printlogo


کد خبر: 270454تاریخ: 1402/8/9 00:00
کلیپ 11 ثانیه‌ای سیدحسن یک جنگ روانی بزرگ علیه تل‌آویو است
جنگ اسرارآمیز نصرالله

گروه بین‌الملل: فیلمی کوتاه با پس‌زمینه آرم حزب‌الله لبنان که سیدحسن نصرالله، دبیرکل این حزب از کنار آن عبور می‌کند با زیرصدای یک آهنگ بسیار مخوف برای اسرائیلی‌ها؛ بعد از پخش این کلیپ بود که مجموعه رسانه‌ای حزب‌الله اعلام کرد سید مقاومت روز جمعه ساعت 15 سخنرانی زنده دارد. «به دریای روبه‌روی بیروت نگاه کنید»! این جمله معروف سیدحسن نصرالله در روزهای ابتدایی «حرب التموز» یا همان جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل بود. بعد از این سخنان موشک مقاومت اسلامی لبنان به ناوچه اسرائیل در دریای مدیترانه برخورد کرد و ناوچه ۲ نیم شد. همه تحلیلگران اعتقاد دارند جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل را باید به ۲ بخش قبل و بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله تقسیم کرد. حال همه نگاه‌ها به سخنرانی سیدحسن نصرالله است. اکنون 25 روز از جنگ غزه گذشته است و دبیرکل حزب‌الله لبنان سکوت مطلق اختیار کرده؛ سکوتی که روح و روان صهیونیست‌ها را به هم ریخته است و بسیاری از رسانه‌ها و اندیشکده‌های این رژیم تحلیل‌های زیادی نوشته‌اند که چرا دبیرکل حزب‌الله لبنان در چند روز اخیر ساکت بوده است. به حدی سکوت سیدحسن نصرالله و بعد از آن انتشار کلیپ ۱۱ ثانیه‌ای وی، اسرائیلی‌ها را گیج و منگ کرده است که شروع به تحلیل درباره محتوای سخنرانی وی در جمعه پیش رو کرده‌اند. از سوی دیگر یگان‌های اسرائیل در شمال لبنان به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند که مانند جنگ 33 روزه غافلگیر نشوند. یکی از خبرنگاران اسرائیلی بعد از پخش کلیپ سیدحسن نصرالله در گزارشی آورده است دبیرکل حزب‌الله لبنان معادلات ذهنی و روانی اسرائیل را به هم ریخته است. رسانه‌های اسرائیلی در همین زمینه نوشتند: «در فیلم اسرارآمیز حزب‌الله، جنگ روانی زیادی علیه اسرائیل وجود دارد و حماس و حزب‌الله در یک مسیر قرار دارند».
این مطلب گواه آن است مقاومت در جنگ رسانه‌ای توفان الاقصی بشدت اسرائیل را درگیر کرده است. رزمندگان حماس از سویی فیلم‌های کامل و جامعی از عملیات توفان را منتشر کردند و از طرفی تصاویر اسرای اسرائیلی را نمایش دادند. همچنین زمانی که اسرائیل قصد داشت یک فضای مظلومانه از خود برای جهانیان بسازد، حماس با آزادی چند تن از اسرای زن و سالمند این فضا را شکست. از قضا خود اسرائیلی‌ها هم در جنگ رسانه‌ای به خودشان گل زدند. بعد از آزادی ۲ پیرزن اسیر اسرائیلی از بند حماس، رئیس بیمارستان اسرائیل نشست خبری برگزار کرد و در این نشست این ۲ اسیر اعلام کردند رفتار مقاومت با آنها بسیار انسانی بود و این باعث محبوبیت بیشتر حماس شد. این مطالب نشان می‌دهد اسرائیل در بدترین وضعیت خود از نظر نگرش رسانه‌ای قرار دارد و نمی‌داند سیدحسن نصرالله برای آنها چه سورپرایزی آماده کرده است. 
همین موضوع به نگرانی بارز صهیونیست‌ها تبدیل شده است. یارون اشنایدر، مفسر امور عربی درباره این فیلم نوشته است: این صحنه مانند پازل یک بازی است و این 11 ثانیه بدون پیام مکتوب و بدون تهدید باعث دیوانگی اسرائیلی‌ها شده است. روزنامه یدیعوت آحارانوت اسرائیل نیز در گزارشی درباره سکوت سیدحسن نصرالله و بعد از آن انتشار کلیپ سید نوشت: این جنگ روانی بزرگ علیه اسرائیل است. از سویی به حدی این سکوت دبیرکل حزب‌الله لبنان معادلات اسرائیل و آمریکا را به هم ریخته است که رسانه‌های عبری نوشتند تل‌آویو و واشنگتن از رمزگشایی سکوت و بعد فیلم کوتاه رهبر مقاومت لبنان عاجز مانده‌اند. از این رو بود که یونی بن مناخیم، روزنامه‌نگار اسرائیلی گفت: «نصرالله از آغاز جنگ در جنوب، سکوت کرده و جنگ فرسایشی را علیه اسرائیل در مرزهای شمالی به راه انداخته است». وی افزود: «اسرائیل باید برای بدترین سناریو آماده شود. جایی که مجبور خواهد شد همزمان در ۲ جبهه بجنگد». حزب‌الله لبنان در درگیری‌های اخیر و افزایش تنش با اسرائیل در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی به گونه‌ای عمل کرده است که تل‌آویو بشدت سردرگم شده است. به همین دلیل اسرائیل دستور خروج چند صد هزار نفر از صهیونیست‌های شمال را داده است. همزمانی جنگ رسانه‌ای و درگیری نظامی بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل باعث شده این رژیم هر لحظه منتظر باز شدن یک جبهه جدید باشد. روزنامه «وطن امروز» در گزارشی در روزهای ابتدایی جنگ نوشته بود حزب‌الله لبنان پیامی صریح به طرف آمریکایی و اسرائیلی داده که اگر وارد جنگ زمینی علیه غزه شوند، حتما با حزب‌الله لبنان روبه‌رو خواهند شد.
شخصیت سیدحسن نصرالله به گونه‌ای است که حرکاتش با رویه‌های مرسوم همخوان نیست. حرکت‌های شطرنجی سیدحسن نصرالله باعث شده است هیچ کشور غربی و تحلیلگری نباشد که اکنون از حزب‌الله و امکان ورود این حزب به جنگ با اسرائیل صحبت نکند. البته سیدحسن نصرالله در ۳ هفته اخیر هیچ سخنرانی یا صحبتی نداشته است اما چندین دیدار با مقامات مختلف داشته است؛ از جمله دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و همچنین دبیرکل جهاد اسلامی و نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس که دیدارهای بسیاری مهمی بودند. 
از سوی دیگر حسن فضل‌الله، نماینده مجلس لبنان از فراکسیون حزب‌الله هم در سخنانی اعلام کرده بود سیدحسن نصرالله فرماندهی اتاق عملیات را شخصا برعهده دارد و هر زمان صلاح بداند قطعا به این موضوع ورود رسانه‌ای خواهد کرد. همین پیچیدگی عملیاتی و شخصیتی سیدحسن نصرالله باعث دیوانگی اسرائیلی‌ها شده و نتانیاهو را نگران کرده است. وی در روزهای قبل بارها گفته بود حزب‌الله لبنان نباید وارد معرکه جنگ شود که نشان از ترس شدید بی‌بی دارد. شبکه المیادین در گزارشی ویدئویی، نصرالله را «رهبری استثنایی» خواند و گفت: دشمنان قبل از دوستان منتظر حضورش هستند تا جادو را در هوادارانش برانگیزد. غیبتش باعث رعب و وحشت دشمنانش شده است. شهرک‌نشینان صهیونیست به سخنان نصرالله بیش از سخنان رهبران‌شان اعتماد دارند، زیرا آنها می‌دانند اگر او وعده دهد، به وعده‌اش عمل می‌کند و اگر حرفی بزند، به آن عمل می‌کند و اگر انگشت خود را بلند کند، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. جهانیان همه می‌خواهند دلیل سکوت سیدحسن نصرالله را بدانند؛ سکوتی که رسانه‌های اسرائیلی آن را «ابهام کشنده» می‌نامند. پیام این سکوت را روزنامه هاآرتص در یک جمله خلاصه کرد: «لحظه ظهور نصرالله در صفحه تلویزیون، روز قیامت در اسرائیل است». همین موارد در گزارش المیادین جلب توجه می‌کند. شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داد: اسرائیل و آمریکا برای رمزگشایی از قصد و نیت دبیرکل حزب‌الله لبنان با مشکل روبه‌رو هستند. این رسانه‌ها تاکید کردند: ما شاهد سکوت سیدحسن نصرالله و راه‌اندازی جنگ فرسایشی علیه اسرائیل در مرزهای شمالی هستیم. رسانه‌های عبری‌زبان اذعان کردند: اسرائیل باید خود را برای بدترین سناریو یعنی نبرد در ۲ جبهه در آن واحد آماده کند.

Page Generated in 0/0051 sec