printlogo


کد خبر: 270453تاریخ: 1402/8/9 00:00
نیروهای مقاومت فلسطین پیشروی ارتش رژیم صهیونیستی در محورهای شمال و شرق غزه را دفع کردند
نبرد سنگین زمینی
قسام: نظامیان رژیم صهیونیستی را عقب راندیم و تانک‌های آنها را هدف قرار دادیم

گروه بین‌الملل: روزنامه «یدیعوت آحارانوت» دیروز سندی را فاش کرد که سال ۲۰۱۶ وزیر وقت جنگ رژیم صهیونیستی آن را به نتانیاهو ارائه کرده، مبنی بر اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیستی را آزاد کند و صهیونیست‌ها را به اسارت بگیرد اما مقامات سیاسی و امنیتی رژیم آن را جدی نگرفتند.
انتقادات جنجالی بنیامین نتانیاهو از سازمان‌های امنیتی این رژیم جو شکاف و از هم‌گسیختگی نظامی - امنیتی صهیونیست‌ها پس از عملیات توفان الاقصی را به نمایش گذاشت. در پی انتشار یک فایل صوتی طی چند روز اخیر از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آن با اطمینان می‌گوید خطری از جانب حماس در غزه این رژیم را تهدید نمی‌کند، نتانیاهو در جدیدترین سخنانش تلاش کرد مسؤولیت شکست از مقاومت فلسطین و غافلگیر شدن را گردن دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم بیندازد و خود را بی‌تقصیر جلوه دهد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شنبه در واکنش به انتشار این فایل صوتی در فضای مجازی، طی پیامی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: در هیچ مورد و در هیچ مرحله‌ای، هشداری درباره نیت حماس برای جنگ [از سوی دستگاه‌های امنیتی] دریافت نکردم.
 وبسایت یدیعوت آحارانوت اما در گزارش اخیر خود نوشت این سند توسط «آویگدور لیبرمن» وزیر وقت جنگ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶ صادر شد که در آن عملیات توفان الاقصی که توسط جنبش حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، پیش‌بینی شده بود.
در این سند ۱۱ صفحه‌ای به تفصیل تصمیم حماس از جمله نفوذ نیروهای آن به داخل اراضی اشغالی، آزادی شهرک‌های اطراف و به اسارت گرفتن که علاوه بر خسارات مادی، آسیب‌های جدی به آگاهی و روحیه شهروندان وارد خواهد کرد، بیان شده است. در این سند گزارش شده است هدف اصلی «نابودی اسرائیل در ابتدای سال ۲۰۲۲ و آزادی کامل اراضی فلسطین» است.
این سند که «فوق محرمانه» توصیف شده به ارزیابی وضعیت نوار غزه پرداخته و به تفصیل موضع وزیر وقت جنگ رژیم صهیونیستی را بیان و اهداف مورد نظر از عملیات را ذکر کرده است، از جمله اینکه «تضمین شود رویارویی آتی میان حماس و اسرائیل آخرین درگیری خواهد بود و بهترین راه برای انجام این کار این است که حماس با یک حمله اسرائیل را غافلگیر کند». در سند مورد نظر همچنین بر اقدامات لازم که منجر به ترور بیشتر رهبران شاخه نظامی جنبش حماس می‌شود، اشاره شده است.
طبق اعلام وبسایت یدیعوت آحارانوت، در این سند به شیوه‌ای دقیق عملیات حماس توصیف شده و در آن آمده است: «تعویق تصمیم انجام حمله پیشگیرانه به نوار غزه پس از ژوئیه ۲۰۱۷ اشتباه فاحشی خواهد بود که تبعات درازمدت خواهد داشت که در برخی موارد تبعاتش بیشتر از جنگ یوم کیپور خواهد بود و بر جبهه داخلی اسرائیل، آگاهی شهروندان و تصویر و جایگاه آن در منطقه تاثیر خواهد گذاشت».
در ادامه این سند آمده است: «حماس می‌خواهد کارزار بعدی علیه اسرائیل با ایجاد میادین اضافی برای نوار غزه (لبنان، سوریه، اردن، سینا) و حتی علیه اهداف یهودی در سراسر جهان، چندجانبه باشد». در این سند قدرت رو به رشد گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس و افزایش هزاران نیروی عضو این جنبش از زمان عملیات «الجرف الصامد» (صخره سخت) در سال ۲۰۱۴ به تفصیل بیان شده است. همچنین به اهداف حماس یعنی «داشتن ۴۰ هزار نیروی فعال تا سال ۲۰۲۰ و تقویت عرصه نبرد» اشاره شده است. همچنین در این سند به افزایش تعداد موشک‌ها، تلاش‌ برای توسعه قابلیت‌های پیشرفته در بخش زمینی و دریایی، قابلیت‌های جدید در بخش هوایی از جمله سکوهای حمله و پهپادها برای قابلیت جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد پارازیت در ارتباطات سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) اشاره شده است. رسانه‌های عبری می‌گویند سال ۲۰۱۶ لیبرمن نگران تقویت جنبش حماس در غزه بود اما هیچ‌یک از طرف‌هایی که این هشدار به آنها ارائه شد، از جمله نتانیاهو و «گادی آیزنکوت» رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی این سناریو را آنطور که باید، جدی نگرفتند.
از سوی دیگر وبگاه تحلیلی بلومبرگ به نقل از مقام‌های رسمی گزارش کرده است عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه فلسطینیان از ۶ هفته تا ۶ ماه طول خواهد کشید. بر اساس این گزارش، پیش‌تر «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود ارتش [رژیم] طی روزهای اخیر، عملیات‌های زمینی را در نوار غزه انجام داده است و این عملیات‌ها از روز ۲۷ اکتبر (پنجم آبان‌) در حال گسترش است. بلومبرگ با اشاره به این موارد گزارش کرد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به جای حمله زمینی گسترده، تاکتیک‌ پیشروی تدریجی را برگزیده است، زیرا نگران است حزب‌الله لبنان به این جنگ و درگیری بپیوندد. از سویی احتمالا عملیات نظامی تل‌آویو در غزه بین ۶ هفته تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید. این وبگاه تحلیلی ادامه داد بنا به گفته مقام‌هایی که نامی از آنها برده نشده است، هدف رژیم صهیونیستی این‌بار، از بین بردن حماس و خنثی کردن تمام تهدیداتی است که از سوی نوار غزه متوجه رژیم موقت است. طبق این گزارش، «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت هدف تل‌آویو از بین بردن حداقل ۱۰ هزار نفر از 40 هزار نیروی مقاومت حماس است.
یک سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ظهر دیروز در اظهاراتی اشاره کرد درگیری رزمندگان مقاومت فلسطین و نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان در اطراف غزه ادامه دارد. بر اساس گزارش شبکه الجزیره، این سخنگوی حماس گفت: «دشمن صدها تن بمب روی نوار غزه ریخته است. تداوم بمباران و تنش‌زایی اسرائیل نشان می‌دهد اشغالگران توجهی به قوانین بین‌المللی ندارند».
این سخنگوی مقاومت فلسطین که اشاره‌ای به نام او نشده‌، اضافه کرد: «کتائب القسام همچنان در حال تقابل با دشمن است و نبرد را بخوبی مدیریت می‌کند. دشمن پس از آنکه مناطقی غیرمسکونی را هدف قرار داد و تمام آنچه را در آنجا بود سوزاند، چند تانک را وارد این مناطق کرد». وی همچنین اشاره کرد: «دشمن از محل استقرار خود در برخی از مناطق درگیری به علت مواجه شدن با مقاومت عقب‌نشینی کرد. تهدید به جنگ زمینی درست نیست، چون اشغالگران اسرائیلی از چند روز قبل وارد چنین درگیری‌ای شده‌اند. عملیات زمینی و نفوذ تانک‌ها خطر بزرگی برای اسرای اسرائیلی در غزه است».
این تحولات در حالی است که «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بعدازظهر دیروز ۲ خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. شاخه نظامی حماس ابتدا اعلام کرد نیروهای این گروه یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را در شرق محله «الزیتون» با یک راکت «یاسین ۱۰۵» هدف قرار داده‌اند. لحظاتی بعد کتائب القسام اعلام کرد ۲ خودروی نظامی که به شرق محله الزیتون نفوذ کرده بودند، با راکت‌های یاسین ۱۰۵ هدف  قرار گرفتند. تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی ظهر دیروز همچنین به جاده «صلاح‌الدین» در مجاورت شهر غزه نفوذ کرده بودند که با آتش سنگین گروه‌های مقاومت مواجه شدند. یک تانک ارتش رژیم صهیونیستی، پس از ورود به جاده صلاح‌الدین خودرویی غیرنظامی را هدف حمله قرار داد که به دنبال آن ۳ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیدند. کتائب القسام به دنبال این حمله، تانک اسرائیلی مذکور را هدف حمله قرار داد و این تانک مجبور به عقب‌نشینی از حومه غزه شد.
* مخمصه جدید نتانیاهو
در میانه آتش جنگ، اسرای اسرائیلی در پیامی اعلام کردند نتانیاهو همین الان با حماس توافق کند. اسرای صهیونیست در غزه که از اهمال کابینه نتانیاهو درباره آزادی آنها خشمگین هستند، خطاب به نتانیاهو فریاد می‌کشند. یک زن شهرک‌نشین خشمگین اسیر در ویدئویی که شاخه نظامی حماس منتشر کرده است، گفت: همین الان ما را برگردانید. نتانیاهو از نظر سیاسی و نظامی شکست خورده و ما از او می‌خواهیم همه اسرا را فورا بازگرداند. زن اسیر صهیونیست خشمگین خطاب به نتانیاهو افزود: بحث آتش‌بس و آزادی همه اسرا مطرح شد اما تو از این موضوع عقب‌نشینی کردی. در ادامه این پیام آمده است: ما بی‌گناه هستیم و به دولت مالیات می‌دهیم، ما اکنون اینجا در اسارت هستیم، بدون هیچ شرطی، تو ما را می‌کشی، آیا می‌خواهی همه ما را به قتل برسانی؟ تو از ارتش می‌خواهی ما را به قتل برساند، آیا بس نیست که همه را نابود کردی؟ آیا بس نیست که بسیاری از اسرائیلی‌ها کشته شدند؟ همین الان ما را آزاد کن». رادیو ارتش «اسرائیل» به نقل از یک مقام بلند‌پایه صهیونیستی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو فیلم پخش‌شده از اسرای صهیونیست توسط گردان‌های قسام را دیده است و بزودی بیانیه‌ای در این باره صادر خواهد کرد. هنوز دقایقی از انتشار فیلم این اسرا و درخواست آنها از نتانیاهو برای آزادی‌شان نگذشته بود که به خبر اول شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عبری‌زبان تبدیل و باعث افزایش انتقادات از نتانیاهو شد. روزنامه یدیعوت آحارانوت با انتشار تصویری از پیام اسیران اسرائیلی، از ترس تاثیرگذاری فیلم بر جبهه داخلی اسرائیل، نوشته است در مرحله کنونی ویدئو را بارگذاری نمی‌کند! 
در این میان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به انتشار فیلم ابراز خشم و انزجار اسرای صهیونیست در غزه واکنش نشان داد و آن را «جنگ روانی ظالمانه حماس» قلمداد کرد.
بنیامین نتانیاهو در واکنش به فیلم گردان‌های قسام درباره اسرای صهیونیست و درخواست آنها از نتانیاهو برای آزادی‌شان مدعی شد «حماس جنگ تبلیغاتی سختی به راه انداخته است». نتانیاهو تأکید کرد: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد همه اسرای خود را آزاد کنیم».
انتشار فیلم اسرای زن اسرائیلی، ضربه سخت دیگری است که کتائب القسام به موازات رزم در میدان به صهیونیست‌ها وارد آورده است. مقاومت فلسطینی همزمان با نبرد سهمگین با ارتش جنایتکار اسرائیلی نبض رسانه‌ای جنگ غزه را هم در دست دارد و هر از چند گاهی با یک اقدام رسانه‌ای، تمام سیستم کابینه جنگی رژیم صهیونیستی را مختل می‌کند. در همین راستا منابع عبری از دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت انتشار فیلم ۳ اسیر زن اسرائیلی خطاب به نتانیاهو خبر می‌دهند. در همین رابطه یدیعوت آحارانوت با انتشار تصویری از پیام اسیران اسرائیلی نوشت در مرحله کنونی این  ویدئو را بارگذاری نمی‌کند!
این اتفاق در حالی است که هفته گذشته اقدام حماس در آزادی 2 اسیر زن اسرائیلی به دلایل بشردوستانه و روایت آنها از رفتار انسانی مبارزان فلسطینی حماس، خون بنیامین نتانیاهو را به جوش آورد تا جایی که بین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و خانواده این اسرا یک تنش لفظی در رسانه‌های عبری به وجود آمد. این تنش بعد از آن ایجاد شد که وبگاه اسرائیلی «وای نت» اظهارات «یوخفد لیفشتیز» یکی از ۲ اسیر زن آزاد شده از سوی جنبش حماس به دلایل انسان‌دوستانه را منتشر کرد. لیفشتیز درباره شرایط اسارتش نزد حماس گفت: «آنها ما را در یک مدرسه نگه داشتند. سپس مرا با موتوسیکلت به جایی بردند و برای اینکه سقوط نکنم، یکی از پشت من را روی موتور نگه داشت. آنها از حصار مرزی نوار غزه عبور کردند و در ابتدا مرا در شهر عبسان (جنوب شرقی خان‌یونس) نگه داشتند. بعد از آن اما نمی‌دانم مرا به کجا بردند».
یوخفد در ادامه درباره رفتار نیروهای حماس گفت: آنها با ما بسیار مهربان بودند. آنها به تمیزی محیط اطراف‌مان اهمیت می‌دادند و آنها بودند که حمام‌ها را تمیز می‌کردند نه ما. زمانی ‌که ما به مکان نگهداری دستگیرشده‌ها رسیدیم، آنها به ما گفتند از تعالیم قرآن پیروی می‌کنند و ما را اذیت نخواهند کرد. ما از همان غذایی می‌خوردیم که آنها می‌خوردند. وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از آزادی با یکی از اعضای حماس دست داده، گفت: آنها با ما رفتار خوبی داشتند و به همه نیازهای ما پاسخ دادند.
* شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی
روزنامه نیویورک تایمز درباره شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در جلوگیری از وقوع عملیات گسترده و غافلگیرانه توفان الاقصی علیه مواضع رژیم صهیونیستی، در گزارشی نوشت: در شین بت، مقر سرویسی که روفن بار ریاستش را بر عهده دارد، مقامات رسمی ساعت‌ها بود که مشغول رصد حماس در نوار غزه بودند به طرزی غیرعادی در نیمه شب فعال بودند. مقامات رسمی اطلاعاتی و امنیت داخلی که باورشان شده بود حماس هیچ تمایلی به جنگ ندارد، ابتدا تصور کرده بودند این فقط یک رزمایش شبانه است. رسانه آمریکایی نوشته اگر آنها به میزان مکالمات نیروهای حماس پای بی‌سیم گوش می‌کردند، قضاوت آن شب فرق می‌کرد اما «یگان ۸۲۰۰» آژانس اطلاعات مخابراتی رژیم صهیونیستی یک سال پیش استراق سمع این شبکه‌ها را متوقف کرده بود، چراکه آن را «بیهوده» می‌دانست. آن شب، بار با گذشت زمان، فکر کرده بود ممکن است حماس دست به حمله‌ای در مقیاس کوچک بزند. او نگرانی‌هایش را با ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی در میان گذاشته و به یگان ویژه «تکیلا» که وظیفه «مبارزه با به اصطلاح تروریسم» را بر عهده دارد، دستور اعزام به مرزهای جنوبی اراضی اشغالی را داد.
***
آخرین تحولات نبرد توفان الاقصی
هلال‌احمر غزه اعلام کرد در پی بمباران اطراف بیمارستان القدس، آسیب‌هایی به بیمارستان وارد شد و تعدادی از بیماران و افرادی که در این بیمارستان پناه گرفته ‌بودند، آسیب دیدند و تعدادی نیز به ‌دلیل شدت بمباران‌ها دچار خفگی شدند. وزارت بهداشت فلسطین خبر داد بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی در غزه برای دومین‌‌بار طی چند روز گذشته توسط صهیونیست‌ها هدف قرار گرفته است.
سخنگوی ارتش اسرائیل هلاکت 3 افسر ارتش اسرائیل را تایید کرد. منابع عبری گفته‌اند این افسران طی ۵ روز اخیر کشته شده‌اند.

 


Page Generated in 0/0057 sec