printlogo


کد خبر: 270607تاریخ: 1402/8/13 00:00
واکنش عصبی مقام سابق آمریکایی به ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل
مقابل ایران هیچ منزلتی نداریم

گروه سیاسی: نخستین نشست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سال ۲۰۲۳ روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در محل شورای حقوق بشر در ژنو، به ریاست ایران برگزار شد. علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، عهده‌دار ریاست این مجمع بود و روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه حضور داشت.
در این نشست ۲ روزه، بیش از ۶۰ شرکت‌کننده از جمله مقام‌های عالی‌رتبه، دیپلمات‌ها و سازمان‌های غیردولتی حضور داشتند. مجمع اجتماعی یکی از سازوکار‌های شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص که مربوط به مهم‌ترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند.
اما ریاست ایران بر این مجمع که برای نخستین بار اتفاق افتاد، در کنار عصبانیت جریان آشوب موسوم به «زن، زندگی، آزادی» ناراحتی آمریکایی‌ها را هم در پی داشت. 
در همین رابطه دیوید فریدمن، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی از سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران انتقاد و تصریح کرد ایالات متحده مقابل ایران هیچ منزلتی ندارد.
فریدمن در مصاحبه پنجشنبه خود با فاکس‌نیوز، با اشاره به اینکه ایران امروز ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را در دست گرفته است، گفت: «ایران یک توهین ملی عظیم را نثار ایالات متحده می‌کند». وی اضافه کرد: «منظورم این است که هنگامی که بحث از ایران به میان می‌آید، ما الان فاقد منزلت هستیم».
فریدمن با متهم کردن ایران به فعالیت‌های ضدحقوق بشری اظهار کرد: ما وزیر خارجه ایران را در کشورمان می‌پذیریم. از او محافظت می‌کنیم. او مقابل سازمان ملل می‌ایستد و ایالات متحده و اسرائیل را موعظه می‌کند. ما را تهدید می‌کند. حالا هم که رئیس (مجمع اجتماعی) سازمان ملل شده‌اند. این زننده است».
دیوید فریدمن از اقدام جو بایدن در بازگرداندن سیاست دونالد ترامپ درباره خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم انتقاد کرد. وی گفت: «می‌دانید در دولت ترامپ، یادم است بحث ما با رئیس‌جمهور و نیکی هیلی، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل درباره چه بود. ما شورای حقوق بشر را ترک کردیم، چون نمی‌خواستیم با عضویت در آن نهاد به آن عزت و احترام بدهیم». فریدمن اضافه کرد: «حالا دولت بایدن انتخاب کرده به این شورا بازگردد. حالا آنها باید در شورای حقوق بشری بنشینند که ریاست آن را جمهوری اسلامی ایران به عهده دارد. ما با مشارکت در این وضعیت مضحک هر آنچه را عزت ملی داشتیم از دست دادیم».

Page Generated in 0/0060 sec