printlogo


کد خبر: 270511تاریخ: 1402/8/10 00:00
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد
بارش باران‌ پاییزی در غالب نقاط کشور

اغلب استان‌های کشور تا پایان هفته با بارش باران مواجه خواهند شد. سازمان هواشناسی با هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در اغلب استان‌ها، از احتمال جاری شدن سیل، خسارت به کشاورزان و آبگرفتگی معابر خبر داد. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار و رعد و برق در بیشتر استان‌ها و وزش باد و گردوخاک در شرق و شمال شرق کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز ۱۰ آبان در برخی نقاط شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر، غرب، مرکز، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان، جنوب سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان و فردا ۱۱ آبان در نیمه غربی و بخش‌هایی از مرکز کشور، رگبار باران انتظار می‌رود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: جمعه ۱۲ آبان در نیمه غربی کشور، مرکز، شرق و جنوب شرق سواحل غربی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی همراه با بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه افزود: همچنین شنبه ۱۳ آبان در بخش‌هایی از شمال غرب استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، رگبار و رعدوبرق و وزش باد و در نواحی مرکز، شرق و جنوب شرق کشور بارش پراکنده رخ خواهد داد. ضیاییان در ادامه گفت: چهارشنبه در شرق کشور وزش شدید باد گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران چهارشنبه امروز نیمه‌ابری تا ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (۱۱ آبان) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان گفت: چهارشنبه ۱۰ آبان اهواز با دمای ۳۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۵ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان در کشور خواهند بود.
* به حداقل ۳ رادار هواشناسی نیاز داریم
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: برای شرق و جنوب شرق کشور حداقل ۳ رادار هواشناسی نیاز است. سحر تاج‌بخش‌مسلمان اظهار داشت: هم‌اکنون ۹ رادار هواشناسی در کشور فعال است و یک رادار جدید نیز بزودی به شبکه راداری کشور اضافه می‌شود. وی افزود: به طور کلی حداقل ۱۶ رادار هواشناسی جدید برای تکمیل شبکه رادار هواشناسی کشور نیاز است که  در برنامه‌های توسعه سازمان هواشناسی قرار گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اولویت رادارهای جدید بر اساس مناطق سیل‌خیز، پرخطر و پرجمعیت است اما تلاش می‌شود با حمایت دولت این شبکه راداری در یک تقویم زمانی مناسب عملیاتی شود. تاج‌بخش در بخش دیگر سخنانش گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان هواشناسی یعنی ثبت و برداشت داده‌های جوی، در ایستگاه‌های سینوپتیک انجام می‌شود که کار مهم، دقیق و ارزشمندی است.
***
این 7 استان حواس‌شان به سیل باشد!
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره احتمال وقوع سیل در 7 استان کشور هشدار داد. محمدحسن نامی با اشاره به اهمیت بالای لایروبی رودخانه‌ها در دفع سیلاب‌ها، گفت: ایران حدود ۱۴۴هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه دارد که حدود ۴ هزار و ۸۲۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند. باید تمام این رودخانه‌ها لایروبی و از جمع شدن آب و ایجاد سیلاب جلوگیری شود. وی افزود: در رودخانه‌هایی که عموما دارای شیب بالای ۲۰ درصد هستند، سیل بندها نقش مهمی دارند و اگر این سیل بندها نباشند گل و لای سیلاب‌ها وارد سدها می‌شود و حجمی از ظرفیت سد را به خود اختصاص می‌دهد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، «برید بندی» و اصلاح مسیر رودخانه‌ها را یکی از موانع ورود گل و لای به رودخانه‌ها دانست و تأکید کرد: با اصلاح مسیر رودخانه‌ها، می‌توان مانع ورود گل و لای و شن و ماسه به رودخانه‌ها شد. در برخی کشورها این سیاست به گونه‌ای دنبال می‌شود و در برخی ماه‌های سال به شرکت‌هایی اجازه می‌دهند شن و ماسه رودخانه‌ها را به جایی دیگر منتقل کنند. نامی با بیان اینکه  ۵۹ درصد از کشور ما را سنگ و ۴۱ درصد دیگر را خاک تشکیل می‌دهد، گفت: برای جایگزینی یک سانتیمتر خاک، به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم. در برخی کشورها خاک مهم‌تر از شن و ماسه است. وی گفت: خطر سیل همیشه در کمین این چند استان کشور است، در واقع استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری و بخش‌هایی از جنوب کرمان و کردستان همیشه در معرض وقوع سیلاب‌ها هستند و باید توجه جدی داشته باشند.

 


Page Generated in 0/0061 sec