printlogo


کد خبر: 270687تاریخ: 1402/8/15 00:00
اخبار

نوسان سکه در کانال ۲۹ میلیون تومان
هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با شنبه ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در مقایسه با روز کاری شنبه، ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان 
داد و ستد شد.
 همچنین نیم‌سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی 5 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دیروز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان داد و ستد شد. بهای هر اُنس طلا هم دیروز در بازارهای جهانی یکهزار و ۹۹۳ دلار بود.
***
رشد ۶۰۰ درصدی صادرات زعفران به چین
قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی از رشد ۶۰۰ درصدی صادرات زعفران به چین و رجیستر شدن مرکبات ایرانی در چین برای نخستین‌بار خبر داد. علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه نمایشگاه واردات چین بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری چین است، گفت: سال گذشته بعد از چند سال که شرکت‌های ایرانی حضور جدی در این نمایشگاه نداشتند، با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت بیش از ۱۰ شرکت ایرانی به صورت رسمی و فیزیکی شرکت کردند و دستاوردهای خوبی نیز داشتند. وی ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهوری به چین تاکید رئیس‌جمهور چین این بود که حضور گسترده شرکت‌های ایرانی را در نمایشگاه داشته باشیم. با پیگیری‌های ویژه وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت امور خارجه این نمایشگاه بزرگ‌ترین حضور شرکت‌های ایرانی را شاهد است به طوری که بیش از ۵۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه واردات شرکت کرده‌اند. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اضافه کرد: از این تعداد شرکت‌کننده حدود ۱۰ شرکت در حوزه محصولات کشاورزی فعال هستند. نمایشگاه واردات چین بزرگ‌ترین رویدادی است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند به بهترین نحو با مشتریان اصلی خود مذاکره و قراردادهای خوبی را منعقد کنند. به گفته وی، بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شده و این فرصت بسیار خوبی برای حضور شرکت‌های ایرانی است. پیمان‌پاک با اشاره به اینکه در حوزه محصولات کشاورزی از سفر رئیس‌جمهور به چین تاکنون کارهای بسیار خوبی انجام داده‌ایم، افزود: از جمله اقدامات می‌توان به معرفی زعفران ایرانی، خشکبار و محصولات غذایی در پلتفرم‌های B2C و خرده‌فروشی‌های چینی اشاره کرد. همچنین افراد، مشتری‌ها و خانواده‌های چینی با محصولات ایرانی آشنا شدند. وی تصریح کرد: طی 6 ماه بیش از ۶۰۰ درصد رشد صادرات زعفران به چین، رشد ۲ برابری در حوزه آبزیان و رشد زیادی در حوزه صادرات خشکبار داشتیم. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی  با بیان اینکه این نمایشگاه  فرصتی برای معرفی محصولات ایرانی و برای رفع موانع صادراتی است، عنوان کرد: از سفر رئیس‌جمهوری تاکنون در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خصوصا مرکبات هم اقدامات خوبی شده است. برای نخستین‌بار مرکبات ما در کشور چین رجیستر و چند نمونه پایلوت هم صادر شده است.  امسال پیش‌بینی  می‌کنیم بیش از ۵۰ هزار تن مرکبات ایرانی صادر شود که البته این حداقل برآورد است. پیمان‌پاک در پایان گفت: پشتیبانی‌های خوبی در برگشت ارز، لجستیک و بازاریابی شده و امیدوارم رشد قابل توجهی در حوزه صادرات نیز داشته باشیم.
***
فائو: ایران امسال بیش از 21 میلیون تن غلات تولید می‌کند
جدیدترین گزارش فائو نشان می‌دهد ایران تا پایان سال میلادی جاری 21.1 میلیون تن غلات تولید می‌کند و به لحاظ ذخایر غلات در جهان در جایگاه ششم قرار می‌گیرد. بر اساس جدیدترین برآورد گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو)، ایران در سال 2023 که 2 ماه به پایان آن مانده است، در مجموع 21.1 میلیون تن غلات تولید می‌کند.
بر اساس آمارهای منتشر شده در گزارش «چشم‌انداز محصولات و وضعیت مواد غذایی»، ایران سال 2022  بالغ بر 20.6 میلیون تن غلات تولید کرده و متوسط تولید در 5 سال گذشته برابر با 20.8 میلیون تن بوده است.
برآورد فائو در سال 2023 برای تولید گندم ایران 13.5 میلیون تن است که افزایش 500 هزار تنی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. ایران در سال زراعی گذشته 13 میلیون تن گندم تولید کرده بود.
در عین حال، تولید شلتوک برنج در ایران امسال به 3.5 میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
بر اساس این گزارش، تولید سایر غلات در ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر نخواهد کرد و 4.1 میلیون تن خواهد بود.
بخش دیگری از این گزارش به میزان ذخایر غلات ایران پرداخته است. کل ذخایر غلات ایران در سال 2021 و 2022 به ترتیب 11.3 و 12 میلیون تن اعلام شده است که در سال 2023 به 12.1 میلیون تن می‌رسد.
کل ذخایر غلات جهان در سال 2023 برابر با 858.4 میلیون تن برآورده شده است که با توجه به ذخایر 12.1 میلیون تنی ذخایر ایران، 1.4 درصد کل ذخایر غلات جهان به ایران اختصاص خواهد یافت.
به این ترتیب، ایران از نظر ذخایر غلات در جهان در جایگاه ششم قرار می‌گیرد. رتبه‌های اول تا سوم در اختیار چین، هند و آمریکاست که به ترتیب 399.7، 64.2 و 53.8 میلیون تن ذخایر غلات دارند.

Page Generated in 0/0050 sec