printlogo


کد خبر: 270467تاریخ: 1402/8/9 00:00
رئیس ‌سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با «وطن امروز»: بسته هزینه‌های درمانی جدید تهیه و برای تصویب به هیأت دولت ارائه می‌شود
تعدیل تعرفه‌های روانشناسی
اخذ پروانه فعالیت برای روانشناسان و مشاوران منوط به پذیرش در آزمون صلاحیت حرفه‌ای است

بالا بودن هزینه مشاوره روانشناسی موجب شده خیلی‌ها توان مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی را نداشته باشند، از این رو وزیر بهداشت هفته گذشته از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی خبر داد؛ خبر امیدوارکننده‌ای که نشان‌دهنده توجه به موضوع سلامت روان جامعه نزد مسؤولان امر است. البته روانشناسان نیز معتقدند ارائه خدمات مناسب و تاثیرگذار نیازمند گذراندن چند جلسه مشاوره است و از آنجا که درمان از طریق روانشناسی نیاز به صرف زمان دارد، بنابراین تعرفه‌ها باید به میزانی باشد که پزشکان و مشاوران نیز از درآمد مناسب و منطقی برخوردار شوند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: ارائه خدمات اثربخش و حرفه‌ای روانشناسی به مردم از سوی پزشکان و مشاوران مورد تاکید این سازمان است و در این راستا قرار است کارشناسان و پزشکان برای اخذ پروانه کار از فیلتر آزمون صلاحیت حرفه‌ای رد شوند، چرا که مدرک تحصیلی، ارتباطی با صلاحیت حرفه‌ای ندارد. درباره تعرفه‌ها نیز اقداماتی در این سازمان در دستور کار است تا هزینه خدمات درمان روانشناسی منطقی‌تر شود. «علی فتحی‌آشتیانی» به پوشش خدمات بیمه‌ای و تلاش برای منطقی شدن تعرفه‌ها در این بخش اشاره کرد و گفت: درباره منطقی شدن تعرفه خدمات روانشناسی باید با هیات دولت مذاکره شود تا مسؤولان تعریف دقیق‌تری از خدمات روانشناسی داشته باشند. به طور مثال تعرفه مشاوره فردی، خدمات روان‌درمانی گروهی، زوج‌درمانی و خدمات روانشناسی و مشاوره خانوادگی و سایر خدمات، متناسب با مشاوره‌ای که ارائه می‌شود، مشخص شود. مثلا برخی مشاوره‌ها آموزشی است و تعرفه کمتری دارد اما در برخی خدمات روانشناسی، دکتر یا مشاوره‌دهنده باید تعرفه بیشتری دریافت کند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی این موضوع نیازمند حمایت دولت است تا هم نیازهای روانشناسان تامین شود و هم اینکه پرداختی‌ها منطقی شود. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ادامه افزود: این سازمان یک کمیسیون تشکیل داده و روی تعرفه‌ها کار می‌کند و نتیجه آن قرار است آخر دی‌ماه به دولت ارائه شود تا در تعرفه‌ها برای سال آینده تغییراتی آنگونه که هزینه‌ها منطقی‌تر شود، داده شود. 
فتحی همچنین در جمع خبرنگاران و در نشستی که در این سازمان برگزار شد، جزئیات بیمه خدمات روانشناسی را توضیح داد و گفت: هیأت دولت برخی خدمات سلامت روان را با گرایش روانشناسی بالینی و سلامت را تحت پوشش بیمه قرار داده است و این موضوع مشمول انواع اختلالات روانشناختی است. وی با بیان اینکه افراد از دوران کودکی تا سالمندی می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسان از این خدمت با بیمه استفاده کنند، گفت: علم روانشناسی تنها این 2 گرایش نیست و معتقدم سایر گرایش‌های روانشناختی از قبیل خدمات روانشناسی تربیتی و گرایش صنعتی و سازمانی که برای پرسنل کارخانه‌ها ارائه می‌شود نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و معتقدم دولت و مجلس باید شمول خدمات بیمه را بیشتر کنند تا همه روانشناسان از این مزایا بهره‌مند شوند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه تمام خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، ادامه داد: حتی اگر فرد مراجعه‌کننده به ۱۵ الی ۲۰ جلسه مشاوره نیز نیاز داشته باشد، می‌تواند از بیمه استفاده کند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: خدمات روانشناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و این خدمات شامل افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترای بالینی روانشناسی دارند می‌شود، البته در حال مذاکره هستیم تمام گرایش‌های روانشناسی مشمول بیمه شوند. وی تصریح کرد: این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو دارد، از این تعداد ۲۰ هزار نفر پروانه کار تخصصی دارند که مشغول به‌کار هستند که از مجموع ۲۰ هزار نفر ۱۱ هزار و ۲۴ نفر از درگاه ملی مجوز پروانه گرفته‌اند و بیش از 8 هزار نفر نیز از سازمان روانشناسی مجوز فعالیت دارند. فتحی‌ با بیان اینکه فرآیند اخذ پروانه فعالیت با برگزاری آزمون تسریع می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی  می‌شود حدود ۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کنند و با درگاه ملی مجوزها مشکلی نداریم؛ سعی داریم با تعامل پروانه تخصصی را صادر کنیم. فتحی‌آشتیانی درباره برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران گفت: این آزمون در جهت صلاحیت حرفه‌ای و اخذ پروانه فعالیت برگزار می‌شود. وی توضیح داد: برای اینکه پروانه کار تخصصی روانشناسی و مشاوره صادر شود، فرد باید دارای شرایطی مانند عضویت در سازمان، مدرک تحصیلی ارشد یا دکترا و کسب حد نصاب آزمون صلاحیت حرفه‌ای باشد. همچنین در مصاحبه بعد از آزمون مورد پذیرش ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس مجوز پروانه فعالیت را دریافت می‌کند. مهم‌ترین هدف نیز آن است زمان طولانی‌ای که افراد برای مصاحبه طی می‌کردند، کوتاه شود.
فتحی با یادآوری اینکه اکنون درگاه مجوز پروانه فعالیت برای روانشناسان و مشاوران بسته است و با برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبه می‌توانند وارد درگاه شده و مدارک خود را بارگذاری و مجوز دریافت کنند، تاکید کرد: ضرورت فعالیت به عنوان روانشناس و مشاور منوط به اخذ مجوز از سازمان روانشناسی و مشاوره است و در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی است.  به گفته فتحی، بحث بازرسی دفاتر و کلینیک‌های روانشناسی در این دوره جدی گرفته می‌شود و معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات سازمان نظام روانشناسی آماده دریافت شکایات مردم است و موارد خلاف قانون را بررسی می‌کند. وی با اشاره به ضرورت شناسایی و ارتقای سلامت روانی جامعه و امیدبخشی به قشر نوجوان و جوان کشور ادامه داد: ترسیم سیمای سلامت روانی جامعه و ارتقای سطح سواد مردم در این جهت با کمک رسانه‌ها و انتشار مجله‌های پژوهشی و تعامل با سازمان‌ها با توجه به‌ اینکه نیازمند مشاوره هستند، از دیگر برنامه‌های سازمان است تا امید و خوش‌بینی در جامعه افزایش یابد و تاب آوری مردم نیز بالا رود. فتحی درباره تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره گفت: ۲۳۰ هزار تومان برای کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای دکترای روانشناسی و مشاوره، هزینه ویزیت بر اساس مصوبه دولت است. وی یادآور شد: ۷۰ درصد افراد جامعه به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها به مشاور و روانشناس مراجعه نمی‌کنند که سعی داریم پوشش بیمه‌ای این خدمات را گسترش دهیم. فتحی افزود: برخی هزینه‌های جانبی دفاتر روانشناسی و مشاوره زیاد است و برخی همکاران بیش از تعرفه تعیین‌شده از بیمار هزینه دریافت می‌کنند که امیدواریم سال آینده تعرفه منطقی‌تر شود. 
* شرایط اخذ پروانه روانشناسی و مشاوره
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از برگزاری نخستین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان در ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد. پرویز آزادفلاح اظهار کرد: از این پس برای اخذ پروانه حرفه‌ای نظام روانشناسی و مشاوره، عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های روانشناسی و مشاوره، اخذ حد نصاب نمره در آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و قبولی در مصاحبه روانشناختی الزامی است.  وی درباره اعلام جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران توضیح داد: نخستین آزمون ما ۱۵ دی امسال برگزار می‌شود. تصمیم گرفتیم سالی 2بار؛ یک بار اواخر تیر و یک بار اواسط دی این آزمون برگزار شود. آزادفلاح با بیان اینکه سعی می‌کنیم به شکل استاندارد این آزمون برگزار شود، تاکید کرد: در این آزمون نه تنها سوالات تکراری درسی وجود ندارد، بلکه بیشتر بر کفایت حرفه‌ای تمرکز دارد. متخصصان روان‌سنجی سوالات را ارزیابی و میزان دشواری آن را تعیین می‌کنند. در نهایت گروهی از نخبگان بر حسب توزیع نمرات، دشواری و تراز نمرات تصمیم می‌گیرند که نقطه تشخیص برای اینکه فرد به فاز دوم و برای مصاحبه دعوت شود یا خیر، چه خواهد بود. وی توضیح داد: ما باور داریم آنچه این افراد در دانشگاه‌ها آموخته‌اند کافی است اما مسائلی نظیر قدرت تحلیل و اخلاق حرفه‌ای، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی و اجتماعی و... از جمله صلاحیت‌هایی است که با خواندن کتاب به دست نمی‌آید.

Page Generated in 0/0056 sec