printlogo


کد خبر: 270474تاریخ: 1402/8/9 00:00
اخبار

علی‌اف برای ساخت جاده از جمهوری باکو به ایران بودجه اختصاص داد
رئیس‌جمهور باکو فرمانی را درباره اقدامات مرتبط با ادامه کار ساخت جاده جدید از این کشور به ایران و پلی روی رود ارس امضا کرد.
خبرگزاری دولتی «ترند» جمهوری آذربایجان گزارش داد الهام علی‌اف فرمانی را درباره اقدامات مرتبط با ادامه کار ساخت جاده جدید از بزرگراه هورادیز -جبرائیل – زنگیلان - آق‌بند به ایران و پلی روی رود ارس امضا کرد. 
طبق این گزارش، به طور کلی 8.2 میلیون دلار از صندوق ذخیره رئیس‌جمهور باکو که در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده، برای ادامه کار ساخت جاده جدید و پل روی رودخانه ارس به اداره دولتی جاده‌ها اختصاص خواهد یافت. 
به نوشته ترند، وزارت دارایی جمهوری آذربایجان طبق بخش اول این فرمان موظف شد به میزان تعیین شده تامین مالی این پروژه را انجام دهد. همچنین کابینه وزرای دولت جمهوری آذربایجان موظف شدند مسائل ناشی از این فرمان را حل‌وفصل کنند. 
چهارشنبه چهارم آبان یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان در شهر باکو گفته بود این کشور دیگر علاقه‌ای به ایجاد کریدور زمینی از طریق ارمنستان به نخجوان ندارد و در عوض درباره این موضوع با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ساخت کریدور بالقوه از طریق ایران که هم‌مرز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان است می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه  کمک کند.
طبق این گزارش، «حکمت حاجی‌اف» مشاور ارشد سیاست خارجی الهام علی‌اف گفت: «باکو هیچ برنامه‌ای برای تصرف زنگزور نداشته است. بعد از اینکه 2 طرف (باکو و ایروان) درباره افتتاح این کریدور به توافق نرسیدند، این پروژه جذابیت خود را برای ما از دست داد. ما می‌توانیم این پروژه را با ایران انجام دهیم».
***
بورس سبز ماند
دیروز شاخص کل بیش از ۲۰ هزار واحد رشد کرد تا بخشی از ضرر سهامداران جبران شود. شاخص کل در پایان معاملات دیروز با رشد ۲۰۲۶۱ واحدی توانست به یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحد برسد. ارزش معاملات خرد عدد ۳,۸۴۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به میانگین هفتگی و ماهانه، کاهش قابل توجهی نداشته است. در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲,۶۵۷ میلیارد تومان را نشان می‌دهد اما دیروز ۹۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی انجام شد. برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۸۹۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است اما صندوق‌های درآمد ثابت دیروز شاهد ۲۱۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی بودند.
***
وام ۳۵۰ میلیونی روستایی طی ۲ روز آینده ابلاغ می‌شود
معاون بنیاد مسکن گفت: درباره اعطای تسهیلات مسکن روستایی هیچ‌گونه موانعی وجود ندارد و وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تا ۲ روز آینده ابلاغ می‌شود. کلیات پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسیده و همان‌طور که از سوی مقامات ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان می‌شود این وام هنوز به مرحله موافقت بانک‌ها و بانک مرکزی و جزئیات آن نرسیده است. این بار نیز موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به هیات دولت ارسال شد و به نظر می‌رسد برخلاف سری قبل که تسهیلات مسکن از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت با دردسر کمتری کلیات آن به تصویب رسیده است. سقف وام ساخت مسکن روستایی به تعداد سالانه ۲۰۰ هزار فقره در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان است که از آبان سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید. این مبلغ بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد و آنطور که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد هزینه ساخت مسکن در روستا بالاتر از شهر است و در روزهای اخیر دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده است. اوایل شهریورماه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی وام مسکن روستایی به هیات دولت ارائه شده و سخنگوی دولت نیز طی یک ماه اخیر از افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد اما معمولا پرداخت تسهیلات توسط بانک از زمان تصویب تا اجرا مقداری زمانبر خواهد بود و افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان نیز ماه‌های طولانی زمان برد. مهرداد بذرپاش در روزهای اخیر در صفحه شخصی خود نوشت: امروز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲ در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. درصد سود این تسهیلات ۵ درصد است.

Page Generated in 0/0044 sec