printlogo


کد خبر: 270566تاریخ: 1402/8/11 00:00
اخبار

وزیر دفاع: 
سامانه پدافندی شهید علی‌وردی بزودی رونمایی خواهد شد
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: سامانه‌ای پدافندی به نام شهید آرمان علی‌وردی نام‌گذاری شده است که این سامانه پدافندی برد بلند است و طی 2 هفته آینده رونمایی خواهد شد. امیر محمدرضا آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صرفاً مباحث ما دفاعی نیست، بلکه علمی، فناوری و غیرنظامی هم هست که می‌تواند به این موارد کمک کند، تصریح کرد: پایان تحریم‌های تسلیحاتی همچنین صادرات و واردات ما در حوزه دفاعی را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: در حوزه‌های پدافندی از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستیم و بسیاری از کشورها هم درخواست دارند برخی از این سامانه‌ها را خریداری کنند. از آنجا که موضوع مربوط به پدافند است، تمام شرایط و مقررات بین‌المللی را لحاظ می‌کنیم. امیر آشتیانی تاکید کرد: ما با کشورهای بسیاری در این زمینه ارتباط داریم، در داخل این توانمندی را داریم که با قاطعیت در حوزه پدافندی از فضای کشور مراقبت کنیم.
***
معاون حقوقی رئیس‌جمهور: 
رژیم صهیونیستی باید به عنوان «جنایتکار جنگی» محاکمه شود
معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: این رژیم، تمام جنایات ثبت شده در دیوان کیفری بین‌المللی اعم از نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی را در غزه مرتکب شده است. 
محمد دهقان افزود: بعد از شکایت فلسطین در سال ۲۰۱۸، دیوان کیفری بین‌المللی باید به وظایف تاریخی خود عمل کند که تاکنون کوتاهی و بهانه‌هایی را مطرح کرده‌ مبنی بر اینکه ما پول این تحقیقات را نداریم که البته این بهانه بسیار واهی است، اگر پول ندارند مردم دنیا حاضرند به آنها پول بدهند.
وی عنوان کرد: کشورهای اسلامی با یک برنامه‌ریزی باید هزینه دیوان کیفری بین‌المللی را تامین کنند تا دیوان به بهانه‌ نداشتن پول از رسیدگی به این جنایات طفره نرود. دهقان بیان کرد: اکنون بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد در داخل کشور به دنبال این هستند که امضاهای میلیونی و بلکه چندین میلیونی برای دیوان بین‌المللی کیفری جمع کنند تا سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکاران جنگی، جنایتکاران علیه بشریت و جنایتکاران مربوط به نسل‌کشی محاکمه شوند. 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این کاری که باید انجام ‌و پیگیری شود، دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان بالاترین محکمه جهانی وابسته به سازمان ملل هم وظیفه‌ دارد با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی همه موازین و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرده، اسرائیل را محکوم کند و به این رژیم فشار بیاورد تا این جنایات را ادامه ندهد. 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر جنگ در غزه متوقف شود، پیگیری حقوقی این مساله تمام نخواهد شد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود سازمان‌های مردم‌نهاد داخل کشور با صدها سازمان مردم‌نهادی که در خارج از کشور و در کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی فعال هستند، ارتباط برقرار کنند، همچنین یک فشار جهانی برای اینکه رژیم صهیونیستی هزینه جنایاتی را که مرتکب شده به لحاظ حقوقی نیز پرداخت کند، پیگیری می‌شود.
***
رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دادستانی تهران
معاون امور بین‌الملل قوه‌ قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه موضوع حقوق بشر در حوادث اخیر غزه بسیار تامل‌انگیز است، گفت: بر اساس حقوق بین‌الملل در درگیری‌ها نباید افراد غیرنظامی مورد هدف قرار گیرند؛ طی روز‌های گذشته برخی مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی به جای ایفای وظایف‌شان، موضع‌گیری سطحی کردند و از هر ۲ طرف درگیری درخواست خویشتنداری کردند؛ در حالی که وضعیت ۲ طرف مشابه یکدیگر نیست.
کاظم غریب‌آبادی با اشاره به اینکه یک طرف اشغالگر است و دیگری برای رسیدن به حق خود تلاش می‌کند، اظهار کرد: اینکه از ۲ طرف یک چیز بخواهیم، انحراف است؛ وظیفه نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری این است که طرف اشغالگر را تحت فشار قرار دهند تا به اشغالگری پایان دهد، نه اینکه بخواهند خویشتنداری کند. باید از صهیونیست‌ها بخواهند جنایت‌های‌شان را متوقف کنند؛ از طرفی، فلسطینی‌ها حق دفاع دارند که از سرزمین‌های خود در برابر یک رژیم اشغالگر دفاع کنند. وی با بیان اینکه با گذشت حدود یک ماه و شهادت حدود ۹ هزار نفر یک جلسه اضطراری حقوق بشر نیز تشکیل نشده است، بیان کرد: اگر سازوکار‌های حقوق بشری الان نمی‌توانند جلوی تجاوز و این جنایت‌ها را بگیرند، پس چه کاری از دست‌شان برمی‌آید؟ برای کوچک‌ترین اتفاق در کشور‌های مستقل، بیانیه‌های متعدد صادر می‌کنند اما حالا که شاهد کشتار هزاران فلسطینی بی‌پناه هستیم، هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهند. 
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: از سال ۲۰۱۵ در دیوان کیفری بین‌المللی پرونده‌ای برای فلسطین باز شده و تحقیقات دادستان دیوان نیز از ۲ سال قبل شروع شده که البته تاکنون اقدام اثرگذاری در این حوزه انجام نشده است؛ دیوان باید این پرونده را فعال کرده و قضیه را به‌صورت جدی دنبال کند؛ دولت فلسطین نیز باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در دیوان پیگیری کند. 
غریب‎آبادی در پایان گفت: در ایران به دستور دادستان کل کشور، پرونده‌ای در دادستانی تهران برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی باز شده است؛ کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز باید اقدام‌های خود را بیشتر و موثر‌تر کنند. ما تاکنون شاهد اقدام عملی و موثری نبوده‌ایم.

Page Generated in 0/0065 sec