printlogo


کد خبر: 270589تاریخ: 1402/8/13 00:00
مجادله کلامی جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی علیه هم؛ از اشک تمساح تا در حد من نیستی
داربی متلک‌پراکنی

باربد بهراد: مجادله کلامی جواد نکونام و یحیی‌گل‌محمدی که بعد از پیروزی استقلال مقابل آلومینیوم آغاز شد، مطابق  انتظار به کنفرانس خبری هر ۲ تیم قبل و‌ بعد مسابقات این هفته فوتبال تسری پیدا کرد.
رابطه استقلال و پرسپولیس همیشه در فوتبال ایران پرتنش بوده اما کمتر پیش آمده این تنش به سطح سرمربیان ۲ تیم برسد. اوضاع میان سرمربیان استقلال و پرسپولیس همیشه حتی به ظاهر هم که شده آرام بوده است.
سرمربیان سرخابی در این سال‌ها تنش مستقیم با هم نداشتند و شاید به همین دلیل اختلاف اخیر یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام غیرمتعارف به نظر بیاید اما در عوض این ۲ مربی باهم سابقه درگیری لفظی و مجادله کلامی را دارند. فصل پیش وقتی جواد نکونام سرمربی فولاد بود، بعد از پیروزی تیمش مقابل پرسپولیس با انتقاد تند یحیی گل‌محمدی مواجه شد، سرمربی پرسپولیس که از نوع بازی تیم نکونام کلافه شده بود، شکست تیمش را به پای شیوه بازی فولاد گذاشت و گفت: این بازی لجن بود. از شما می‌پرسم آیا اسم این بازی را می‌شود فوتبال گذاشت؟ اتفاقاتی که در این بازی افتاد، حال آدم را از فوتبال بد می‌کند.
جواد نکونام هم با یک استوری اینستاگرامی به یحیی گل‌محمدی واکنش نشان داد و البته بدون آنکه اسمی از سرمربی پرسپولیس بیاورد، نوشت: شیر برای اثبات قدرتش نیاز به جنگیدن با هر شغال و کفتاری را ندارد، همان نگاهش کافی است.
* آغاز جنگ کلامی در این فصل
آن لجن، شغال و کفتار حالا جای خود را به تمساح و کس و ناکس و در حد من نیستی و آدم‌ بی‌خود داده است. این بار ابتدا جواد نکونام بعد از پیروزی مقابل آلومینیوم اراک در هفته هشتم گفت: ما هم مشکل مالی داریم اما مثل بعضی‌ها اشک تمساح نمی‌ریزیم! 
یحیی گل‌محمدی این حرف را به خودش گرفت و در کنفرانس خبری پیش از بازی با نفت آبادان ضمن حمله مستقیم به علیرضا خانی، عضو هیات‌مدیره استقلال، بدون آنکه نامی از جواد نکونام بیاورد، گفت: هر کس و ناکسی به خودش اجازه می‌دهد درباره ما بگوید اشک تمساح می‌ریزیم! (البته مشخص نبود منظور او خانی بود یا نکونام)
استفاده از لفظ هر کس و ناکس چه حمله یحیی گل‌محمدی به نکونام تلقی شود و چه واکنش او یا ضد حمله‌اش
نام بگیرد، در هر صورت خبر از گسترش تنش میان سرخابی‌ها از لایه زیرین مدیریت به بالاترین سطح کادر فنی می‌دهد.
* نکونام بعد توقف در قزوین: در حد من نیستی آ‌دم‌ بی‌خود!
مشخص بود هر دو سرمربی که تیم‌های‌شان این هفته متوقف شدند بعد از بازی علیه هم مواضع تندتری بگیرند. جواد نکونام بعد از توقف استقلال مقابل شمس‌آذر مصاحبه تندی علیه سرمربی قرمزها انجام داد. نکونام پس از بازی با شمس آذر در واکنش به صحبت‌های گل‌محمدی گفت: همیشه سعی کردم به دوستان و همبازی‌های سابقم احترام بگذارم. سال گذشته وقتی با فولاد تیم پرسپولیس را بردیم دوستان بی‌احترامی کردند که اشتباه کردم جواب ندادم و همین باعث شد الان باز بی‌احترامی کنند.
نکونام در ادامه گفت: اگر با من بودند و گفتند آدم‌های بی‌خود حرف زدند که مشخص است چه کسانی در این فوتبال آدم‌های بی‌خود هستند. کارنامه من در این فوتبال مشخص است و اگر ایشان (گل‌محمدی) با من بوده است که اصلا در حد من نیست که درباره‌ام صحبت کند. فوتبال فقط جام قهرمانی نیست. آدم‌های بی‌خود در این فوتبال زیاد هستند که یکی از آنها خودش است. البته واقعا مشخص نبود منظور یحیی، علیرضا خانی عضو هیات‌مدیره استقلال بود یا سرمربی این تیم، از این رو نکونام سعی کرد دو‌پهلو جواب بدهد.
* گل‌محمدی؛ جواب کسی که به بزرگ‌ترش احترام نمی‌گذارد را نمی‌دهم
از سوی دیگر سرمربی پرسپولیس با اشاره به اظهارنظر نکونام درباره خود گفت: این موضوع برای من تمام شده است و پاسخ کسی که به بزرگ‌ترش احترام نمی‌گذارد را نمی‌دهم. یحیی گل‌محمدی درباره صحبت‌های نکونام علیه خود گفت: شروع‌کننده این مساله ایشان بود، جواب کسی که بلد نیست به بزرگ‌تر خود احترام بگذارد و یاد نگرفته را نمی‌دهم. همین جا موضوع را تمام‌شده می‌دانم. امیدوارم حداقل فوتبالی‌ها و همه مربیان بتوانند یاد بگیرند احترام بگذارند. این مساله موضوعی است که باید به آن توجه کرد؛ چیزی است که در فوتبال ما کمتر به آن پرداخته
شده است.
باید دید آیا در روزهای آینده این ۲ سرمربی با تکه ‌‌و کنایه به جنگ لفظی خود ادامه می‌دهند ‌ یا ترجیح می‌دهند با سکوت از این داربی کلامی بگذرند.
فوتبال ما به اندازه کافی دچار بی‌اخلاقی و ناهنجاری هست ‌و اگر سرمربیان ۲ تیم پرطرفدار اینچنین علیه هم موضع تند بگیرند، قطعا این جنگ کلامی به فضای مجازی و سپس سکوها خواهد کشید و بعد از آن دیگر جمع کردنش به سادگی‌نخواهد بود.
شاید هم یکی از قدیمی‌های فوتبال که طرفین او را به عنوان یک قدیمی قبول دارند، هر دو‌‌ را به یک مکان خاص دعوت کند تا اینچنین غائله به وجود آمده با آشتی‌کنان ختم به خیر شود.
 پیش‌تر علیرضا دبیر با دعوت از نکونام و علی خطیر، مقدمات آشتی‌کنان هر ۲ را فراهم کرد.
 باید منتظر ماند و دید یکی مثل پروین یا فرد دیگری از حوزه استقلال، با دعوت این ۲‌ سرمربی، اسباب آشتی‌کنان‌شان را فراهم می‌کند یا نه.
فوتبال ما به اندازه کافی درگیر حاشیه و بی‌ادبی  سوژه‌های زرد است ‌و اگر سرمربیان سرخابی هم آتش‌بیار معرکه شوند، آن وقت شاید امنیت برگزاری داربی تهران، تبدیل به یک ابرمعضل برای مقامات انتظامی شود.
لذا انتظار می‌رود بزودی قدیمی‌ها این مجادله کلامی بی‌حاصل و «کل‌کل» بچگانه ‌را تمام کنند.
 فضای مجازی افسارگسیخته ما به اندازه کافی حاشیه ‌و زردانگاری دارد و‌ اگر یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام هم بخواهند به آنها خوراک جدید  بدهند، دیگر باید گفت واویلا!
اما طبق خبری که دیروز به دست‌مان ‌رسید، گویا پروین و‌ قلعه‌نویی اعلام کرده‌اند برای پایان دادن به حواشی ‌ اخیر و حفظ ارزش‌های هر دو‌ سرمربی وارد کار می‌شوند تا سوت پایان این داربی کلامی را به صدا دربیاورند.
شاید نکونام و گل‌محمدی هم‌اینک ناراضی هستند از آنچه در این ۲ هفته علیه هم بر زبان‌ آورده‌اند. این ۲ سرمربی سال‌ها در تیم ‌ملی با هدایت بلاژوویچ و سپس برانکو همباری بودند و در مقطعی در غیاب دایی، بازوبند تیم‌ ملی به یحیی گل‌محمدی رسید و‌ پس از خداحافظی دایی و یحیی، نکونام به عنوان جانشین آنان، سال‌های متوالی و‌ حتی در جام‌جهانی این بازوبند ارزشمند را بر دست داشت.
از این رو‌ خوش‌تر آن است که مردان خوش‌اخلاق و کاپیتان‌های سابق تیم ملی، به واسطه چند گلایه، اینچنین نامحترمانه رودرروی هم قرار نگیرند و حرف‌هایی را نزنند که با شأن و شخصیت‌شان جور درنمی‌آید.
در ساده‌ترین حالت آسان‌ترین کار، بستن چشم‌ها و نگشودن دهان است. اگر مدیران سرخابی خود نخواهند قسمتی از این جنگ کلامی بی‌فایده و زشت باشند، بهتر است هر کدام بخشی از این کار را بر عهده بگیرند تا غائله هرچه زودتر ختم به خیر شود.

Page Generated in 0/0051 sec