printlogo


کد خبر: 270560تاریخ: 1402/8/11 00:00
برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان تا پایان امسال برای استخدام ۴۰۰۰ نیرو
معلولان شاغل می‌شوند

معلولان تحصیلکرده زیادی در کشور وجود دارند که متاسفانه جذب بازار کار نمی‌شوند اما دولت سیزدهم عزم خود را برای اشتغال معلولان جزم کرده تا این افراد بتوانند جذب بازار کار شوند. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به افراد دارای معلولیت اعلام کرد سازمان اداری و استخدامی به این باور رسیده و عزم جدی دارد آزمون مستقلی را تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار کند. علی‌محمد قادری در نشست برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت با بیان اینکه سازمان بهزیستی سازمانی مردمی است، اظهار کرد: یک هم‌افزایی و هم‌سویی استراتژیک میان دستگاه‌ها در دولت سیزدهم برقرار و مقرر شده است مشکلات مردم را بویژه برای جامعه‌ای که مبتلا به یکسری محدودیت‌هایی هستند، حل کنیم. وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت راهبردها را برای به‌کارگیری جامعه نخبگانی مشخص می‌کند، گفت: آنچه که سازمان بهزیستی میان خودش و سازمان اداری و استخدامی برقرار کرده برگرفته از نگاه آرمانی و باور قلبی است که همکاران در سازمان اداری و استخدامی داشته‌اند و آرایش جدید اداری به خود گرفته و امروز حرف از برگزاری آزمون اختصاصی افراد دارای معلولیت در کشور مطرح می‌شود. ‌وی ادامه داد: سازمان اداری و استخدامی به این باور رسیده و عزم جدی دارد تا آزمون مستقلی را تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار کند. قادری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیرامون عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: در چند روز گذشته افرادی که به این امر توجه نکردند، مشمول ترک فعل دستگاه‌های نظارتی قرار گرفتند و 4 معاون وزیر به دلیل تخلفات اداری به دادگاه مراجعه و احکام انفصال‌شان صادر شد، زیرا سیستم مطالبه‌گرانه وجود دارد.  وی با بیان اینکه الزامات قانونی در حوزه‌های مناسب‌سازی، اشتغال، بهداشت و استخدام پیگیری و گوشزد شده است، گفت: مقرر است تا قبل از ۱۲ آذر، مقدمات جذب حداقل ۴۰۳۳ نفر را در دستگاه‌ها فراهم کنیم. قادری در بخش دیگری از سخنان خود به قبولی یکی از معلولان نابینا در کنکور پزشکی و کسب مقام نایب قهرمانی پارآسیایی توسط معلولان اشاره کرد و افزود: تا قبل از بیانیه روز ۱۲ آذر یک اجلاس مشترک حداقل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت که بهزیستی به جهت حقوق بشری موظف است هر چند سال یک بار گزارشی در سازمان ملل ارائه دهد. وی با اشاره به افرادی که فرزندان طیف اوتیسم دارند، گفت: از هر ۲۸۶ کودک دختر، یک کودک ممکن است دچار طیف اوتیسم باشد، برای اینها باید نظام مناسب‌سازی در جامعه به وجود آید.
* وجود ۱۹ هزار معلول بیکار با تحصیلات دانشگاهی
مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور درباره اجرا نشدن برخی مواد قانون حمایت از حقوق معلولان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در جلسه‌ای، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اداری و استخدامی و دیگر دستگاه‌ها حضور داشتند؛ سازمان بازرسی از سازمان‌های مجری، اجرای قانون ۳ درصد استخدام معلولان را مطالبه کرد که در همان جلسه مقرر شد برای نخستین بار، آزمون اختصاصی برای معلولان برگزار شود. 
علی افشاری در نشست نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان در دستگاه‌های اجرایی گفت: براساس قانون ۳۰ درصد از پست‌های اپراتوری، مسؤول دفتر و تلفنچی در دستگاه‌های اجرایی باید به معلولان اختصاص پیدا کند که تاکنون به این بهانه که این پست‌ها از ساختارهای دولتی حذف شده‌اند، اجرا نشده است. وی افزود: یکی از ماده‌های قانونی حمایت از معلولان، اخذ آزمون اختصاصی برای استخدام معلولان بوده که به‌رغم گذشت ۱۰ سال از قانون قبلی معلولان، این موضوع تاکنون در کشور اجرا نشده و مغفول مانده است.

Page Generated in 0/0136 sec