printlogo


کد خبر: 270496تاریخ: 1402/8/10 00:00
چرا دیگر کسی برای خرید کتاب صف نمی‌بندد؟

خبر رونمایی کتاب «ر‌هش» از «رضا امیرخانی» و کتاب «عشق و چیزهای دیگر» از «مصطفی مستور» اگرچه میان انبوه خبرهای سینمایی در نیمه‌های بهمن سال ۹۶ گم شد اما هواداران این ۲ نویسنده بیش از 6-5 سال منتظر کتاب نویسنده محبوب‌شان بودند.
به گزارش فارس، آنها در عصر یکی از روزهای پنجشنبه در بهمن سال ۱۳۹۶ سر قرار حاضر شدند تا جزو نخستین کسانی باشند که کتاب را می‌خرند و شیرینی آن را با امضای نویسنده دوچندان می‌کنند اما صف طولانی برای گرفتن نخستین نسخه‌های کتاب، ذوق‌زدگی زیادی برای اهالی فرهنگ به همراه داشت؛ صف‌های بی‌سابقه‌ای که برای خرید کتاب و رویدادهایی از این دست، خیلی کم دیده بودیم. 
آخرین کتاب‌های داخلی که تعداد زیادی از کتابخوان‌ها برایش صف کشیدند، مربوط به آثار شعر فاضل نظری چون «وجود» در نمایشگاه کتاب سال 1401، کتاب «نخل و نارنج» و «کاهن معبد جینجا» اثر وحید یامین‌پور، «خال سیاه عربی» نوشته حامد عسکری، «استامبولی» منصور ضابطیان و «قهوه سرد آقای نویسنده» اثر روزبه معین است. البته برخی آثار دفاع مقدس هم از این قافله عقب نیستند که اغلب آنها در سال‌های گذشته تولید شده‌اند. در نمایشگاه کتاب امسال نیز اثری دیده نشد که صف امضا یا رونمایی‌اش با تراکم جمعیت برگزار شود؛ طوری که گفته شود «آقا! خانم! با عرض معذرت دیگر جا نداریم!» یا صف امضا را به جای دیگری منتقل کنند.
* مردم برای چهره‌ها صف می‌کشند
آثار پرفروشی در حوزه نشر داریم اما این آثار غالباً تولید سال‌های گذشته است و در چند سال گذشته شاید به تعداد انگشتان یک دست اثر داشتیم که بتواند مردم را به سمت خود بکشاند تا صف‌های خرید ایجاد شود. البته روزگاری کتابی چون «رهش» در چاپ اولش تیراژ ۳ هزار نسخه‌ای داشته اما الان به طور میانگین تیراژ هر کتاب با توجه به آمار خانه کتاب و ادبیات به هزار و 500 نسخه رسیده است. 
البته ایجاد صف به معنای این نیست که حتما کتابی محتوای عالی داشته باشد، چراکه برخی کتاب‌ها به خاطر چهره بودن نویسنده یا مترجم است که مخاطبان بسیاری را به سمت خود دعوت می‌کند.
* مشکل نداشتن مخاطب است
بلقیس سلیمانی، نویسنده آثاری چون «بی‌پایانی» درباره برگزاری جشن امضای کتاب می‌گوید: «این جلسات، کتاب را به میان عامه خوانندگان نمی‌برد اما دلخوشی اهل کتاب است. ما اصلا مخاطب نداریم. اول باید به فکر جمع‌ ‌کردن مخاطب حقیقی باشیم و طوری بنویسیم که مخاطب را‌ زده نکنیم».
* چرخه توزیع ناکارآمد است!
هفته آخر آبان‌ماه به نام هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است که امسال سی‌ویکمین دوره‌اش برگزار می‌شود. هفته کتاب، مجموعه مراسمی است که از سال ۱۳۷۲ هر سال اواخر آبان با هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود. 
بر اساس یک سیاست تدوین شده، طی این هفته اخبار مربوط به کتاب و چاپ و نشر در صدر اخبار فرهنگی کشور قرار می‌گیرد و مراسم و فعالیت‌های علمی و فرهنگی با مضمون کتاب برگزار می‌شود.
به لحاظ کمی و حتی کیفی نیز فعالیت‌های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در سال‌های گذشته مثل ایجاد پویش‌های کتابخوانی در سطح ملی و... انجام شده است اما زمانی که وضعیت آثار تولید شده و توجه مخاطبان به تولیدات داخلی را بررسی می‌کنیم، دیگر کمتر جشن‌های امضایی با صف‌های طولانی به چشم می‌خورد. البته یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه آثار تولید شده کمتر به چشم و گوش مخاطب می‌خورد، ناکارآمد بودن چرخه توزیع است؛ مساله‌ای که هنوز صنعت نشر نتوانسته در جهت برآوردن اهداف خود از آن استفاده کند.

Page Generated in 0/0045 sec