printlogo


کد خبر: 270615تاریخ: 1402/8/13 00:00
بذرپاش از امضای تفاهمنامه راهگذر حمل و نقلی ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه خبر داد
چین تا اروپا از راه ایران

با ابتکار عمل نمایندگان وزارت راه و شهرسازی در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند، کریدورهای شمال - جنوب هم به بخش کریدورهای خزر  اضافه و در بیانیه این اجلاس نیز به آن اشاره و ایران میزبان اجلاس وزرای حمل‌و‌نقل اکو شد.
در حاشیه این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌ونقلی سازمان همکاری اقتصادی اکو برگزار شده بود، دستور‌العمل بین‌المللی و برنامه عملیاتی راهگذر حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان به ترکمنستان و از طریق ایران به ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای حاضر رسید. در این اجلاس نماینده ایران از وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جهت تحقق و تکمیل راهبردها و برنامه‌های اکو در حوزه زنجیره‌های تأمین، تجارت، لجستیک و ترانزیت است و ابتکار «ایران - راه» برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران برای اتصال آسیای میانه به غرب و جنوب طراحی و اعلام شده است.
بنا بر این گزارش در بیانیه پایانی دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند، افزایش همکاری‌های ترانزیتی با ایران مد نظر و مورد اشاره قرار گرفت.
از دیگر نتایج مثبت این اجلاس، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به ریاست سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو بود که به این ترتیب ایران سال آینده میزبانی اجلاس اکو را بر عهده دارد که یک فرصت تاریخی برای کشورمان در معادلات جهانی در حوزه حمل‌ونقل محسوب می‌شود.
ریاست ایران بر سیزدهمین اجلاس اکو با دستاوردهایی همچون ارتقای هرچه بیشتر جایگاه کشورمان و همچنین ایفای نقش، اعمال نظر و تاثیر‌گذاری بیشتر و جدی‌تر در موضوع کریدورها همراه خواهد بود.
دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، دستیار وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد.
در حاشیه این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی سازمان همکاری اقتصادی برگزار شده بود، پروتکل کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای مذکور رسید. سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به اکو ۵۲ سال پیش، با پایه‌گذاری ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد و اکنون ۱۰ عضو دارد.
بنا بر این گزارش، یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رویه‌های حمل‌ونقلی و فرآیندهای مرزی در چارچوب پروتکل امضا شده میان کشورها به اجرا گذاشته می‌شود که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی ـ غربی ایران جذب کرد.
* ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی با مشارکت بانک توسعه آسیایی
همچنین در دوازدهمین نشست وزرای حمل‌و‌نقل سازمان همکاری اقتصادی اکو درباره افزایش راهکارهای تقویت ارتباطات حمل‌ونقلی در منطقه اکو بحث و تبادل نظر شد.
ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری‌سازی و تقویت کریدورهای منطقه‌ای از جمله اسلام‌آباد ـ تهران ـ استانبول، آلماتی ـ تهران ـ استانبول و کریدورهای شرقی ـ غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیرهای دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشورهای عضو اکو درباره آن به گفت‌وگو پرداختند و تصمیماتی درباره آن اتخاذ شد.
ضرورت برقراری پایدار جریان حمل‌و‌نقل در شرایط بروز پاندمی‌ها و تغییرات ژئوپلیتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌ونقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تأکید کردند.
در این نشست شهریار افندی‌زاده با تشریح ابتکار حمل‌ونقلی «ایران ـ راه»، به بیان جزئیات این ابتکار و اجزای آن پرداخت و تأکید کرد: با به‌ کارگیری این ابتکار، همه کشورهای منطقه خواهند توانست دسترسی امن و ارزانی برای اتصال به جغرافیای پیرامونی از مسیر ایران بیابند.
***
بذرپاش: ایران راه دسترسی آسیای میانه به غرب و جنوب است
وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهمنامه دالان (کریدور) ازبکستان- ترکمنستان - ایران - ترکیه در دوازدهمین نشست وزرای حمل‌و‌نقل کشورهای اکو در تاشکند خبر داد. مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به لطف خدا در دوازدهمین نشست وزرای حمل‌و‌نقل اکو در تاشکند تفاهم‌نامه دالان (کریدور) ازبکستان -  ترکمنستان – ایران - ترکیه را نهایی کردیم و به امضا رساندیم. وی تاکید کرد: ایران ‌راه دسترسی عملیاتی آسیای میانه به غرب و جنوب است. بذرپاش که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه را بر عهده دارد، ادامه داد: همچنین فرصت میزبانی برای اجلاس سال آینده را به دست آوردیم. شایان ذکر است دوازدهمین اجلاس وزرای حمل ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی‌زاده، معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در تاشکند پایتخت ازبکستان در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

 


Page Generated in 0/0056 sec