printlogo


کد خبر: 270379تاریخ: 1402/8/7 00:00
افزایش مبتلایان به «کووید-19» در کشور؛ ۵۰ بیمار طی یک هفته اخیر جان باختند
کرونا را دست کم نگیرید

گروه اجتماعی: این روزها مراجعه افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی با علائم سرماخوردگی همچون تب زیاد شده است. این در حالی است که پزشکان می‌گویند این علائم همانند علائم بیماری کروناست اما تشخیص کرونا فقط از طریق انجام آزمایش امکان‌پذیر است. هر چند التهاب بیماری«کووید - 19» به دلیل پوشش عمومی واکسیناسیون مدت‌هاست فروکش کرده و دیگر چون سال‌های گذشته به صورت همه‌گیری ظاهر نمی‌شود اما همچنان این بیماری مرموز و خطرناک می‌تواند باعث مرگ شود، به طوری که طی هفته گذشته 50 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. با ورود به ماه‌های سرد سال بیماری‌های ویروسی و تنفسی بیشتر می‌شود و در این شرایط کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در اماکن عمومی بویژه مترو و اتوبوس  از ماسک استفاده کنند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت طی هفته گذشته ۱۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از یکشنبه هفته گذشته (۳۰ مهرماه) تا دیروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۹۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید - 19» در کشور شناسایی و ۷۸۲ نفر آنها بستری شدند. این در حالی است که هفته پیش از آن (یکشنبه ۲۳ تا شنبه ۲۹ مهر) شمار بیماران شناسایی شده در کشور هزار و ۵۹ نفر بود. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید - 19» در کشور به ۷ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۱۲۷ نفر رسید. از سویی متاسفانه در طول 7 روز گذشته (یکشنبه ۳۰ مهر تا شنبه ۶ آبان) ۵۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید - 19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۶ هزار و ۵۸۰ نفر رسید.  این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۸۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند. با این وجود هم اکنون از سویی ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید - 19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۵۷ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۲۷ آزمایش تشخیص «کووید - 19» در کشور انجام شده است. همچنین ۶۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۱۹ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۵۱۷ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۴۵۷ دوز رسید. 
* برخی علائم سرماخوردگی را جدی بگیرید
شما احتمالا در طول زندگی خود بیشتر از هر بیماری دیگری سرما می‌خورید. بزرگسالان سالانه 2 تا 3 بار و کودکان خردسال 4 بار یا بیشتر سرما می‌خورند. سرماخوردگی یک عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس‌ها و نای را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. نخستین علامت سرماخوردگی اغلب گلودرد است. سایر علائم اولیه ممکن است شامل آبریزش بینی، عطسه و سرفه باشد. هر چند علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا تقریبا برای همه واضح و شناخته‌شده است، اما برخی از این علائم بویژه اگر طولانی‌تر از حد معمول باشد، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی جدی‌تر از جمله ابتلا به برخی سرطان‌ها باشد و نیاز به بررسی فوری توسط پزشک دارد.  همه ما هر از گاهی دچار گلودرد می‌شویم. ممکن است احساس خارش در گلو داشته باشید، بلعیدن برای‌تان سخت باشد و حتی متوجه بوی بد دهان خود در نتیجه گلودرد باشید. با این‌ حال، درد مداوم در گلو یکی از شایع‌ترین علائم سرطان گلو است. سایر علائم سرطان گلو شامل سرفه، تغییر صدا، گوش‌درد و مشکل در بلع است. داشتن اندکی تورم یا درد گردن معمولاً نشانه‌ای است که بدن شما در حال مبارزه با یک عفونت مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. اگر این علامت بیشتر از یک یا 2 هفته طول بکشد، می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری باشد، مانند سرطان خون یا سرطان لنف. سایر علائم سرطان خون عبارتند از تب، لرز، عفونت‌های مکرر، کبودی آسان و خونریزی‌های مکرر بینی. علائم شایع سرطان لنف عبارتند از تورم غدد لنفاوی در سراسر بدن، خستگی، تعریق شبانه و خارش پوست. زخم‌های دهانی بسیار شایع هستند و باید در عرض یک هفته خودبه‌خود برطرف شوند. آنها معمولا در داخل دهان، روی گونه‌ها، لب‌ها یا زبان ظاهر می‌شوند. این زخم‌ها می‌توانند توسط عوامل مختلفی مانند آلرژی غذایی ایجاد شوند. زخم‌های دهان بویژه اگر از بین نروند، شایع‌ترین علامت سرطان دهان هستند. علائم دیگر عبارتند از کاهش وزن، مشکلات گفتاری، درد در دهان و بوی بد دهان.  همچنین گرفتگی گوش علامت رایج سرماخوردگی است و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شیپور استاش که گوش میانی را به پشت گلو متصل می‌کند، ملتهب می‌شود. عامل کمتر شایع انسداد گوش، سرطان نادری به نام کارسینوم نازوفارنکس است. این عارضه نوعی سرطان سر و گردن است که از نازوفارنکس، قسمت فوقانی گلو در پشت بینی و نزدیک قاعده جمجمه شروع می‌شود. فردی که به این بیماری مبتلا است، ممکن است گوش‌درد، صورت متورم، ترشح چرک و خون از بینی، تورم غدد لنفاوی و خونریزی از بینی داشته باشد.
***
درمان رایگان بیماران سرطانی
مدیر مرکز کنترل و درمان سرطان کشور با اشاره به اینکه بیش از ۳۱ هزار بیمار مبتلا به انواع سرطان در کشور تحت پوشش رایگان درمان قرار گرفته‌اند، گفت: طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و مراقبت‌های حمایتی تسکینی بزودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود. در حال حاضر این مراقبت‌ها در مرحله شروع بیماری کمرنگ است و امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که این مراقبت‌ها قبل از تشخیص قطعی بیماری ارائه شود. محمد جهانگیری با تاکید بر اینکه مراقبت‌های حمایتی تسکینی باید قبل از تشخیص بیماری شروع شود، اظهار داشت: هدف از اجرای مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان رفع دغدغه‌های بیماران بوده و این طرح ۲۶ گام دارد و در حوزه پیشگیری، غربالگری، درمان و خود‌مراقبتی تعریف شده و اکنون در قم به صورت آزمایشی در حال اجراست. حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله نیز در این همایش گفت: سرطان، دومین علت مرگ و میر در کشور است و هزینه‌های آن در آینده افزایش خواهد یافت، زیرا درمان‌های جدید، هزینه‌بر است و اگر این بیماری کنترل نشود، نظام سلامت را دچار بحران می‌کند. همچنین محسن خالقیان، رئیس بیمارستان فیروزگر تاکید کرد: با وجود اینکه درمان بیماران مبتلا به سرطان باید به‌موقع انجام شود اما در بسیاری از مراکز درمانی از جمله بیمارستان فیروزگر تخت‌های این بیماران برای بستری و انجام شیمی‌درمانی کم بوده و ضرورت دارد خیران در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه مشکلات زیادی بویژه به دلیل غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی در مراکز درمانی وجود دارد، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی مشهود است و باید طوری برنامه‌ریزی‌ها شود تا در آینده نظام سلامت دچار مشکل نشود.

 


Page Generated in 0/0053 sec