printlogo


کد خبر: 270682تاریخ: 1402/8/15 00:00
خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیلاب به شهرهای مازندران؛ آبگرفتگی منازل، تخریب پل‌ها و مزارع؛ سد ذوات زیر آب رفت
سیل مهیب در مازندران

گروه اجتماعی: بارندگی ۱۱۰ میلیمتری غرب مازندران در زمان کوتاه سبب بروز سیل در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی شده و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به خانه‌های شهروندان، جاده‌ها، پل‌های شهری و روستایی و نیز شبکه‌های توزیع برق این استان وارد شده است. 
با وجود هشدارهای هواشناسی نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در مناطق شمال کشور عصر روز شنبه بارش شدید باران در نوشهر و چالوس موجب جاری شدن سیل، زیر آب رفتن سد ذوات این شهرستان، نفوذ آب به منازل، قطعی آنتن‌های تلفن همراه و آبگرفتگی معابر شد و خسارات زیادی را به زیرساخت‌های شهری و روستایی، مزارع کشاورزی و باغات وارد کرد. در این باره رضا گلپور، رئیس هواشناسی نوشهر و چالوس، میزان بارندگی را از ساعت ۱۴:۴۵ تا ۲۰ در شهرهای نوشهر و چالوس هرکدام به میزان ۹۹ میلیمتر برآورد کرد. رستم زرودی، سرپرست فرمانداری چالوس نیز با اشاره به بارش شدید باران در نوشهر و چالوس گفت: ظرف مدت 2 ساعت بیش از ۹۰ میلیمتر باران در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت جداگانه بارید و همین بارندگی موجب جاری شدن سیل در این 2 شهر و آبگرفتگی معابر و منازل در برخی نقاط شد.  وی افزود: بر اثر این بارندگی سد ذوات در بخش مرکزی چالوس به صورت کامل زیر آب رفت و همه آلاچیق‌ها و واحدهای گردشگری حوالی سد غرق در آب شد. سرپرست فرمانداری چالوس تصریح کرد: بارش باران موجب آبگرفتگی منازل در روستاهای علی‌آباد و تجن‌کلای چالوس نیز و برخی خانه‌ها نیز در نتیجه سرریز آب از بزرگراه دچار خسارت و آبگرفتگی شدند. زرودی با اشاره به مهار آب گفت: نیروهای هلال احمر، شهرداری چالوس، اداره راه، برق، گاز و سایر نیروها مشغول بازگشایی و امداد‌رسانی به مردم هستند. وی درباره میزان خسارت نیز گفت: بنیاد مسکن درباره میزان خسارت وارد شده ناشی از سیل برآورد خواهد کرد. حسینعلی محمدی، مدیرکل بحران مازندران نیز با بیان اینکه چالوس و نوشهر به لحاظ آبگرفتگی دچار مشکل شده‌اند و در روستاهای ذوات و علی‌‌آباد بارندگی شدید موجب جاری شدن سیلاب شده است، افزود: به واسطه طغیان رودخانه، بخشی از منازل دچار خسارت شد. وی گفت: همچنین در کلارآباد نیز بارش سیل‌آسا موجب قطعی برق و خراب شدن یک پل شد که نیروهای امدادی مشغول تخلیه و لایروبی هستند.
در این باره مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه حجم بارندگی به برخی تاسیسات و ابنیه‌ شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی خسارت وارد کرده است، گفت: اقدامات لازم برای پاسخ به بحران در ساعات اولیه وقوع سیل انجام شد.
حسینعلی محمدی درباره خسارت سیل عصر 13 آبان در غرب مازندران اظهار کرد: بارش باران ۱۱۰ میلیمتری روز شنبه در زمان بسیار کم، در برخی شهرهای مازندران بویژه غرب استان خسارت‌های زیادی وارد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه در شهرستان آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی هم سیلاب موجب تخریب بخشی از تاسیسات شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق شده است، گفت: با کمک نیروهای امدادی و شرکت توزیع، پایداری برق شکل گرفت.
استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه سیلاب اخیر مازندران  به اراضی کشاورزی، تاسیسات و ابنیه فنی و ۲۰ واحد مسکونی در عباس‌آباد خسارت وارد کرد، گفت: برآوردهای اولیه خسارت سیل روز ۱۳ آبان در مازندران حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و کارشناسان در حال بررسی خسارت وارده به بخش‌های مختلف هستند. سیدمحمود حسینی‌پور در بازدید از مناطق سیل‌زده غرب مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیلابی که در منطقه عباس‌آباد شاهد بودیم به ۶ پل خسارت جدی وارد کرد و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.
* تشدید بارش در اغلب استان‌ها
سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران در اغلب استان‌ها و تشدید آن در ۶ استان همچنین اختلال در عملکرد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در روزهای آینده هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: با توجه به شدت بارش‌ها در این شرایط جوی اختلال در سفرهای بین‌شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و خسارت به ماشین‌آلات و محصولات باغی و زراعی دور از انتظار نیست. در این وضعیت آب و هوایی اجتناب از سفرهای غیرضرور، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود پدیده‌ای جوی، اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. 
بارش‌ها طی روزهای اخیر به گونه‌ای بوده که روز گذشته در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، نیمه شرقی فارس، همچنین بخش‌هایی از خراسان رضوی، سمنان، سواحل شرقی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات بارش برف اتفاق افتاد. در همین ارتباط، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها و خیزش گرد و خاک در شرق کشور خبر داد. صادق ضیاییان گفت: سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ آبان‌) در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز و مناطقی از شمال شرق کشور رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و پنجشنبه (۱۸ آبان) در غالب نقاط کشور جوی نسبتا پایدار انتظار می‌رود. وی اضافه کرد: چهارشنبه و پنجشنبه (۱۷ و ۱۸ آبان‌) در بخش‌هایی از مناطق شمال شرق و شرق افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. 
* 15 روستای چالوس دچار آبگرفتگی شدید شد
سرپرست فرمانداری چالوس گفت: بر اثر بارندگی و سیلاب عصر روز شنبه ۱۵ روستا دچار آبگرفتگی شدید شده است. رستم زرودی با اشاره به بارندگی شدید روز شنبه، میزان آن را ۱۱۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این حادثه سبب آبگرفتگی شدید ۱۵ روستا و تخریب بخشی از ابنیه و خسارت به مسکن، سردهنه‌ها و باغات شده است. وی با اشاره به اعزام اکیپ‌ها و گروه‌ها نظیر بنیاد مسکن به مناطق سیل‌زده گفت: این گروه‌هایی برای ارزیابی خسارت منازل دچار آبگرفتگی اعزام شدند و اکیپ جهاد کشاورزی نیز مشغول برآورد و ارزیابی خسارت‌ها به بخش کشاورزی است. وی گفت: تیم‌های خدمات عمومی نظیر آب، برق و مخابرات نیز مشغول برآورد خسارت‌ها هستند و اکیپ‌های هلال‌احمر نیز از زمان بروز حادثه به امدادرسانی مشغول شده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec