printlogo


کد خبر: 270513تاریخ: 1402/8/10 00:00
۴۰ درصد مسمومیت‌ها ناشی از تداخلات دارویی است
هشدار نسبت به مصرف خودسرانه دارو

طبق گزارش‌های موجود و اظهارات مسؤولان بهداشتی، در مصرف خودسرانه دارو ایرانی‌ها در جهان جزو رتبه‌های نخست هستند، به طوری که در خانه اغلب ایرانیان قفسه‌هایی از دارو پیدا می‌شود که خودسرانه اقدام به مصرف آن می‌کنند بدون اینکه به تبعاتش بیندیشند. اگر به داروخانه‌ها مراجعه کنید، خواهید دید برخی‌ بدون نسخه خواهان داروهایی هستند، در واقع بدون تجویز پزشک دارو را تهیه و مصرف می‌کنند، در حالی که این اقدام می‌تواند مشکلات زیادی چون مسمومیت دارویی و... را در پی داشته باشد. 
طبق اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایرانیان در مصرف خودسرانه دارو بالاترین رتبه‌ها را در جهان دارند و یکی از علل مصرف خودسرانه دارو مشکل اقتصادی است، چرا که نمی‌توانند به دکتر مراجعه کنند. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیروز در نشست خبری «رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت» با محوریت تشخیص تداخلات دارویی بیان داشت: تداخلات دارویی از مهم‌ترین مسائل پزشکی است و سومین علت مرگ مسمومیت دارویی مربوط به تداخلات دارویی است. 
وی متذکر شد: اگر بیماری ۵ دارو را همزمان مصرف کند، مصرف چنددارویی است و یکی از عوامل بستری در بیمارستان همین موضوع است و اگر علت بستری تداخل دارویی باشد بین 3 تا یک هفته بستری اضافه می‌شود. وی تصریح کرد: خانه مردم هیچ کشوری به اندازه مردم ایران مملو از دارو نیست؛ وجود دارو در خانه عامل مهمی در مصرف خودسرانه است. 
زالی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ نوع داروی بدون نسخه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، گفت: ممکن است مصرف همزمان این داروها با داروهای دیگر تداخل ایجاد ‌کند. 
وی با اشاره به وجود تداخل داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی بیان داشت: دارویی مانند شیرین بیان برای معده مطلوب است اما همین دارو باعث افزایش فشار خون شده و مصرف همزمان آن تداخل دارویی ایجاد می‌کند. 
زالی افزود: سرانه مصرف دارو در ایران زیاد و در نتیجه تداخلات دارویی نیز بالاست و شایع‌ترین مسمومیت‌ها، مسمومیت‌های دارویی است و ۴۰ درصد مسمومیت مربوط به داروهاست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه مصرف خودسرانه قطره چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران غوغا می‌کند، افزود: در بخش مراقبتی ویژه در ایران متوسط میزان مصرف دارو ۷ دارو است. 
وی یادآور شد: تداخلات دارویی روز به روز در حال افزایش است و اهمیت هوش مصنوعی زیاد است و امروز حوزه دارویی از هوش مصنوعی خیلی استفاده می‌کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: یک دارو ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌گیرد تا وارد مسیر مصرف شود اما هوش مصنوعی این راه را کوتاه می‌کند. 
وی ادامه داد: در آینده نزدیک نخستین دارو با کمک هوش مصنوعی وارد بازار می‌شود که مربوط به فیبروز ریوی است. وی سنتز دارو، ساخت دارو و پیش‌بینی  اثربخشی دارو و... را از جمله فواید هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: با آمدن میکروربات‌ها در آینده نزدیک تحول زیادی در داروها از جمله داروهای سرطانی و ‌ام‌اس ایجاد می‌شود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هوش مصنوعی می‌تواند درباره دارو چندین پارامتر را مورد بررسی قرار دهد.

Page Generated in 0/0056 sec