printlogo


کد خبر: 270510تاریخ: 1402/8/10 00:00
بیش از 17 میلیون خودروی از رده خارج در کشور تردد می‌کنند که باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و گره‌های ترافیکی شده است
ترافیک خودرو های فرسوده
رئیس فراکسیون محیط ‌زیست مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: دولت باید سالانه 500 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند

گروه اجتماعی: هر روز بر تعداد خودروهای در حال حرکت در جاده‌ها و خیابان‌ها افزوده می‌شود، بدون آنکه خودروهای فرسوده که مسبب بخش بزرگی از آلودگی هوا هستند، از این زنجیره خارج شوند؛ به این ترتیب حجم ترافیک در کلانشهرها مدام در حال افزایش است و در صورت تداوم بی‌توجهی به اسقاط خودروهای فرسوده، بی‌تردید در آینده نزدیک شاهد قفل شدن همه خیابان‌ها در کلانشهرها خواهیم شد. آنطور که رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده هشدار داد: با روند کنونی تا ۳ سال آینده، ترافیک در کلانشهرها و جاده‌ها قفل خواهد شد! همچنین رئیس فراکسیون محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره کم‌توجهی مسؤولان طی دوران گذشته تا به حال در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و معضلاتی که این خودروها چون آلایندگی هوا، افزایش حجم ترافیک، مصرف بالای سوخت و... ایجاد می‌کنند، گفت: متاسفانه سال‌هاست با وجود هشدارهای فراوان اقدام جدی برای ساماندهی این نوع خودروها نشده است، به طوری که اکنون بیش از 17 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که مشکلات فراوان محیط زیستی و... را به دنبال دارند.
سمیه رفیعی افزود: البته اخیرا از سوی مدیریت جدید وزارت صمت، قول‌هایی داده شده است که این خودروها ساماندهی شوند، چرا که این خودروها مساله‌ساز هستند و چنانچه فکری برای ساماندهی آنها نشود، بی‌تردید نمی‌توان ترافیک را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، این نوع خودروها مصرف بالای سوخت دارند و چون غیراستاندارد ساخته شده‌اند مصرف سوخت آنها بالاست و آلایندگی فراوانی ایجاد می‌کنند. 
رئیس فراکسیون محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در برنامه هفتم توسعه بنا بر این است دولت سالانه 500 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند اما با توجه به وجود بیش از 17 میلیون خودروی فرسوده، این رقم هم شاید خیلی زیاد نباشد.
* هشدار نسبت به بحرانی شدن وضعیت ترافیک
سردار سید‌کمال هادیانفر، در نشست خبری با اشاره به طرح جدید واردات خودرو و فقدان سرانه برای تولید خودروی داخلی تاکید کرد: متاسفانه هیچ خروجی‌ای برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی‌ای را در پیش خواهیم داشت. رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده، هشدار داد: با روند کنونی تا ۳ سال آینده ترافیک در کلانشهرها و جاده‌ها قفل خواهد شد. سردار هادیانفر با اشاره به اینکه به ازای هر ایرانی 2 وسیله نقلیه شخصی داریم، گفت: اکنون بیش از ظرفیت کشور خودرو داریم. وی با اشاره به طرح جدید واردات خودرو و فقدان سرانه برای تولید خودروی داخلی تاکید کرد: متاسفانه هیچ خروجی‌ای برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی را خواهیم داشت. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه گفت: گواهینامه ۲ زبانه بزودی بر اساس کنوانسیون ژنو آماده بهره‌برداری خواهد شد؛ صاحبان گواهینامه رانندگی می‌توانند رنگ گواهینامه خود را به نقره‌ای یا طلایی تبدیل کنند؛ گواهینامه طلایی تنها برای رانندگی عالی صادر می‌شود. سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه ایران با 72 کشور تبادل گواهینامه دارد، گفت: بزودی گواهینامه ۲ زبانه عرضه می‌شود تا رانندگان ایرانی که در خارج از کشور ساکن هستند بتوانند از این گواهینامه برای رانندگی در کشورهای خارجی استفاده کنند. 
وی در ارتباط با رنگ‌بندی گواهینامه‌های رانندگی گفت: گواهینامه سفیدرنگ برای تمام رانندگان صادر می‌شود و به این معنی است که رانندگی این راننده خوب است؛ راننده با رانندگی خوب می‌تواند ارتقا بگیرد و رنگ گواهینامه خود را به نقره‌ای یا طلایی تبدیل کند. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، گواهینامه طلایی تنها برای افرادی صادر می‌شود که رانندگی آنها عالی است. هادیانفر بیان کرد: کتابچه گواهینامه رانندگی از نظر تعداد صفحات و حجم، کاهش داشته و فقط موارد ضروری در آن آورده شده است. 
وی از اجرای طرح آزمایشی خدمات پلاک خودرو از در منزل در تهران خبر داد و گفت: این طرح از امروز (دیروز سه‌شنبه) به ‌صورت آزمایشی در تهران آغاز شد و افراد برای دریافت نوبت باید به سایت «سخا» مراجعه کنند. رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح صفر تا صد نقل و انتقال در محل انجام می‌شود و نیازی نیست به مراکز شماره‌گذاری خودرو مراجعه شود. هادیانفر با اشاره با اجرای طرح یک‌روزه گواهینامه موتوسیکلت در 15 استان و 58 شهر گفت: یک میلیون و 700 هزار تومان هزینه دریافت گواهینامه موتوسیکلت است اما با اجرای طرح گواهینامه یک‌روزه موتوسیکلت این رقم 70 درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به آمار اعلام‌شده از سوی سازمان پزشک قانونی گفت: 8.3 درصد افزایش جان‌باختگان تصادفات را در 6 ماهه سال 1402 نسبت به سال 1401 داشته‌ایم‌.

Page Generated in 0/0056 sec