printlogo


کد خبر: 270600تاریخ: 1402/8/13 00:00
افتتاح کلان‌پروژه‌های حمل‌ونقلی، انرژی و آب‌رسانی در استان کردستان همزمان با سفر رئیس جمهور به این استان
سوغات رئیسی برای کردستان
* اولین پرواز در فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال انتظار به زمین نشست/ * راه‌آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق - غرب به بهره‌برداری رسید

گروه اقتصادی: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، صبح دیروز در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور نخست و افتتاح ۱۶ کلان‌پروژه، وارد سنندج مرکز استان کردستان شد و مورد استقبال باشکوه مردم قرارگرفت.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس‌جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی کردند.
* افتتاح کلان‌طرح راه‌آهن همدان - سنندج پس از 18 سال
استان کردستان با بهره‌برداری رئیس‌جمهور از کلان‌طرح راه‌آهن همدان - سنندج به طول 151 کیلومتر، به‌عنوان بیست‌وچهارمین استان به شبکه ریلی کشور متصل شد. سیدابراهیم رئیسی که روز گذشته در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان کردستان سفر کرد، در نخستین بخش از سفر خود، کلان طرح راه‌آهن همدان - سنندج را به بهره‌برداری رساند.
کلان‌طرح راه‌آهن همدان - سنندج در طول 18 سال گذشته حدود 60 درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس‌جمهور به کردستان و تامین اعتبار 14 هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد و با افتتاح این طرح توسط رئیس‌جمهور ضمن اتصال بیست‌وچهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مهر پایانی بر این طرح قدیمی ‌زده شد.
مسیر ریلی همدان - سنندج نزدیک به 151 کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی، 177 کیلومتر)، با پیش‌بینی 7 ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد.
با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان خواهد شد.
* ساخت پتروشیمی بعثت کردستان در بیجار آغاز شد
همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، با حضور معاون وزیر نفت کار ساخت شرکت پتروشیمی بعثت در بیجار آغاز شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در آیین آغاز عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی بعثت کردستان، گفت: برای احداث مجموعه پتروشیمی بعثت بیجار ۷۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. بختیار خلیقی با بیان اینکه با آغاز عملیات اجرایی این پروژه برای ۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت سالانه این پروژه ۵۰۰ هزار تن ترفتالیک و ۵۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن ترفتالات انبساطی است.
وی با اشاره به اینکه محصول‌های تولیدی این شرکت در صنایع تولید الیاف نساجی کاربرد دارد، افزود: برای اجرای این طرح ۷۵۰ میلیون یورو معادل ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که با مشارکت بانک‌های ملت، سپه، ملی، تجارت و صادرات قرار است این حجم از سرمایه‌گذاری انجام شود.
* ۵۰ درصد تنش‌آبی کردستان رفع شد؛ دولت با جدیت پیگیر اجرای طرح‌های استان است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در آیین افتتاح ایستگاه پمپاژ دائم بویین شهرستان بانه اظهار کرد: در این سفر ۱۰ طرح بزرگ آبی در کردستان به بهره‌برداری رسید که هر کدام در جای خود بسیار اثربخش است از جمله ۲ سدی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، یا کارهایی که درباره تصفیه‌خانه‌ها، آب دریاچه زریوار مریوان و حوزه فاضلاب انجام شد. 
رئیس‌جمهور با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های حوزه آب در استان کردستان گفت: با افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها ۵۰ درصد از تنش آبی استان برطرف شده و تلاش دولت رفع مشکلات مربوط به حوزه آب در این استان است.
رئیس‌جمهور از وزیر نیرو و مسؤولان استان کردستان و دست‌اندرکاران اجرای این طرح‌ها قدردانی کرد و افزود: گزارش‌های وزارت نیرو درباره طرح‌های اجراشده و در دست اجرا در استان کردستان خوشحال‌کننده است. وی با اشاره به افتتاح ۱۰ طرح بزرگ در استان گفت: این طرح‌ها با هدف تامین رفاه و آسایش مردم کردستان انجام شده و دولت در نظر دارد طرح‌های این حوزه در استان را با جدیت پیگیری کند و به سرانجام برساند.
رئیس‌جمهور با ابراز خوشحالی از رفع مشکلات آب آشامیدنی مردم کردستان تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب استان بویژه در روستاها برطرف شده که جای قدردانی و تشکر از دست‌اندرکاران آنها دارد.
رئیسی به کاهش بارش‌ها در برخی مناطق کشور اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال مدیریت درست و صحیح مصرف آب است و با برنامه‌ریزی تصمیم داریم با وجود کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌ها آب مورد نیاز را به دست مشترکان و متقاضیان آب برسانیم. وی از وزیر نیرو به سبب کوشش جهادی در راستای مدیریت صحیح حوزه آب و برق قدردانی کرد و افزود: تلاش دولت در ۲ سال گذشته به نحوی بوده است که مردم احساس کمبود آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نداشته باشند.
رئیس‌جمهور هدف‌گذاری دولت را در همان آغاز کارش، رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا اعلام کرد و گفت: امروز با کار جهادی شاهد رفع مشکلات آب ۳۵۰۰ روستای کشور هستیم و تا پایان این دولت مشکل ۱۰ هزار روستا حل می‌شود.
رئیسی همچنین به رفع مشکل آب آشامیدنی شهر بانه و حذف جیره‌بندی آن اشاره کرد و گفت: اگرچه مشکل آب این شهرستان اکنون حل شده است اما ۲ سدی که کار آن آغاز شده نیز باید به بهره‌برداری برسد تا در آینده مشکل کمبود آب در این شهرستان نداشته باشیم.
وی از وزیر نیرو خواست هرچه زودتر طراحی و اجرای این ۲ سد را با هدف تامین بلندمدت آب آشامیدنی مردم بانه و تامین رفاه و آسایش مردم آغاز کند.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه آب و برق از زیرساخت‌های توسعه است، گفت: کردستان استان کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، بازرگانی و تجارت است و تولید در آن محوریت دارد و از این رو دولت در راستای ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌های این استان تلاش می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی همچنین از مجموعه وزارت نیرو خواست طرح‌های در دست اجرا در کشور و استان کردستان را به نحو احسن به ثمر برساند تا مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.
* وزیر جهاد کشاورزی: طرح فرعی آبیاری غرب و شمال‌غرب کشور تا پایان دولت تکمیل می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی که همراه رئیس‌جمهور و هیات دولت به کردستان سفر کرده بود، اعلام کرد: بخشی از طرح‌های شبکه فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور که به وزارت جهاد کشاورزی مرتبط است تا پایان کار این دولت به طور کامل و ۱۰۰ درصدی تکمیل خواهد شد.
محمدعلی نیکبخت  که در جریان دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان کردستان رفته بود، روز جمعه پس از ورود به مریوان و حضور در گلزار شهدا، از پایاب سد گاران در این شهرستان دیدن کرد. وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این برنامه اظهار کرد: اعتبار اجرای پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تامین است. وی ادامه داد: این پروژه مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هفته گذشته توسط معظم‌له تامین شده است. نیکبخت افزود: در این پروژه بخشی که به وزارت جهاد کشاورزی مرتبط است تا پایان دور اول فعالیت دولت به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل خواهد شد و پیگیر اجرای آن خواهیم بود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه در کردستان، حدود ۱۳۵ هزار تن افزایش محصول کشاورزی خواهیم داشت، گفت: افزون بر این پروژه، سامانه نوین آبیاری هم در سطح کشتزارها اجرا شده است و امیدواریم با این کار افزایش بهره‌وری در واحد سطح رقم بخورد.
* افتتاح فرودگاه شهدای سقز؛ برقراری هفته‌ای یک پرواز از‌تهران به سقز 
وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه سفر خود به استان کردستان از برقراری پروازهای هفتگی در مسیر تهران - سقز با افتتاح فرودگاه شهدای سقز خبر داد. صبح دیروز فرودگاه شهدای سقز پس از حدود ۲۷ سال انتظار افتتاح شد. فرودگاه شهدای سقز با فرود هواپیمای رئیس‌جمهور به شکل رسمی افتتاح شد. 
ساخت این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار مساحت و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت ترمینال به اتمام رسید.
باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، ۲ هزار و ۵۰۰ متر مساحت پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است. رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه پس از افتتاح این پروژه به بازدید از بخش‌های مختلف فرودگاه پرداخته و تجهیزات و امکانات‌ آن را مورد بررسی قرار دادند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح فرودگاه شهدای سقز در جمع خبرنگاران بهره‌مندی سقز از فرودگاه را اتفاق مبارکی دانست و گفت: در روزهای پایانی دولت گذشته به صورت ویدئوکنفرانسی این فرودگاه افتتاح شد اما هنوز آماده نبود و نارضایتی مردم را به دنبال داشت.
بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های فرودگاه از جمله تجهیزات کمک ناوبری، ایمنی پرواز و سایر ملزومات فراهم شده اما امیدواریم با برقراری پروازهای مداوم در این فرودگاه خدمتی به مردم کردستان کرده باشیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته‌ای یک پرواز از تهران در این فرودگاه برقرار خواهد شد و البته تعداد این پروازها در آینده افزایش می‌یابد. وی افزود: امروز یک پرواز هم توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این فرودگاه به زمین می‌نشیند.
* افتتاح ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده استان کردستان
روز گذشته همچنین ۸ پروژه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و ۶۰۰ واحد نوسازی مسکن در بافت فرسوده استان کردستان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری همزمان  از ۸ پروژه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهره‌برداری از ۶۰۰ واحد نوسازی مسکن در بافت فرسوده استان کردستان ضمن قدردانی از زحمات شرکت بازآفرینی شهری گفت: در برنامه هفتم توسعه احکام خوبی برای این حوزه در نظر گرفته شده که امیدوارم زودتر توسط مجلس تصویب و نهایی شود تا بتوانیم اقدامات بیشتری در نقاط هدف بازآفرینی را به ثمر برسانیم. وی در این مراسم که در منطقه نایسر سنندج برگزار شد، تاکید کرد: اجرای مسیر ریلی همدان - سنندج آثار اقتصادی زیادی غیر از جابه‌جایی مسافر دارد که سال‌های آینده نتایج آن را خواهیم دید. وزیر راه و شهرسازی افزود: تداوم این خط ریلی تا مرز باشماق، آن را به یک مسیر ترانزیتی تبدیل می‌کند که برای کشور ثروت‌آفرینی خواهد کرد. وی با اشاره با افتتاح پروژه‌های متعدد مسکن در این استان اظهار کرد: بیشتر مناطق استان کردستان کوهستانی یا دارای زمین‌های کشاورزی درجه یک و ۲ است که برای ساخت مسکن مناسب نیست ولی با همت مضاعف بخش زیادی از کسری زمین در این منطقه برطرف شد و سرعت ساخت مسکن افرایش خواهد یافت. بذرپاش با بیان اینکه عملیات اجرایی بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در این سفر آغاز خواهد شد، افزود: مرحله اول واگذاری زمین در روستاهای کشور امروز با تحویل ۶ هزار قطعه زمین در استان کردستان آغاز شد و این واگذاری‌ها تداوم خواهد یافت.
وی یادآور شد: یک مجموعه فرهنگی - خدماتی نیز امروز در حوزه بازآفرینی با شتاب و استفاده بهتری تقدیم مردم می‌شود. وزیر راه و شهرسازی وعده داد: قرار است چند پروژه دیگر در حوزه‌های ساخت مدرسه یا مجموعه ورزشی و فضای سبز در منطقه نایسر با همکاری شهرداری احداث شود تا سرانه را در این بخش‌ها ارتقا دهیم. وی افتتاح ۲ باب مدرسه، یک مجموعه فرهنگی و یک مجموعه ورزشی در این سفر را اقدامی در راستای افزایش خدمت به مردم کردستان دانست و گفت: ۱۵ کیلومتر از راه اصلی و یک تقاطع غیرهمسطح نیز در این سفر افتتاح خواهد شد. به گفته بذرپاش، ۶ نقطه حادثه‌خیز نیز در این استان رفع شد و ۸ نقطه دیگر تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید. گفتنی است در این مراسم وزیر راه و شهرسازی مجموعه فرهنگی، هنری، ورزشی خدماتی شهدای توفان الاقصی در نایسر سنندج را افتتاح کرد.

Page Generated in 0/0056 sec