وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد: والدین و دانشآموزان کلاسهای درس بدون معلم را در شبکه شاد اطلاعرسانی کنند. این وزارتخانه از خانوادهها خواست کلاسهای درس بدون معلم را گزارش دهند. بر این اساس والدین و دانشآموزان میتوانند کلاسهای درس بدون معلم را با ذکر نام استان، شهر یا روستا، مدرسه، مقطع و پایه تحصیلی به آیدی
@ ravabetomomi1402 در پیامرسان شاد اطلاع دهند. وزیر آموزشوپرورش معتقد است اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. رضامراد صحرایی درباره کلاس خالی از معلم در کشور اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. ۴ هفته کلاسهای ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزشوپرورش کلاس خالی با کمبود معلم ۲ حرف متفاوت است، چرا که تمام نیروهای آموزشوپرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزشوپرورش و معاونان و مدیران کلاس را دنبال میکردند تا معلمان جدید ملحق شوند. وی تاکید کرد: مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمونهای استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری میکنیم. صحرایی یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در 4 هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاسها چند درصد کل کلاسهای ما میشود؟. با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تامین شد. این مواردی را که میگویند کلاس درس خالی از معلم است حتما ما پیگیری میکنیم. با این حال خانوادهها نیز میتوانند با آموزشوپرورش شهر خود تماس بگیرند و این مساله را اعلام کنند. وی افزود: من گزارشی از مدیران کل آموزشوپرورش کشور درباره کلاس خالی از معلم ندارم. برخی جاها میگویند برای مثال درس فلسفه و منطق ما هنوز معلم ندارد. در این شرایط گاهی معلمان دیگری باید دروس ۲ واحدی یا ۴ واحدی را تدریس کنند، چرا که ما یک معلم را برای یک درس ۲ واحدی استخدام نمیکنیم. با این حال اما ضریب دادن به اینکه کلاس درسی در جایی از کشور خالی از معلم است، به نظر غیرمعقول میآید. وزیر آموزشوپرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟ یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مساله خشکاندن ریشه این کمبود است. هر کس در هر نقطهای از ایران که میگوید معلم ندارد را به ما اعلام کند، پیگیری میکنیم. وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب معلم ما از بازنشستگی ما کمتر بوده است و این درحالی است که علیالقاعده باید جذب و بازنشستگی ما با یکدیگر تراز بلکه جذب ما بیشتر هم باشد، افزود: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ به جمعیت دانشآموزی کشور نزدیک ۳ میلیون نفر اضافه شده است. در واقع ما از اوج جمعیت دانشآموزی در دهه 80 که آمار دانشآموزان ما ۱۶ میلیون نفر بود، دهه 90 به جمعیت دانشآموزی ۱۱ میلیون نفری رسیدیم و الان دوباره رشد کردهایم. این نشان میدهد ما باید معلم تربیت میکردیم یا باید متناسب با مقدار بازنشستگی خود معلم جذب میکردیم.