printlogo


کد خبر: 270596تاریخ: 1402/8/13 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها طی روز‌های آینده هشدار داد؛ پیش‌بینی بارش باران و برف در ۲۸ استان
سراسر ایران زیر باران

گروه اجتماعی: سازمان هواشناسی از تداوم بارش باران، رعدوبرق و وزش باد در ۲۸ استان خبر داد و برای ۴ استان هشدار بارش‌های سیل‌آسا و خسارت به کشاورزان صادر کرد. بارش‌های پاییزی همچنان ادامه دارد، آنطور که روز گذشته ‌جز استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، گلستان و جنوب استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس در سایر مناطق کشور در برخی ساعات بارندگی، رعدوبرق، وزش شدید باد گاهی همراه با وقوع پدیده گردوخاک و در ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف رخ داد. امروز نیز در شمال غرب، برخی مناطق غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز، شرق، جنوب شرق، استان‌های قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، فردا در نیمه شرقی و نواحی مرکزی کشور، دوشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان،‌ هرمزگان، جنوب کرمان و سه‌شنبه در نیمه شرقی کشور، سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی بارش روی می‌دهد. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های گیلان و مازندران است و کاهش نسبی دما برای استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل روی می‌دهد، همچنین طی 3 روز آینده خلیج ‌فارس و امروز دریای خزر مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین پیش‌بینی‌ها از شرایط جوی کشور طی 3 روز آینده را تشریح کرد. صادق ضیاییان با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده از شرایط جوی استان‌های کشور اظهار کرد: بر اساس خروجی مدل‌های هواشناسی روز شنبه (امروز) در برخی مناطق غرب و  شمال غرب کشور، استان‌های ساحلی خزر، بخش‌هایی از مرکز، شرق، جنوب شرق و در استان‌های قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان بارندگی پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: همین وضعیت برای روز یکشنبه (فردا) در نیمه شرقی و نواحی مرکزی کشور و برای روز دوشنبه در استان‌های خراسان‌ رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان و برای روز سه‌شنبه نیز در نیمه شرقی کشور، سواحل شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی پیش‌بینی شده است. ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران نیز گفت:  آسمان تهران در روز شنبه (امروز) نیمه ابری گاهی با وزش باد در بعضی ساعت‌ها همراه با رگبار باران با احتمال رعد و برق با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و در روز یکشنبه (فردا) نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده است.
طبق پیش‌بینی‌‌ها احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی محدود معابر، جاری شدن روان‌آب، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، تاخیر در پروازها و خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی بر اثر وقوع تندباد و بارش‌ها در روزهای آینده محتمل است.
همچنین عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد ضروری است.
* امدادرسانی به ۱۱۷ نفر در سیل در برخی استان‌ها
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی طی ٢٤ ساعت گذشته از امدادرسانی به ۱۱۷ نفر خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی گفت: بارش شدید باران باعث وقوع سیل و آبگرفتگی در ٤ استان (سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و همدان)، ٤ شهرستان و ١٣ منطقه، شامل ١٢روستا و یک شهر شد. 
وی ادامه داد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این حادثه، به ۱۱۷ نفر امدادرسانی کردند و ۳۴ نفر را اسکان اضطراری دادند. رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه ۸ تیم امدادی، شامل ۵۰ نفر در عملیات سیل و آبگرفتگی حضور داشتند، افزود: با استفاده از پمپ آب و دستگاه‌های لجن‌کش، آب جمع شده در ۱۵ واحد مسکونی تخلیه شد. محمودی گفت: ۱۰ دستگاه چادر، ٦٣ تخته پتو، ۱۰ تخته موکت و ۱۰ بسته غذایی میان متاثران از سیل و آبگرفتگی توزیع شد. روز گذشته سازمان هواشناسی هشداری مبنی بر بارش شدید باران و برف منتشر کرد که طبق این هشدار، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

Page Generated in 0/0055 sec