printlogo


کد خبر: 270679تاریخ: 1402/8/15 00:00
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریست تحت حمایت دولت آمریکا برگزار شد
خانواده‌های شهدا در جایگاه شاکی

گروه سیاسی: نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالات متحده آمریکا روز گذشته برگزار شد.
قاضی حسین‌زاده در ابتدای جلسه، ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه گفت: دادگاه حقوقی حاضر ویژه رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌الملل با استناد به قوانین و مقررات متعدد، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.
حسین‌زاده با اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی اظهار کرد: دادخواهی حق فرد است. بر اساس قانون، محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران در دعاوی مدنی علیه دولت‌هایی که مبادرت به نقض مصونیت ایران داشته باشند صلاحیت ورود دارد.
وی در ادامه افزود: در این رابطه دولت ایالات متحده وفق آرای متعدد موجود، صلاحیت دولت ما را در محاکم خود نقض کرده است، بنابراین از این نظر می‌توانیم به طرفیت این دولت اقامه دعوا کنیم.
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل اضافه کرد: دولت ایران مکلف است اقدامات و ملزومات دادخواهی را برای خانواده‌هایی که از اقدامات آمریکا خسارت دیده‌اند فراهم کند، همچنین به دولت ایران اجازه داده شده است تدارک و اقدامات را علیه دشمنان فراهم کند.
قاضی حسین‌زاده با اشاره به دادخواهی ۶۴۶ خانواده شهدای مدافع حرم اظهار داشت: این پرونده ۵۶ کلاسه از استان‌های متعدد دارد و ابلاغیه برای همه خواندگان ارسال شده و خواندگان مستحضر از برگزاری این جلسه دادگاه بودند، بنابراین مقدمات حقوقی برای این دادگاه فراهم شده است. وی ادامه داد: وفق قانون و موافقتنامه‌ها، دولت‌های عراق و سوریه رسما درخواست خدمات مستشاری از جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بودند و دولت آمریکا وفق مستندات از این موضوع مطلع بوده است.
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل افزود: موضوع مطرح برای این دادگاه این است که آمریکا به عنوان دولت خوانده دادگاه از سویی ائتلافی را علیه داعش راه می‌اندازد اما مطابق مستندات همین دولت به گروهک‌های تروریستی و تکفیری غذا، پوشاک و سلاح می‌رسانده است و تعارض در این موضوع دلیلی بر احراز حقوق خواهان است. قاضی حسین‌زاده گفت: دولت آمریکا و مقامات آنها با استفاده ناروا از فضای مجازی همواره بد را خوب و خوب را بد جلوه داده‌اند و سوال این است که چرا قدرت استکبار آشکارا با انتشار تصاویری از اقدامات گروهک‌های تکفیری از آنها حمایت می‌کند؛ دلایلی که تقویت گروهک‌های تروریستی در به شهادت رساندن مستشاران توسط دولت آمریکا را تایید می‌کند.
وی اضافه کرد: گروهک‌های تروریستی اموال عراق و سوریه را به غارت بردند و آمریکا به عنوان دولت غیرمدعو در مقابل این اقدامات سکوت می‌کند و این سکوت آمریکا تأیید اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری است. قاضی حسین‌زاده خاطرنشان کرد: اقدامات دولت آمریکا محدود چند دهه اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیست بلکه قبل از انقلاب هم اقدامات متعددی آمریکا علیه ایران داشته که حاکی از آن است که اقدامات آمریکا مقدم بر دشمنی با حاکمیت ایران با ملت ایران است و آموزش ساواک و کودتای ۲۸ مرداد از جمله شواهدی بر دشمنی آمریکا با ملت ایران است.
در ادامه عقیله ملازاده، مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر از مازندران در جایگاه حاضر شد و ضمن تشکر از قوه‌قضائیه برای برگزاری این دادگاه بین‌المللی که چهره واقعی آمریکای تروریست‌پرور را برملا می‌کند، بیان کرد: فرصت را مغتنم می‌شمارم و به گوشه‌ای از اهداف آمریکا در طراحی و ایجاد گروه‌های تروریستی خطرناک مانند القاعده، داعش، جبهه النصر و... در منطقه غرب آسیا بویژه در عراق و سوریه می‌پردازم. وی ادامه داد: برابر گزارش‌های رسمی در بحران سوریه، ایالات‌متحده از گروه‌های نیابتی شورشی ضد دولت قانونی سوریه حمایت و از درگیری مستقیم با ارتش و نیروهای سوریه اجتناب کرد. در ششم آوریل ۲۰۱۷ با دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیروی دریایی آمریکا از ۲ ناوشکن خود در مدیترانه، ۵۹ فروند موشک کروز به پایگاه‌های هوایی سوریه که در حال مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی در سرزمین خود بودند، شلیک کرد. این حمایت آشکار آمریکا از گروه‌های تروریستی سند حمایت مستقیم آمریکا از تروریست‌های دست‌نشانده خود در سوریه است.
ملازاده گفت: با توجه به جنایاتی که گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه و دیگر کشورها مرتکب شده‌اند و اعترافات صریح مقامات آمریکا مبنی بر پشتیبانی از آنها، از جمله آنچه در کتاب خاطرات خانم هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه ایالات متحده آمده است، آیا نباید بر اساس آموزه‌های عدالت با مقامات گذشته و حال دولت آمریکا که به همان مسیر حمایت از تروریست‌ها بویژه حمایت از تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی ادامه می‌دهند و مکرر مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند، برخورد قضایی شود؟
وی در ادامه افزود: یکی از اسنادی که نقش مستقیم دولت آمریکا در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی را به اثبات می‌رساند، سندی است که پرده از پیوند نزدیک آمریکا با گروه‌های تروریستی و نقش آن در ظهور این گروه‌های تروریستی تکفیری رادیکال برمی‌دارد. این مادر شهید تصریح کرد: مشارکت آمریکا در آموزش تروریست‌ها و حمایت تسلیحاتی از آنها را بیان می‌کند؛ تنها در یک نمونه حمایت واشنگتن از پروژه‌های عربستان سعودی برای ایجاد دولت اسلامی گروه‌های تروریستی در منطقه توسط رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه، در مصاحبه با نشریه سیاست خارجی تایید شده است.

Page Generated in 0/0044 sec