printlogo


کد خبر: 270384تاریخ: 1402/8/7 00:00
قزاقستان و جمهوری باکو اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی هستند
سوخت کودکشی

گروه اقتصادی: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲ کشور قزاقستان و آذربایجان اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی هستند، به طوری که بیش از 60 درصد نیاز این رژیم تروریست توسط این ۲ کشور تامین می‌شود و مسلما آنها نیز در جنایاتی که طی روزهای اخیر در غزه رخ می‌دهد شریک هستند.
به گزارش «وطن امروز»، بیش از ۳ هفته از درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و اخیرا این رژیم کودک‌کش در اقدامی غیرانسانی و در تضاد با معاهدات بین‌المللی مسیرهای انتقال انرژی به منطقه غزه را مسدود یا منهدم کرده است، به طوری که مردم غزه در اغلب ساعات شبانه‌روز با بی‌برقی و نبود سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند.  این در حالی است که انرژی در سرزمین‌های اشغالی به صورت مستمر تامین می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 
اغلب کشورهای اسلامی که جنایات رژیم صهیونیستی را در روزهای اخیر محکوم کرده‌اند متفق‌القول بر این باورند که باید صادرات نفت به این رژیم متوقف شود. 
حتی حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیشنهادی اعلام کرد سوخت‌رسانی به مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی و جهان عرب متوقف شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه خاطرنشان کرد: لازم است کشورهای اسلامی اقدامات فوری و عملی اتخاذ کنند و برخی کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، سفرا و دیپلمات‌های این رژیم را فورا اخراج کنند، همچنین یک کمیته حقوقی و تخصصی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری جنایات مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل شود و کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را به طور کامل از جمله در زمینه نفتی تحریم کنند.
* قزاقستان و آذربایجان تامین‌کننده سوخت ماشین آدم‌کشی
بلومبرگ پس از درخواست وزیر امور خارجه ایران مبنی بر تحریم نفتی رژیم صهیونیستی گزارشی درباره تامین‌کنندگان انرژی و بویژه نفت این رژیم تهیه کرد. 
در این گزارش که اطلاعات آن از شرکت تحلیلی kpler استخراج شده است، ۲ کشور مسلمان قزاقستان و آذربایجان به عنوان تامین‌کنندگان اصلی نفت رژیم صهیونیستی معرفی شده‌اند. 
در این گزارش آمده است: از اواسط ماه مه ‌2023 (اردیبهشت – خرداد امسال) رژیم صهیونیستی روزانه حدود 220 هزار بشکه نفت خام  وارد کرده است که بیش از 60 درصد آن (حدود 120 هزار بشکه) از کشورهای قزاقستان و آذربایجان وارد می‌شود.
بلومبرگ در گزارش خود آورده است در صورتی که این ۲ کشور تحریم نفتی اسرائیل را بپذیرند احتمالا ایالات متحده آمریکا و برزیل نقش آنها را ایفا خواهند کرد. 
با توجه به اینکه واردات نفت برای این کشور از مسیر دریا انجام می‌شود جایگزین کردن کشورهای تامین‌کننده آنچنان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد، البته تا اینجای کار آذربایجان و قزاقستان هم تلاشی برای توقف صادرات خود به رژیم صهیونیستی نکرده‌اند.
* مهم‌ترین پایانه نفتی رژیم صهیونیستی تعطیل شد
مساله مبرم‌تر برای رژیم صهیونیستی، تامین امنیت بنادر نفتی است تا واردات با خیال راحت انجام شود. این رژیم دارای ۳ پایانه واردات نفت خام است: اشکلون و حیفا در دریای مدیترانه و ایلات در دریای سرخ.
اشکلون، مهم‌ترین پایانه واردات نفت، روزانه حدود 180 هزار بشکه نفت جابه‌جا می‌کند. نزدیک به غزه است و اندکی پس از حمله حماس در 7 اکتبر به رژیم صهیونیستی بسته شد. داده‌های Kpler نشان می‌دهد از سال 2020 هیچ نفت خامی از طریق پایانه دریای سرخ در ایلات وارد نشده است، در حالی که جریان آن به حیفا به طور متوسط حدود 40 هزار بشکه در روز بوده است.
* پارلمان لیبی خواستار تحریم نفتی کشورهای حامی اسرائیل شد
گفتنی است پارلمان لیبی ابتدای هفته جاری در بیانیه‌ای خواستار تحریم فروش نفت و گاز به کشورهای حامی رژیم اسرائیل و اخراج سفرای این کشورها شد. پارلمان لیبی در بیانیه‌ای از کشورهای عربی خواست موضع محکمی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اتخاذ کنند.
به نوشته وبگاه بوابه الاوسط، در این بیانیه آمده است: سفرای کشورهای حامی رژیم اسرائیل باید به شکل فوری کشورهای عربی را ترک کنند و در صورت ادامه یافتن جنایات در غزه، صادرات نفت و گاز به آنها متوقف شود.
پارلمان لیبی حملات صهیونیست‌‌ها به غزه را «نسل‌کشی ‌جمعی به دست عناصر صهیونیست» توصیف و تاکید کرد با هرگونه کوچاندن اهالی غزه مخالف است. نمایندگان لیبی در ادامه خواستار تشکیل جلسه فوری و اضطراری در سطح سران اتحادیه عرب و سازمان‌های اسلامی شدند و از مجمع عمومی سازمان ملل نیز خواستند نشست اضطراری درباره غزه تشکیل دهد.

Page Generated in 0/0189 sec