printlogo


کد خبر: 270391تاریخ: 1402/8/7 00:00
رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آزمایش موفق سامانه‌های رزمی و اجرای تاکتیک‌های جدید پایان یافت
روز رزم اولین‌ها

گروه سیاسی: روز گذشته دومین و آخرین روز رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، طی عملیات آفندی و با حضور یک لشکر زرهی، یک گروه توپخانه و تیم‌های پشتیبانی آتش هوانیروز علیه نیروهای مهاجم برگزار شد. سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش صبح روز گذشته (شنبه ۶ آبان‌ماه) در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این رزمایش با سازمان رزم پیش‌بینی‌شده، ۵ مرحله عملیات طرح‌ریزی و اجرا شد. امیر سرتیپ کریم چشک افزود: مرحله اول، انتقال و جابه‌جایی همزمان ۲ لشکر شامل 4 تیپ و 2 گروه توپخانه و مهندسی و عناصر پشتیبانی بود که در دستور کار قرار داشت و یک تیپ از راه هوا به منطقه رزمایش منتقل شد که این کار در کمترین زمان به اجرا درآمد.
وی با اشاره به سایر مراحل این رزمایش ادامه داد: مرحله دوم که روز گذشته انجام شد، پدافند مستحکم در ساحل علیه دشمن انجام شد که قصد نفوذ به ساحل خودی را داشت.
سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش افزود: مرحله سوم رزمایش، جنگ الکترونیک در تمام مراحل رزمایش بود که عملیات مقابله با سلاح‌های هوشمند دشمن انجام شد. در مراحل بعدی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، عملیات آفندی مقتدرانه علیه دشمن با همه سلاح‌های پشتیبانی اعم از موشک‌ها، توپخانه‌ها، بالگردی، پهپادها و همین‌طور سلاح‌های سازمانی با یک لشکر زرهی انجام می‌شود و برای تسهیل این عملیات آفندی شاهد عملیات هلی‌برن خواهیم بود.
* انهدام اهداف با موشک‌های فجر و فتح 360
سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش درباره مرحله آفندی این رزمایش با بیان اینکه عملیات آفندی با بهره‌گیری از تسلیحات دوربرد و نقطه‌زن اجرا شد، گفت: اهداف پیش‌بینی‌شده در این رزمایش با موشک‌های فجر و فتح منهدم شدند.
وی با اشاره به استفاده از موشک‌های دورزن فتح ۳۶۰ و موشک‌های فجر گفت: این موشک‌ها با بردی حدود ۱۲۰ الی ۱۸۰ کیلومتر و با سرعت قابل ملاحظه ۴ ماخ، در واقع دست ‌بلند نیروی زمینی در منازعات محسوب می‌شود و همان‌طور که مشاهده شد در این رزمایش نیز اهداف تعیین‌شده با موفقیت و کمترین ضریب خطا توسط این موشک‌ها مورد اصابت قرار گرفتند.
* سرلشکر موسوی: پیام رزمایش این است که دشمنان ایران بدانند نیروهای مسلح همواره برای مقابله با هر تهدیدی آمادگی دارند
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، ضمن ارزیابی مثبت عملیات نیروی زمینی در این رزمایش گفت: ارتش مطابق برنامه‌های ارتقای آموزش و آمادگی‌های دفاعی و رزمی خود در طول سال، رزمایش‌های متعددی را طرح‌ریزی و برگزار می‌کند و رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش با هدف ارزیابی سطح آموزش و بررسی نقاط ضعف و قوت و در نهایت توسعه و ارتقای اقتدار دفاعی و رزمی کشور در مواجهه با تهدیدات پیش‌ رو برگزار شده است.
فرمانده کل ارتش با اشاره به توانمندی‌های ارائه‌شده توسط نیروی زمینی با تقدیر از امیر سرتیپ حیدری، فرمانده این نیرو در طرح‌ریزی این رزمایش بزرگ گفت: ابتکارات و اقدامات یگان‌‎های مختلف هوانیروز، متحرک هجومی و واکنش‌سریع، زرهی، توپخانه و موشکی، پهپاد، مهندسی، جنگ‌الکترونیک و ارائه گوشه‌هایی از توان ناوگان بزرگ ترابری این نیرو برای جابه‌جایی سریع تیپ‌ها با تمام کارکنان، ادوات و تجهیزات از نقاط دوردست به منطقه رزمایش با پشتیبانی هواپیماهای ترابری نیروی هوایی ارتش شایان تحسین است.
امیر موسوی در پایان خاطرنشان کرد: پیام دیگر این رزمایش به دشمنان ایران اسلامی و این مرز و بوم است که بدانند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی کامل دفاعی و رزمی برای مقابله با هر تهدیدی را دارند.
* انهدام اهداف با رهاسازی بمب‌های قائم‌ 5 توسط پهپاد ابابیل ۴
در این رزمایش همچنین پهپادهای ابابیل ۴ اقدام به رهاسازی بمب‌های قائم ۵ روی مواضع نیروهای مهاجم کردند و مواضع تعیین‌شده را در فاصله ۷ کیلومتری مورد اصابت قرار دادند.
بر اساس این گزارش، پهپاد ابابیل ۴ از مسافت ۶۰ کیلومتری، اقدام به پرواز کرد و با طی کردن بیش از ۵۰ کیلومتر خود را به منطقه عمومی رزمایش رساند و سپس اهداف مورد نظر را در شعاع ۷ کیلومتری با بمب قائم ۵ مورد اصابت قرار داد.
همچنین پهپاد مهاجر ۶ در تکمیل عملیات آفندی با حضور در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، ضمن شناسایی منطقه هدف، با رهاسازی بمب‌های قائم، اهداف ثابت زمینی را مورد اصابت قرار داد.
* آزمایش موفق میدانی کروز هواپایه حیدر در رزمایش اقتدار 1402 نزاجا
آزمایش میدانی موشک کروز هواپایه حیدر نصب‌شده روی بالگرد ۲۱۴ با موفقیت در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش انجام شد.
کروز هواپایه حیدر در این رزمایش هدف مورد نظر را در فاصله ۳۰ کیلومتری به طور دقیق مورد اصابت قرار داد. این موشک از سیستم هدایت GPS برخوردار است و خلبان پس از پرتاب موشک بر ادامه روند حرکت آن به سوی هدف تسلط کامل دارد.
این موشک، قابلیت انهدام اهداف ثابت و متحرک را تا شعاعی بیش از ۲۰۰ کیلومتر داشته و در جهت تخریب یگان‌های زرهی و سنگرهای بتنی کاربرد دارد.
* عملیات موفق بارریزی خودروهای تاکتیکی
در مرحله نهایی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، بارریزی خودروی سفیر و چند دستگاه موتوسیکلت، همچنین هلی‌برن یگان‌های متحرک هجومی با ۶ فروند بالگرد ترابری سنگین شینوک انجام شد.
نیروهای واکنش سریع و متحرک هجومی پس از هلی‌برن در مرحله نهایی رزمایش با انهدام اهداف زمینی و اجرای زنجیره آتش مرحله پایانی عملیات آفندی را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند.
* امیر حیدری: این رزمایش پیام‌آور صلح و دوستی برای همسایگان و مخابره اقتدار برای دشمنان است
امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا، گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هدایت‌های داهیانه‌ فرمانده معظم کل قوا مدظله‌العالی، نیروی زمینی متحول و به یک نیروی متحرک هجومی و واکنش سریع تبدیل شده است.
وی افزود: نیروی زمینی همواره دست به ماشه آماده است تا در رکاب ولی‌امر مسلمین به هر تهدیدی پاسخ‌ دهد.
امیر حیدری در پایان با اشاره به پیام این رزمایش خاطرنشان کرد: این رزمایش پیام‌آور صلح و دوستی بویژه برای همسایگان و کشورهای همجوار و مخابره اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران برای دشمنان بود.
* اولین‌های رزمایش اقتدار 1402 نزاجا
امیر سرتیپ کریم چشک، سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی درباره رونمایی‌های جدید رزمایش گفت: در این رزمایش ما اولین‌هایی را با توجه به خصوصیات و ویژگی‌هایی که برای سلاح‌های خود تعیین کردیم به کار بردیم و عملکرد عملیاتی آنها را ارزیابی کردیم.
وی افزود: سلاح‌های ضدتانک با برد ۳ برابر نسبت به گذشته دهلاویه زمین پایه، الماس زمین‌پایه و دهلاویه با لانچر دوتایی منصوب بر نفربرها‌ جزو اولین‌های این رزمایش هستند.
سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا همچنین با اشاره به سایر اولین‌های این رزمایش بیان کرد: پرسه‌زن‌های سینا و فاتح برای اصابت قرار دادن اهداف مشخص و نشان‌شده علیه ادوات زرهی از دیگر اولین‌هایی بود که در این رزمایش به کار برده شد.
وی ادامه داد: بالگرد مجهز به سامانه اخلالگر راداری جهت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن نیز جزو اولین‌هایی بود که در این رزمایش از آنها استفاده شد.
امیر سرتیپ چشک در پایان خاطرنشان کرد: بالگردهای شینوک‌ مجهز به سامانه‌های دید در شب نیز برای نخستین بار ترابری نیروهای ویژه را در شب و روز بر عهده گرفتند. ما تاکنون این قضیه را در هلی‌برن نیروها نداشتیم، البته اسلینگ ادوات زرهی و ادوات نیروهای مخصوص نیز موضوع پررنگ در این رزمایش بود.

Page Generated in 0/0129 sec