printlogo


کد خبر: 270602تاریخ: 1402/8/13 00:00
اخبار

تکذیب مرحله سوم‌ سامانه یکپارچه
در حالی در فضای مجازی از اجرای مرحله سوم فروش یکپارچه خودروها از اواخر هفته آینده به نقل از مدیر سامانه یکپارچه خودروها صحبت می‌شود که این مقام مسؤول این موضوع را رد و تاکید کرد هنوز زمان عرضه مرحله سوم مشخص نیست.
از آخرین ساعات پایانی چهارشنبه گذشته خبری با عنوان «زمان بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد» در فضای مجازی  دست به دست شد که بر اساس آن متنی به نقل از مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروها بدین شرح عنوان شده است: «اواخر هفته آینده، سامانه یکپارچه برای عرضه خودروها بازگشایی خواهد شد. عرضه گسترده خودرو را به صورت مرحله‌ای انجام داده‌ایم و در مرحله بعدی سامانه برای خودروسازان باز خواهد شد تا هر خودروساز با مازاد تولید، بتواند  محصولات خود را عرضه کند».
مهدی تقدسی با بیان اینکه متقاضیان جدید خودرو نیز می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند، افزود: در این مرحله محصولات 2 شرکت بزرگ خودروساز داخلی که افزایش تولید داشته یا برای‌شان متقاضی کم بوده است، در این مرحله در سامانه عرضه می‌شود.
وی همچنین از بارگذاری نسخه جدید سامانه  یکپارچه خودرو خبر داد و گفت: «در تلاش هستیم  مدیریت عرضه خودرو در سامانه یکپارچه را شفاف‌تر کنیم؛ بر این اساس، در نسخه جدید سامانه مشخص خواهد شد متقاضیان خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارند؛ به طور مثال مشخص خواهد شد که اطلاعات برای خودروسازان ارسال شده یا پول واریز و به مرحله قرارداد رسیده است یا خیر؟ همچنین متقاضیان می‌توانند از وضعیت پلاک شدن خودرو هم مطلع شوند».
* خبری از عرضه جدید نیست
در حالی موارد فوق به نقل از مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروها اعلام شد که این مقام مسؤول در گفت‌وگو با ایسنا، موارد مطروحه با این ساختار را تکذیب و اظهار کرد: هنوز بخشنامه و اطلاعیه اجرای مرحله سوم به دست خود ما هم نرسیده است! قطعا مرحله سوم و عرضه گسترده در کار خواهد بود اما اینکه زمان آن در چه تاریخی باشد، مشخص نیست. وی گفت: موارد مطروحه از صحبت‌ها و خبرهای گوناگون برداشته و کنار هم گذاشته شده است اما هنوز بنده هیچ صحبتی در رابطه با زمان عرضه نکرده‌ام. تقدسی تصریح کرد: قطع به یقین به‌محض مشخص شدن زمان اجرای مرحله سوم و جزئیات عرضه، اطلاعات از منابع رسمی اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
رشد 30 درصدی صادرات ایران به عراق
عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به رشد 30 درصدی صادرات ایران به عراق گفت: دستیابی به صادرات 12 میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال امکان‌پذیر است.
سیدحمید حسینی درباره آخرین وضعیت تجاری ایران و عراق، گفت: با وجود مشکلاتی که برای صادرکنندگان کالا به عراق در زمینه تأمین کالا یا بازگشت ارز صادراتی ایجاد شده است و محدودیت‌هایی که بانک مرکزی عراق برای تأمین ارز جهت خرید کالا از ایران اعمال کرده، روند صادرات ما به عراق مثبت بود و صادرات ما به این کشور 30 درصد رشد داشته است. عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: در 7 ماهه سال گذشته صادرات ایران به عراق 7 میلیارد و 200 میلیون دلار بود، در حالی که ارزش صادراتی کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در 7 ماه ابتدای امسال به 5 میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش یافت، یعنی در 7 ماه ابتدای امسال بیش از 7 ماه سال گذشته به این کشور صادرات داشته‌ایم. وی افزود: بانک مرکزی عراق محدودیت‌هایی را برای تجار عراقی در تجارت با ایران ایجاد کرده است به طوری که تاجر عراقی که قصد خرید کالا از ایران و واردات کالا به کشورش را دارد، باید ارز مورد نیاز خود را حداقل 40 درصد گران‌تر از ارز بازار عراق خریداری کند، در حالی که واردکنندگان کالا از سایر کشورها با این مسأله مواجه نیستند. حسینی اظهار داشت: در مقابل، مشکلاتی هم برای صادرکنندگان داخلی به وجود آمده که گفته می‌شود تولیدکننده باید صادرکننده باشد و این موضوع هم باعث شده شرکت‌های مدیریت صادرات و صادرکنندگانی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشتند، بی‌دلیل از بازار صادراتی محروم شوند. عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: با توجه به اینکه امسال وضعیت صادرات نفت به عراق افزایش یافته است و بودجه‌های بازسازی عراق ابلاغ شده است و همچنین پروژه‌های بزرگی در عراق شروع به فعالیت کرده‌اند، لازم است از این فرصت در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم و صادرات‌مان به این کشور را به 12 میلیارد دلار تا پایان سال برسانیم.
وی با بیان اینکه تحقق این مهم امکان‌پذیر است، گفت: لازم است مسؤولان دولتی تلاش کنند تا مشکلاتی که به آن اشاره شد را با رایزنی با مقامات عراقی حل کنند.
حسینی با اشاره به تراز منفی 7.7 میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور در 7 ماه امسال گفت:‌ برای جبران کسری تراز تجاری باید تلاش کنیم تجارت به عراق تسهیل شود، زیرا در حال حاضر عراق صادرات بسیار محدودی به ایران دارد، بنابراین هر چه صادرات ما به این کشور بیشتر باشد، می‌تواند در مثبت شدن تراز تجاری به ما کمک کند.
***
دست بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌های متخلف باز شد
به گفته معاون حقوقی رئیس‌جمهور، با نظر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد کمترین دخالت توسط قوه‌قضائیه در تصمیمات بانک مرکزی در برخورد با بانک‌های متخلف صورت بگیرد. محمد دهقان افزود: با نظر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد کمترین دخالت توسط قوه‌قضائیه در تصمیمات بانک مرکزی صورت بگیرد تا سیاست‌گذار پولی اختیار برخورد با بانک‌هایی که زیان انباشته و اضافه برداشت دارند را داشته باشد.
وی اظهار کرد: بانک مرکزی به عنوان مجوزدهنده به بانک‌ها این اختیار را دارد با بانک‌هایی که ناترازی دارند، زیان انباشته یا اضافه برداشت دارند برخورد کند و در صورت لزوم مجوز آنها را لغو کند و اجازه ندهد این بانک‌ها با اقتصاد کشور و با معیشت مردم بازی کنند.

Page Generated in 0/0052 sec