است حماس آذوقه کافی برای ادامه جنگ برای 3 تا 4 ماه را در اختیار دارد. سمیر غطاس، تحلیلگر مصری که مسائل غزه را از نزدیک دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با  نیویورک‌تایمز می‌گوید: «آنها بسیار مراقب چیزهایی هستند که در اختیار دارند، چرا که برای مدت طولانی از آن استفاده خواهند کرد». 
***
لاوروف:
اعلام اسرائیل برای نابودی حماس یعنی نابودی غزه با ساکنانش
وزیر خارجه روسیه روز شنبه در سخنانی گفت اظهارات رژیم صهیونیستی مبنی بر نابودی حماس به معنای نابودی تمام غزه با ساکنان غیرنظامی‌اش است. سرگئی لاوروف روز شنبه گفت رژیم صهیونیستی بدون توجه به قوانین بین‌المللی اعلام کرد واکنشش به حمله روز هفتم اکتبر حماس بیرحمانه خواهد بود و حماس را نابود می‌کند. به گزارش شبکه خبری راشاتودی، وی در ادامه سخنانش افزود: «نابودی حماس بدون نابود کردن تمام غزه با ساکنان غیرنظامی آن، غیرممکن است». وزیر خارجه روسیه گفت: «ما تروریسم را رد می‌کنیم اما واکنش به تروریسم را بدون توجه به قوانین بین‌المللی نیز بشدت رد می‌کنیم که از آن جمله است استفاده از زور علیه اهدافی که در آنجا غیرنظامیان نیز حضور دارند». این در حالی است که «موسی ابومرزوق» از رهبران ارشد جنبش حماس گفت: «ما از میانجیگری روسیه استقبال می‌کنیم؛ اما اسرائیل آن را نمی‌پذیرد. آمریکا می‌خواهد میانجی‌ها قطر و مصر باشند».
***
سرگیجه پنتاگون از حملات انتقام‌جویانه نیروهای مقاومت منطقه
روزنامه نیویورک‌تایمز عملیات اخیر ارتش آمریکا در منطقه را در ایجاد بازدارندگی از حملات نیروهای مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی در پی حمایت‌های آن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، «ناکارآمد» ارزیابی کرد. نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به حملات تلافی‌‎جویانه آمریکا نوشت: تنها چند ساعت پس از آنکه جنگنده‌های آمریکایی مناطقی در سوریه را در ساعات اولیه روز جمعه بمباران کردند، نیروهای مقاومت نیز متقابلا، حمله‌ای پهپادی علیه نیروهای آمریکا در غرب عراق انجام دادند. در این گزارش به نقل از سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با خبرنگاران آمده که همزمان با افزایش تنش‌ها در اراضی اشغالی، سربازان آمریکایی و متحدانش دست‌کم ۱۲ بار در عراق و 4 بار در سوریه در هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته‌اند. در مجموع ۲۱ سرباز آمریکایی در نتیجه این حملات زخمی و اکثریت نیز از ناحیه سر دچار جراحت شده‌اند. روزنامه آمریکایی نوشت: آمریکا از زمان شروع درگیری در اراضی اشغالی در هفتم اکتبر، ۲ ناو هواپیمابر، کشتی‌های جنگی و جنگنده را به منطقه فرستاده تا تلاش کند ایران و گروه‌هایی را که تحت حمایت ایران خوانده شده‌اند، بازدارد. تعداد نیروهای اضافه شده به منطقه نیز هزاران نفر است. در ادامه گزارش آمده است: مقامات پنتاگون این حملات را به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران ربط داده‌اند اما این اقدامات تلافی‌جویانه این سوال را مطرح کرده که آیا حملات هوایی پس از موجی از حملات راکتی و پهپادی علیه نظامیان آمریکا در عراق و سوریه می‌تواند به هدف اصلی خود که «بازدارندگی از حملات بیشتر» است، دست پیدا کند؟ «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از این حملات که آن را «در دفاع از خود» تلقی کرده بود، در بیانیه‌ای که در آن نگرانی از آسیب‌های بیشتر به نظامیان آمریکا در منطقه مشهود بود، گفت: «آمریکا به دنبال درگیری نیست و تمایل یا قصدی در مشارکت در اقدامات خصومت‌آمیز بیشتر ندارد اما این حملات تحت حمایت ایران علیه نظامیان آمریکا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود».
«چارلز لیستر» از اعضای «اندیشکده خاورمیانه» مستقر در واشنگتن با اشاره به حملات اخیر آمریکا گفت: این روش ما برای نشان دادن این بود که «دست بردارید»، نه چیزی فراتر از آن. مسلما نمی‌توان جلوی ایران را گرفت، بنابراین این تنها یکی از چند اقدامی خواهد بود که برای ایجاد بازدارندگی انجام می‌شود. جمهوری‌خواهان و برخی حامیان حملات هوایی، روز جمعه گفتند حملات تلافی‌جویانه آمریکا حائز اهمیت بوده است اما نه آنقدر که باعث ایجاد بازدارندگی در مقابل ایران و «نیروهای نیابتی آن» شود.

Page Generated in 0/0058 sec