printlogo


کد خبر: 270422تاریخ: 1402/8/8 00:00
پیش‌بینی سازمان هواشناسی از افت دمای هوا و بارش‌های نرمال در اغلب استان‌های کشور از امروز تا هفته آینده
برف و باران در راه است

وضعیت بارش‌ها در نخستین ماه از سال آبی جاری در کشور نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال گزارش شد؛ بارش‌هایی که باعث بهبود ذخایر آبی خیلی از سدها کشور شده است. حال طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارش‌ها ادامه‌دار خواهد بود، آنطور که فقط طی هفته جاری 2 سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره وضعیت جوی کشور در ماه جاری گفت: با توجه به داده‌های هواشناسی، میزان بارش‌ها در ماه‌های پیش رو نرمال و حتی فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که میزان بارش‌ها در مهر سال گذشته بسیار کمتر از بارش‌هایی بود که در نخستین ماه از پاییز امسال در کشور اتفاق افتاد. صادق ضیاییان با بیان اینکه 2 سامانه بارشی جدید در هفته جاری وارد کشور می‌شود، افزود: این بارش ها اگر چه به صورت پراکنده در کشور رخ می‌دهد اما با توجه به اینکه تهران نیز از این بارش‌ها بهره‌مند خواهد شد، می‌توان گفت در بهبود منابع آبی سدها البته در صورت تداوم در هفته‌های پیش رو موثر خواهد بود.
وی در ادامه اظهار داشت: نخستین سامانه بارشی در هفته جاری که از دوشنبه (امروز) وارد کشور می‌شود، مناطق شمالی کشور و دامنه‌های البرز را در بر می‌گیرد و طبق پیش‌بینی‌ها این بارش‌ها در اغلب استان‌های واقع در نوار شمالی کشور تا روز چهارشنبه ادامه‌دار خواهد بود. علاوه بر این، سامانه بارشی دیگری از روز پنجشنبه هفته جاری به کشور وارد می‌شود که در نتیجه آن استان‌های غرب کشور با بارش‌های پراکنده باران مواجه خواهند شد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: همان‌طور که گفته شد با ورود سامانه بارشی به کشور از دوشنبه (امروز) در استان‌های گیلان، مازندران و بخش‌هایی از خراسان شمالی بارندگی خفیفی اتفاق می‌افتد. همچنین این بارش‌ها جنوب کرمان را نیز در بر خواهد گرفت. 
وی به افت دمای هوا در روزهای آینده در اغلب استان‌های کشور هم اشاره کرد و اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی جدید، از دوشنبه (امروز) دمای هوا تا ۲ درجه در اغلب مناطق کشور کاهش می‌یابد.
ضیاییان ادامه داد: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز بارش‌ها مناطقی چون ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمال استان‌های فارس، لرستان، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری و شرق کرمان را در بر می‌گیرد. وی افزود: مطابق داده‌های هواشناسی، پنجشنبه همین هفته سامانه جدیدی از شمال غرب وارد کشور خواهد شد و استان‌های غربی چون ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین و زنجان و قزوین را در بر می‌گیرد.
* بارش‌های نرمال در راه است
اگر چه وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به سایر استان‌ها کمتر بوده است اما طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی این استان در ماه‌های پیش رو با بارش‌های فرانرمال مواجه خواهد شد. مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ضمن ارائه گزارشی از بارش و دما طی مهرماه در این استان اظهار کرد: طی ۳ ماه آینده بارش‌های نرمال و حتی بیش از نرمال و نوسانات دمایی برای استان پیش‌بینی می‌شود. مازیار غلامی درباره وضعیت دمای تهران در ماه‌های پیش رو اظهار کرد: بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی، طی ۳ ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان در محدوده نرمال با نوسان 0.5 درجه سلسیوس افزایشی یا کاهشی برآورد می‌شود. وی درباره بارندگی‌ها نیز گفت: متوسط بارش استان در حد نرمال و با تمایل به بیشتر از نرمال خواهد بود، همچنین هر چه به سمت نیمه آبان بویژه آذرماه پیش می‌رویم، بارش‌ها شرایط بهتری در کشور همچنین تهران پیدا کنند و حتی می‌توانیم شاهد بارش برف نیز باشیم. غلامی تاکید کرد: در بهترین شرایط و نرمال بودن بارش، کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به ‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود. مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش طی مهرماه گفت: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به مهر ۱۴۰۲ بیانگر آن است ۱۴ میلیمتر باران به‌ صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده که نشان‌دهنده افزایش ۸۱ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت است. وی افزود: بررسی مقادیر بارش نشان‌دهنده آن است که استان تهران جزو استان‌هایی در سطح کشور است که در این ماه افزایش بارش نسبت به بلندمدت داشته، همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در تمام شهرستان‌های استان طی مهرماه، افزایش بارش رخ داده که بیشترین افزایش بارش مربوط به شمیرانات، دماوند و فیروزکوه بوده است. مدیرکل اداره هواشناسی تهران به ایسنا گفت: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش 0.7 درجه سلسیوسی متوسط حداقل دما و کاهش 0.6 درجه سلسیوس متوسط حداکثر دما نسبت به دوره آماری بلندمدت است. بر این اساس، متوسط دما در مهر ۱۴۰۲ نسبت به دوره آماری بلندمدت تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته و در حد نرمال (معمول) بوده است. غلامی در پایان اظهار کرد: از نظر دما در شهرستان‌های استان نیز تمام شهرستان‌ها با کاهش دما روبه‌رو بودند و متوسط دما در بیشتر شهرستان‌ها بین 0.1 تا 0.5 درجه سلسیوس کاهش یافت. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از فردا وضعیت جوی این استان وزش باد شدید و رگبار باران در نیمه غربی و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران امروز با استقرار جوی نسبتا پایدار، آسمان صاف تا قسمتی ابری و در نواحی پرتردد شهری همراه با غبار محلی و افزایش نسبی آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود. از بعدازظهر امروز با بروز ناپایداری جوی در بیشتر نواحی افزایش ابر، در مناطق غربی وزش باد شدید و در ارتفاعات گاهی رگبار پراکنده و از فردا تا پنجشنبه (۱۱ آبان) در سطح استان بویژه نیمه‌ غربی و ارتفاعات گاهی بارش پراکنده مورد انتظار است.
همچنین مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به افت شدید دما  از پیش‌بینی احتمال بارش نخستین برف پاییزی امسال در این استان خبر داده است.

Page Generated in 0/0066 sec