printlogo


کد خبر: 270571تاریخ: 1402/8/11 00:00
پیام سخت مقاومت به صهیونیست‌ها در شمال غزه

مهدی بختیاری: ارتش اسرائیل بالاخره اعلام کرد در جریان حملات ۲ روز قبلش به شمال نوار غزه، حداقل 11 نفر از نیروهایش که عمدتاً متعلق یه «تیپ گیواتی» بودند در کمین نیروهای مقاومت گرفتار آمده و هلاک شدند (منابع دیگر، تعداد کشته‌ها را تا 20 نفر هم اعلام کردند).
این رقم از کشته‌ها آن هم در یک روز و در یک بازه زمانی کوتاه برای صهیونیست‌ها که همچنان مقامات‌شان در تردید برای گسترش حمله زمینی به غزه به سر می‌برند، ضربه‌ای سنگین بود که حتما بر شک و تردیدشان برای شکل ادامه این نبرد خواهد افزود.
صهیونیست‌ها و مقامات آنها نظیر نتانیاهو و گالانت از نخستین روزهای آغاز نبرد توفان‌ الاقصی در پی دریافت ضربات بی‌سابقه و غیرقابل ترمیم امنیتی و نظامی که به کشته شدن بیش از 1500 نفر و اسارت حدود 250 نفر از صهیونیست‌ها به دست حماس انجامید، بارها بر حمله گسترده زمینی با هدف نابودی حماس و ایجاد یک رژیم امنیتی جدید در نوار غزه تاکید کردند اما با گذشت نزدیک به 4 هفته از آغاز این جنگ، هنوز جرات عملی کردن آنچه را بر زبان آوردند، ندارند.
نوار غزه یکی از خطرناک‌ترین مناطق در سرزمین فلسطین برای ارتش اسرائیل است که سال 2005 مجبور به عقب‌نشینی از آن شد و تلاش‌شان در سال 2014 نیز برای ورود به این منطقه نتیجه‌ای جز شکست به همراه چندین کشته نداشت.
گروه‌های مقاومت اسلامی بارها اعلام کردند نه‌تنها برای ادامه این جنگ برای چند ماه آمادگی لازم را دارند، بلکه برنامه‌شان برای مقابله با حملات زمینی نیز آماده است.
صهیونیست‌ها در چند روز گذشته بارها شانس خود را برای ورود به غزه از محورهای شمال و شرق این منطقه امتحان کردند اما به‌رغم بمباران‌های شدید و از بین بردن بخش‌های زیادی از این مناطق، نه تنها نتوانستند به صورت موثر وارد شوند بلکه کشته‌ها و خسارت‌های زیادی هم در این عملیات‌ها داده‌اند.
یگان گیواتی که در کمین ۲ روز قبل، ۱۱ نیروی خود را از دست داد، یکی از یگان‌های باسابقه و اصلی زمینی تحت امر فرماندهی منطقه جنوب است که وظیفه مقابله با تهدیدات در این منطقه بویژه از نوار غزه را برعهده دارد.
نیروهای این تیپ در جریان حملات این چند روز گرفتار رزمندگان نیروهای مقاومت شدند که به کارآمدترین تجهیزات ضد زره از جمله موشک‌های یاسین و کورنت مجهز شده‌اند.
حماس نیز در روزهای گذشته چند بار اقدام به انتشار کلیپ‌های رسمی و غیررسمی از تجهیزات خود کرد که نشان می‌داد تعداد زیادی از آنها را برای مقابله با تجهیزات زره‌پوش ارتش اسرائیل - که در حملات محدودشان از آنها استفاده می‌کنند - در اختیار دارند. این اتفاق یعنی کشته شدن نیروهای ویژه ارتش بار دیگر نشان داد اگر چه صهیونیست‌ها به دلیل ضعف گروه‌های فلسطینی در پدافند هوایی براحتی می‌توانند مناطق مختلف مسکونی غزه را بمباران کنند اما در نهایت برای تعیین تکلیف نهایی جنگ و تحقق اهدافی که اعلام کرده‌اند، نیازمند عملیات روی زمین توسط یگان‌های پیاده هستند و فرماندهان اسرائیلی بهتر از هر کس دیگری می‌دانند حضور روی زمین چه خطرات بزرگی برای‌شان خواهد داشت. صهیونیست‌ها هم‌اکنون طبق گفته مقامات‌شان 239 اسیر در دست حماس دارند که موجب فشار زیاد از طرف ساکنان سرزمین‌های اشغالی به دولت شده و بیم آن را دارند در جریان نبرد زمینی از یک طرف بر تعداد کشته‌ها و از طرف دیگر بر تعداد اسرای‌شان در دست حماس افزوده شود. بنا بر آنچه امروز در صحنه میدان می‌توان دید، به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها قید حمله گسترده زمینی را‌ زده‌اند؛ بویژه اینکه تلاش‌های چندباره‌شان برای ورود به بخشی از مناطق شمال و شرق غزه نیز ناکام مانده و چند کشته روی دست‌شان گذاشته است. برای همین هم بود که سخنگویان ارتش اسرائیل بر غیررسمی بودن این حملات و اینکه اینها حمله اصلی و گسترده‌ای که گفته‌اند، نیست تاکید داشتند، چرا که اعلام حمله و شکست آن نه تنها روحیه سربازان‌شان را پایین خواهد آورد بلکه بار دیگری بر دوش نتانیاهو در مقطع پس از جنگ خواهد گذاشت. حتی عملیات روانی اخیرشان مبنی بر آزادسازی یکی از اسرا از دستان حماس نیز نتوانست چندان به وضعیت آشفته آنها کمک کند. انتشار فیلم ۳ نفر از اسرای زن اسرائیلی که یکی از آنها با عصبانیت خطاب به نتانیاهو صحبت می‌کرد، موجب شد  دولت صهیونیستی اقدام به انتشار خبری ساختگی مبنی بر آزادی یکی از اسرا کند که بلافاصله نادرست بودن آن در فضای مجازی ثابت شد. با این تفاسیر، بمباران گسترده مناطق مسکونی نوار غزه را که آخرین موردش ویرانی یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق اردوگاه جبالیا بود باید در راستای پذیرش شکست از سوی صهیونیست‌ها ارزیابی کرد؛ وضعیتی که سعی دارند آن را با کشتار هر چه بیشتر زنان و کودکان فلسطینی جبران کنند.

 


Page Generated in 0/0064 sec