printlogo


کد خبر: 270457تاریخ: 1402/8/9 00:00
شکاف فزاینده در هیأت حاکمه، رژیم صهیونیستی در میانه جنگ

مهدی گرگانی: اگرچه عرصه سیاسی و اجتماعی رژیم تروریست صهیونیستی طی چند سال گذشته همواره دارای شکاف سیاسی، اختلافات بنیادین و دوپارگی گسترده بوده است اما با اجرای عملیات توفانی «توفان الاقصی» به نظر می‌رسید مقامات صهیونیست در مواجهه با یک دشمن، به دنبال کنار گذاشتن اختلافات دست‌کم تا اطلاع ثانوی برای تمرکز بر این مساله هستند. در واقع می‌توان اینطور گفت که در همه جای دنیا وجود یک جنگ باعث اتحاد بی‌سابقه نیروهای سیاسی و اجتماعی خواهد شد اما رژیم صهیونیستی به واسطه بی‌هویتی و ذات متناقض خود از این قاعده مستثناست.
بلافاصله پس از ضربه سهمگین نیروهای مقاومت حماس به رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو که خود از عوامل بروز این فاجعه بود برای رهایی از فشارهای فزاینده تصمیم به تشکیل کابینه اضطراری گرفت و در این زمینه با بنی گانتس که سال 2020 با او کابینه ائتلافی چرخشی تشکیل داده بود برای تشکیل این کابینه به توافق دست یافت. کابینه‌ای که یادآور کابینه اضطراری مناخیم بگین در سال 1967 در پاسخ به حمله غافلگیرانه مصر و سوریه و جنگ 6 روزه است. 
مقامات رژیم صهیونیستی پس از توفان الاقصی همگی موافق بودند در چنین شرایط بحرانی باید اختلافات را کنار بگذارند و ظاهرا در چند روز اول اندکی تنش‌های سیاسی درونی تل‌آویو کاهش یافت اما ضربه‌ای که مقاومت حماس به این رژیم وارد کرده و پس‌لرزه‌های ناشی از آن به قدری بزرگ است که نه تنها هیچ وحدتی بین سران صهیونیست شکل نگرفته بلکه اختلافات آنها را تشدید کرده است. 
محافل کارشناسی و رسانه‌ای صهیونیست بی‌اعتمادی را عامل اصلی عدم وحدت در هیات حاکمه این رژیم می‌دانند. روزنامه معاریو در گزارشی در این زمینه نوشت:  نتانیاهو به کسی اعتماد ندارد و خود را در میدان جنگ تنها می‌بیند و قبل از اتخاذ هر تصمیمی، بارها آن را بررسی و مرور می‌کند. او همچنین به فرماندهان نهادهای امنیتی اعتماد ندارد، چرا که بعضی از آنها را خودش تعیین نکرده است. 
او روز چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری تاکید کرد: همه (نهادهای امنیتی و اطلاعاتی) باید درباره شکست امنیتی و نظامی ۷ اکتبر پاسخگو باشند از جمله خود من اما بعد از جنگ. با این حال نتانیاهو چند روز بعد درست در بحبوحه جنگ و در میانه حملات موشکی حماس به عسقلان، تل‌آویو و دیمونا در حساب خود در شبکه ایکس از سازمان اطلاعات ارتش و سازمان امنیتی داخلی (شاباک) شدیدا انتقاد کرد و آنها را مسؤول شکست این رژیم در عملیات توفان الاقصی خواند؛ اظهار نظری که جنجال زیادی در محافل صهیونیست ایجاد کرد و مهر تاییدی بود بر ادامه شکاف گسترده در میان رهبران صهیونیست.
به نظر می‌رسد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درگیر نوعی سردرگمی و بی‌تصمیمی فزاینده است و نه تنها قوه درک و تحلیل خود را از اوضاع از دست داده است بلکه کنترلی بر  سخنان خود نیز ندارد. بنی گانتس در واکنش به این موضوع گفت: «وقتی ما در وسط جنگ هستیم، نخست‌وزیر باید مسؤولیت‌پذیر باشد و تصمیم بگیرد کار درست را انجام دهد»؛ کنایه‌ای‌ به نتانیاهو که قادر به اتخاذ تصمیمات درست نیست.
در نهایت باید گفت برای اتحاد و وحدت میان نیروهای سیاسی و هیات حاکمه در یک کشور باید چیزی مشترک برای اتحاد حول آن وجود داشته باشد؛ مثل سرزمین، ملیت، تاریخ و... اما رژیم جعلی صهیونیستی عاری و تهی از هرگونه مفاهیم سرزمینی، ملی و تاریخی است و چیز مشترکی برای ایجاد وحدت میان آنها وجود ندارد.

Page Generated in 0/0053 sec