printlogo


کد خبر: 270517تاریخ: 1402/8/10 00:00
وزیر راه و شهرسازی:
قیرهای اصلاح‌شده در جاده‌ها استفاده می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم، اعلام کرد به زودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راه‌سازی و راهداری قرار می‌گیرد.
مهرداد بذرپاش دیروز  در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات در جمع خبرنگاران گفت: قیر در تهیه آسفالت جزو اصلی‌ترین فاکتورهاست و معمولا کیفیت آسفالت از قیر  متاثر می‌شود. حدود ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که ۴ میلیون تن آن صادر می‌شود و مابقی برای مصرف داخلی است.
* نیاز قیر داخل کشور باید تأمین شود
وزیر راه و شهرسازی افزود: از انجمن قیر خواسته‌ایم نیاز داخل کشور درباره قیر تامین شود و بازار داخلی کمبودی نداشته باشد، زیرا کمبود قیر سبب افزایش قیمت خواهد شد.
وی توضیح داد: قیر تهاتری که در برنامه بودجه چند سالی است به تصویب می‌رسد برای پروژه‌های عمرانی و عمومی کشور همچون پروژه‌های راه‌سازی، راه‌های روستایی، احداث مدارس جدید و سایر پروژه‌های عمومی که دولت مسؤول اجرای آنهاست تامین می‌شود. به همین جهت چنانچه صادرات قیر بیشتر از نیاز داخل باشد و نیاز داخل دچار کمبود شود پیمانکاران باید با قیمت بالاتری قیر را از بازار تامین کنند و همین موجب افزایش قیمت خواهد شد.
* بزودی قیر تهاتری به پروژه‌های راه‌سازی افزوده می‌شود
بذرپاش گفت: مجمع تشخیص، ایراداتی به قیر تهاتری وارد کرده بود که توضیحات در این باره مورد قبول مجمع تشخیص قرار گرفت. هم‌اکنون قیر تهاتری مسیر شورای نگهبان و مجلس را طی می‌کند تا سریع‌تر به پروژه‌های عمرانی کشور از جمله راه‌سازی تزریق شود.
وی درباره کیفیت‌بخشی به تولید قیر نیز توضیح داد: همواره خواستیم قیرهای باکیفیت و ناخالصی کمتری داشته باشند تا در پروژه‌های راه‌سازی داخل مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانیم حداکثر بهره را از قیر باکیفیت ببریم.
* نظارت بر تولید قیر داخل افزایش می‌یابد
بذرپاش ادامه داد: یکی از مجموعه‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی را مامور کردیم کنترل بیشتری برای کیفیت‌بخشی به قیر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز مصرف داخل به قیر در حال افزایش است، گفت: باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم و از روش‌های اصلاح‌شده همچون پودر لاستیک استفاده کنیم که این کار برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعریف شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بزودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راه‌سازی و راهداری قرار می‌گیرد.
بذرپاش گفت: با ابلاغ مصوبه قیر تهاتری در تامین نیازهای راه‌سازی داخل با کمبود مواجه نیستیم و از این به بعد در تلاش هستیم تا در جهت ارتقای کیفیت گام برداریم.
* قیر رایگان در اصلاح برخی راه‌ها گره‌گشاست
وی درباره میزان قیر رایگان اختصاص‌یافته برای اصلاح راه‌ها گفت: در قانون بودجه قیر رایگان ۲۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۹ درصد آن برای پروژه‌های راه و شهرسازی، حدود ۲۰ درصد برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژه‌های معابر داخل روستاها و درصدی دیگر برای سایر دستگاه‌هاست که برای انجام برخی پروژه‌ها گره‌گشاست. وی درباره اخذ عوارض از جاده‌ها گفت: یکی از روش‌های تامین منابع مالی اخذ عوارض از آزادراه‌هاست. قانون به ما اجازه داده است از آزادراه اخذ عوارض انجام شود و برای آزادراه اصفهان - شیراز نیز هنوز مبلغ تعیین نشده و مقرر است عوارضی مشخص و بعد اجرایی شود.

Page Generated in 0/0051 sec