printlogo


کد خبر: 270490تاریخ: 1402/8/9 00:00
پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه
وزیر اسپانیایی: اتحادیه اروپایی شریک جرم جنایات اسرائیل نشود!

هر روز که از حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه می‌گذرد، نیت شیطانی این رژیم برای نسل‌کشی فلسطینیان بر جهانیان آشکارتر می‌شود. 
بحث نسل‌کشی اسرائیل دیگر محدود به رهبران کشورهای مسلمان مثل ایران و ترکیه نمی‌شود، بلکه حالا سیاستمداران و نخبگان بیشتر و بیشتری در سراسر دنیا و حتی جهان غرب این حقیقت را فریاد می‌زنند. این به منزله انزوای روزافزون رژیم اشغالگر قدس در سطح بین‌المللی است. بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه که دیروز اعلام شد، شمار شهدای بمباران و موشک‌باران غیرنظامیان در این باریکه تحت محاصره 2.3 میلیون نفری به بیش از 8300 نفر رسیده که تقریبا نیمی از آنها کودک هستند. آمار دیگری نیز حکایت از آن دارد که 70 درصد قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند؛ همچنین بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح شده  و دست‌کم ۲ هزار نفر از اهالی غزه نیز طی حملات 3 هفته اخیر مفقود شده‌اند.
این در حالی است که رژیم کودک‌کش با اعلان اینکه عملیات وحشیانه نظامی‌اش علیه مردم تحت محاصره غزه وارد فاز جدیدی شده مشخصا – بنا بر اظهارات فاش‌شده مقامات تل‌آویو و برخی کشورهای غربی و عربی-  هدف پاکسازی بخش اعظم غزه از جمعیت بومی و کوچاندن فلسطینی‌های این باریکه به صحرای سینا را دنبال می‌کند. برآورد می‌شود بیش از یک‌سوم منازل غزه تا اینجای کار ویران شده و  300 هزار نفر بویژه از مناطق سکونت‌شان در شمال این باریکه آواره شده‌اند.
در روزهای اخیر با وجود سکوت شرم‌آور سران و شیوخ عربی، سیدابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری ایران و ترکیه به طور صریح به ارتکاب نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی با چراغ سبز غرب تاخته‌اند. 
رئیسی در تماس با امیر قطر گفت: «امروز ملت فلسطین به حمایت مؤثر جهانی نیاز دارد. این ملت بویژه بیش از هر زمان دیگری به وحدت میان کشورهای مسلمان نیاز دارد تا رژیم صهیونیستی به جنایات و نسل‌کشی خود پایان دهد». 
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز با انتشار عکس‌هایی از کودکان به شهادت‌رسیده توسط اسرائیل در غزه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جنایات صهیونیست‌ها در غزه، نسل‌کشی آشکار است».
با وجود اینکه کشورهای عربی در تصویب قطعنامه غیرالزام‌آور جمعه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل نقش محوری را ایفا کرده‌اند اما به ندرت شاهد موضع‌گیری محکم و قاطعی از هر یک از سران عربی یا وزرای خارجه‌شان در محکومیت جنایات اسرائیل علیه بشریت بوده‌ایم.
121 کشور به نفع این قطعنامه 14‌ بندی رأی دادند و در مقابل ۱۴ کشور رأی مخالف و 4 کشور نیز رأی ممتنع دادند. همچنین اصلاحاتی که نماینده دولت جاستین ترودو  برای محکوم کردن حماس در این قطعنامه پیشنهاد داده بود، رأی کافی نیاورد.
تصویب این قطعنامه پس از ناکامی‌های متوالی 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی نشانه شکاف بزرگی در مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است. 
این قطعنامه خواستار توقف جنگ و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، حفاظت از غیرنظامیان و لغو دستور مقامات اسرائیلی درباره انتقال ساکنان شمال نوار غزه و کارمندان سازمان ملل به جنوب غزه شده است.
از طرف دیگر در میان سکوت اغلب سران عربی، هستند برخی چهره‌های مستقل و شجاع در غرب که بر خلاف سیاست‌های صهیونیسم‌محور دولت‌های‌شان، تلاش می‌کنند حقیقت را به گوش دیگران برسانند. یکی از شاخص‌ترین آنها طی 24 روزی که از جنگ اخیر در فلسطین می‌گذرد، خانم «یونه بلارا» سرپرست وزارت حقوق اجتماعی اسپانیاست. اگر کسی مثل آنتونیو گوترش، دبیرکل پرتغالی سازمان ملل بسیار دیرهنگام و تنها پس از هدف قرار گرفتن کارمندانش در فلسطین توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه این رژیم به حرف آمد، خانم بلارا و برخی مقامات دولت متبوعش از همان روز نخست حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی غزه، آن را «جنایت جنگی» دانسته و خواهان محاکمه بنیامین نتانیاهو و مقامات ارشد کابینه او در دادگاه کیفری بین‌المللی شده بودند.
پس از او در روزهای اخیر، «یولاندا دیاز» وزیر کار دولت سوسیالیست اسپانیا در پیامی در شبکه ایکس  اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را «بربریت» توصیف کرد و لازمه تعهد سیاستمداران اسپانیایی به جامعه خودشان را گوش دادن به حرف‌های جامعه بین‌الملل دانست.
این خانم که معاون دوم نخست‌وزیر و رهبر ائتلاف چپگرای سومار در پارلمان اسپانیاست همچنین خواستار آتش‌بس فوری و ایجاد کریدورهایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شد.
«آلبرتو گارسون»  وزیر امور مصرف‌کنندگان اسپانیا نیز گفت: «اسرائیل بمباران‌های مردم غزه را تشدید کرده است. همان حکومتی که سازمان ملل و حقوق بشر را تحقیر می‌کند، تجاوز زمینی خود را برای ادامه نسل‌کشی آغاز کرده است».
«ایرنه مونترو» وزیر برابری اسپانیا و دیگر عضو زن کابینه «پدرو سانچس» نخست‌وزیر این کشور نیز در یک پست در ایکس نوشت: «نتانیاهو می‌تواند حمله به غزه را مضاعف کند زیرا معتقد است قدرت او و اتحادهای بین‌المللی، مصونیت از مجازات را تضمین می‌کند. ما موظفیم نتانیاهو را متوقف کنیم. کل جامعه بین‌المللی؛ حالا، بدون هیچ بهانه‌ای».
در نهایت خانم بلارا، وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا روز شنبه بار دیگر درخواست محاکمه نتانیاهو در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه را مطرح ساخت. 
او به اتحادیه اروپایی هشدار داد در حال حاضر همدست جنایات اسرائیل در غزه است و از رهبران اروپا خواست در بحبوحه بمباران شدید و گسترش عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در غزه، اقداماتی فوری علیه تل‌آویو از جمله قطع روابط دیپلماتیک و اعمال تحریم‌های اقتصادی اتخاذ کنند.
بلارا در ویدئویی که در حساب خود در شبکه ایکس منتشر کرد با لحنی پرشور گفت: «پس از این شب جهنمی در غزه، من یک پیام بسیار ساده اما بسیار مهم برای رهبران اروپا دارم. ما را شریک نسل‌کشی نکنید. عمل کنید. نه به نام ما!»
او به وضعیت بحرانی در غزه و اقدامات اسرائیل در قطع خدمات اینترنت و تلفن در این باریکه اشاره کرد و ادامه داد: «این اقدام هدف بسیار روشنی دارد و تضمین می‌کند اسرائیل مرتکب جنایت علیه بشریت بدون عواقب می‌شود. اسرائیل معتقد است اتحادهای بین‌المللی‌ مصونیتش را تضمین می‌کنند».
او بار دیگر به رهبران اتحادیه اروپایی نهیب زد: «انفعال، ما را به شریک جرم تبدیل می‌کند. ما باید همین الان اقدام کنیم، فردا خیلی دیر است. تحریم‌های اقتصادی مثال‌زدنی علیه مسؤولان این نسل‌کشی اعمال کنید... و بدون شک بیایید نتانیاهو را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببریم تا به خاطر جنایت جنگی‌ای که مرتکب شده و می‌شود، محاکمه شود».
او که در این ویدئو در گردهمایی همبستگی با مردم فلسطین در مادرید صحبت می‌کرد همچنین از شهروندان اتحادیه اروپایی خواست تا به خیابان‌ها بیایند و صدای خود را بلند کنند تا این نسل‌کشی  متوقف شود. بلارا گفت: «اروپا تاوان چنین ریاکاری‌ای را خواهد پرداخت. رهبران اروپایی متوجه سختی آنچه در حال رخ دادن است نیستند. امروز و همیشه، ما از مردم فلسطین در برابر دولت نسل‌کش اسرائیل دفاع خواهیم کرد».
وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا روز یکشنبه نیز در توئیتی خبر داد: «دادگاه کیفری بین‌المللی ICC سرانجام تحقیقات خود را درباره جنایات جنگی در غزه آغاز کرد. بسیاری از مردم - از جمله خودم - فکر می‌کنند زمانش فرارسیده است. امیدوارم ICC سریع و قاطع عمل کند. ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا نسل‌کشی متوقف شود».

Page Generated in 0/0049 sec