printlogo


کد خبر: 270429تاریخ: 1402/8/8 00:00
اخبار

وعده معاون صنایع حمل و نقل صمت:
خودروهای مونتاژی ارزان می‌شود
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به‌ کاهش خواهد بود و با توجه ‌به واردات خودروهای کارکرده، فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه‌ای خودروها هم کاهش خواهد یافت و این سیاست وزارت صمت است. منوچهر منطقی درباره تعرفه‌های واردات قطعات خودروهای مونتاژی، اظهار کرد: درباره تعرفه خودرو فعلا اتفاقی نیفتاده و البته قرار است اصلاحاتی درباره تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود. وی افزود: خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتا از ارز نیمایی استفاده می‌کردند اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی را به خودروسازانی اختصاص دهند که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از ارز صادراتی خود یا ارز دیگران استفاده کنند. معاون وزیر صمت ادامه داد: این تغییر نرخ ارز روی محصول وارداتی و تعرفه‌های وارداتی اثر می‌گذارد، بنابراین ناشی از تغییر نرخ ارز نیمایی و ارز صادرات از خود است. منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز حاصل از صادرات، شرکت‌ها را به سمت کوتاژفروشی نمی‌برد، گفت: پاسخ این سوال مثبت است به دلیل اینکه ارز نیمایی باید صرف نیازهای اساسی مانند غذا و دارو و محصولات راهبردی شود؛ لذا در ارز نیمایی محدودیت داریم و باید ارزهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان اینکه تولید خودروهای مونتاژی طی ۷ ماه اخیر به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: الان قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده است، بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر است و هم واردات آزاد شده، به نظر می‌رسد اگر افزایش قیمتی هم درباره خودروهای مونتاژی درخواست شود باز هم بازار قیمت‌های پایین‌تری را می‌طلبد. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: ظرفیت ساخت قطعات در داخل برای 2.2 دهم میلیون خودرو وجود دارد و برای داخلی‌سازی هم روش‌های جدیدتر و مدرن‌تری وجود دارد که به دلیل وجود زیرساخت‌های مشترک مقرون به‌صرفه‌تر است. منطقی گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به ‌کاهش خواهد بود و با توجه ‌به واردات خودروهای دست‌دوم، فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده و این سیاست وزارت صمت است. 
***
چراغ سبز صمت به آزادسازی واردات لوازم خانگی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت به ‌منظور رقابت‌پذیر کردن کالا‌های ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد. عباس علی‌آبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی گفت: صنعت لوازم خانگی باید رقابت‌پذیر باشد تا فرصت انتخاب برای مردم فراهم شود. وی درباره اینکه «همچنان ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ‌قوت خود باقی خواهد ماند یا مجوز واردات خواهید داد؟»، افزود: همه هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتها این حمایت به این معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به ‌سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم به همین دلیل مسیر ما، مسیری نخواهد بود که صرفا به لوازم خانگی انحصاری نگاه کنیم، زیرا لوازم خانگی امروز ما رقابت‌پذیر است.
***
واریز ۴۰۰ میلیاردی صندوق توسعه ملی به حساب بورس
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از واریز ۴۰۰ میلیارد تومان در روز گذشته به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد و گفت: این اقدام صندوق توسعه ملی در جهت عمل به تعهدات در برنامه عملیاتی سال جاری صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف کمک به بازار سرمایه انجام شد. علیرضا صالح با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌دلیل نوساناتی که در بازار سرمایه ایجاد شده است، جلسه هیات عامل صندوق توسعه ملی تشکیل و قرار شد صندوق توسعه ملی 400 میلیارد تومان دیگر به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق کند. وی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه از ۲ طریق شامل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز یک درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی تامین مالی می‌شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه صندوق توسعه ملی عضو هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه است، این صندوق متعهد شد در سال جاری بیش از 6000 میلیارد تومان از منابع ریالی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه، سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کند. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: با در نظر گرفتن 400 میلیارد تومان امروز، صندوق توسعه ملی از ابتدای سال تاکنون حدود 3800 میلیارد تومان به ‌صورت مستقیم به صندوق تثبیت بازار سرمایه نقدینگی تزریق کرده است؛ علاوه بر آن حدود 460 میلیارد تومان هم وارد بازار سرمایه کرده، یعنی اقدام به خرید سهام کرده است، بنابراین صندوق توسعه ملی در سال جاری به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 4200 میلیارد تومان به صندوق تثبیت واریزی داشته است.

Page Generated in 0/0057 sec