printlogo


کد خبر: 270695تاریخ: 1402/8/15 00:00
تظاهرات مردم در سراسر دنیا در دفاع از مظلومیت فلسطین ادامه دارد
یک جهان خشم علیه رژیم صهیونیستی

نفرت جهانی از جنایات صهیونیست‌ها در غزه به بی‌سابقه‌ترین شکل از گوشه و کنار کره خاکی فوران می‌کند. روز شنبه 13 آبان که در کشورمان نماد استکبارستیزی و موعد تظاهرات ضدآمریکایی است به شکل یک «چهارم نوامبر بین‌المللی» در تاریخ به ثبت رسید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از استرالیا تا آمریکا، شنبه گذشته در حمایت از فلسطین به خیابان‌های پایتخت‌ها و مهم‌ترین شهرهای کشورهای‌شان ریختند و علیه رژیم کودک‌کش اسرائیل شعار دادند. 
جلوه‌های این اعتراضات بزرگ و فراگیر بویژه در کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، خبر از فرا‌رسیدن عصری جدید از آگاهی جهانی نسبت به ماهیت پلید غده سرطانی اسرائیل و حمایت همه‌جانبه استکبار بویژه آمریکا و متحدانش می‌دهد. 
در همین رابطه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه اجماع شکل‌گرفته در افکار عمومی جهانیان علیه صهیونیست‌ها را غیرقابل بازگشت خواند. او با انتشار ویدئویی در حساب ایکس خود نوشت: «اجتماع میلیونی و باشکوه مردم اندونزی در حمایت از فلسطین و سخنرانی شجاعانه خانم رتنو مارسودی، وزیر خارجه این کشور در این مراسم قابل تحسین است... درود به اندونزی؛ درود به همه‌ وجدان‌های بیدار جهان!»
اشاره او به برگزاری عظیم‌ترین تظاهرات متمرکز در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم نوار غزه از زمان آغاز جنگ یک ماهه اسرائیل بود که دیروز در میدان مرکزی جاکارتا، پایتخت اندونزی برگزار شد. این تظاهرات مسالمت‌آمیز که در رسانه‌ها از آن با عناوین «صدها هزار نفری» و «2 میلیون نفری» یاد شد، به دعوت شورای علمای اندونزی (MUI)، عالی‌ترین مرجع اسلامی این کشور و با حمایت دولت و سازمان‌های اسلامی، بودایی و مسیحی اندونزی برگزار شد. از هفتم اکتبر و آغاز حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی باریکه غزه، این چندمین بار است که اندونزیایی‌ها تظاهرات حمایت از فلسطین برپا کرده‌اند. 
کمتر از یک هفته پیش از این گردهمایی عظیم، بیش از 3 هزار اندونزیایی مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا که در محاصره امنیتی هزار پلیس بود، تجمع کردند و خواستار پایان جنگ و بمباران غزه شدند. معترضان که بسیاری از آنها لباس سفید به تن داشتند، پرچم‌های اندونزی و فلسطین را به اهتزاز درآوردند. صبح دیروز نیز چند صد هزار مرد و زن اندونزیایی  در میدان یادبود ملی در قلب جاکارتا گردهم آمدند. بسیاری از آنها چفیه‌های سفید فلسطینی برگردن انداخته بودند و پرچم فلسطین یا پوسترهای حاوی شعارهای حاوی «آتش‌بس در غزه» و «فلسطین آزاد» را در دست داشتند. 
به گزارش عرب‌نیوز، این بزرگ‌ترین تظاهرات حمایت از فلسطین بود که تاکنون در یک نقطه از جهان برگزار شده است. در این مراسم مقامات دولتی و شخصیت‌های برجسته عمومی از جمله وزیر خارجه اندونزی
(رتنو مارسودی) نیز حضور داشتند. او در سخنرانی‌اش با اشاره به اینکه هر 10 دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود، گفت: «من و اندونزی هرگز از کمک کردن کوتاه نمی‌آییم. من و اندونزی همیشه با شما خواهیم بود تا زمانی که استعمارگران خانه شما را ترک کنند. فلسطین! تو برادر من هستی و من و اندونزی همیشه با شما خواهیم بود». 
این کشور عمدتا مسلمان آسیای جنوب شرقی هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل ندارد و دولت جاکارتا بارها خواستار پایان دادن اشغال سرزمین‌های فلسطینی و راه‌حل تشکیل 2 کشور بر اساس مرزهای قبل از 1967 شده‌ است. مارسودی در سخنانش از طرف دولت رئیس‌جمهور جوکو ویدودو گفت: «ما می‌خواهیم بر حمایت اندونزی از مبارزات ملت فلسطین را مجدداً تأکید کنیم. خانم‌ها و آقایان! ما امروز با تنوع دینی در اینجا جمع شده‌ایم تا همبستگی خود را برای بشریت نشان دهیم».
دیروز همچنین در کوالالامپور پایتخت مالزی نیز دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه نمایشگاهی هنری در حمایت از غزه برگزار کردند. 
این شهر هفته گذشته شاهد گردهمایی اعتراضی بزرگ مقابل سفارت آمریکا بود. مالزی نیز مانند همسایه‌اش اندونزی روابط سیاسی رسمی با تل‌آویو ندارد. بانکوک پایتخت تایلند نیز طی هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین بوده است.
همچنین دیروز هزاران نفر از مردم شهر ملبورن در جنوب غربی استرالیا نیز در حمایت‌ از فلسطینیان و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. به گزارش سی‌ان‌ان حدود ۲۰ هزار نفر در این راهپیمایی شرکت‌ کردند اما در شبکه‌های اجتماعی تعداد شرکت‌کنندگان حتی بیش از ارقام رسمی اعلام شده است. پلیس ملبورن گفته هیچ‌کس در این تجمع دستگیر نشده است.
* 13 آبان جهانی شد
یک روز جلوتر اما در روز شنبه 13 آبان  همزمان با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی (روز دانش‌آموز) در ایران که در عین حال مصادف با انتخاب سالوادور آلنده به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ضدآمریکایی شیلی و شکست زودهنگام طرح سازش فلسطین با ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی است، بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی شاهد برگزاری راهپیمایی‌های کم‌سابقه حمایت از فلسطین بودند.
لندن، برلین، پاریس، کپنهاگ، آمستردام، میلان و حتی برن پایتخت سوییس صحنه تظاهرات ده‌ها هزار نفر از معترضانی بود که نه‌تنها در حمایت از آزادی فلسطین و برقراری آتش‌بس در نوار غزه، بلکه علیه سکوت دولت‌های خود در قبال جنایات اسرائیل شعار می‌دادند.
شامگاه شنبه در لندن پایتخت بریتانیا جمعیتی بزرگ از تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین به تحصن در تقاطع خیابان‌های آکسفورد سرکس و پیکدیلی سرکس پرداختند و با مسدود کردن این مسیر به سمت میدان ترافالگار در مرکز شهر راهپیمایی و در آن تجمع کردند.
آنها بنرها و پرچم‌های فلسطین را برافراشتند و شعارهای «فلسطین آزاد» و «از رودخانه تا دریا؛ فلسطین آزاد خواهد شد» را سر دادند. آنها همچنین شعارهایی را علیه دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر هندی‌تبار این کشور سر دادند که در یک ماه اخیر به حمایت بی‌چون و چرا از رژیم کودک‌کش اسرائیل پرداخته و برای معترضان خط و نشان می‌کشد.
سوناک پیش از این تظاهرات با اشاره به مناسبت روز ۱۱ نوامبر در تاریخ جنگ اول جهانی، مدعی شده بود تظاهرات حامیان فلسطین در مرکز لندن در این روز می‌تواند اقدامی تحریک‌آمیز باشد. اسکاتلندیارد نیز به دستور نخست‌وزیر این کشور تهدید کرده بود هر کاری را برای جلوگیری از برگزاری این تظاهرات انجام خواهد داد. با این حال بی‌بی‌سی گزارش داد نه تنها چند هزار نفر در قلب لندن از فلسطین حمایت کردند، بلکه در شهر ادینبروی اسکاتلند نیز هواداران فلسطین ایستگاه راه‌آهن این شهر را در اعتراض به دولت سوناک به تصرف درآوردند.
به گزارش بی‌بی‌سی، همچنین روز شنبه در شهر منچستر با وجود برگزاری مسابقه لیگ برتر در ورزشگاه اتحاد این شهر، هزاران هوادار فلسطین  با پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهای ضد رژیم اسرائیل و ضد جنگ در دست به خیابان‌ها آمدند. همزمان چندده نفر از مردم شهر نیوکاسل در شمال شرق انگلیس در مقابل موزه اکتشافات این شهر پرچم حمایت از ملت مظلوم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
همان شب در شهر کیلارنی جمهوری ایرلند، نشست آگاهی و همبستگی با ملت فلسطین با حضور جمعی از حامیان این ملت مظلوم برگزار شد. در پاریس نیز تظاهرات مهمی برپا شد که در آن هزاران فرانسوی در میدان جمهوری جمع شدند و ضمن برافراشتن پرچم‌های فلسطین و ایران، تصاویر قربانیان جنایات اسرائیل در غزه را در دست گرفتند و خواستار پایان فوری نسل‌کشی فلسطینیان شدند.
این به رغم تهدید دولت مکرون مبنی بر مجازات ۲ سال زندان و جریمه 75 هزار یورویی برای هرگونه انتقاد از صهیونیسم در این کشور بود.
در برلین پایتخت آلمان نیز به رغم حمایت همه‌جانبه دولت این کشور از جنایات اسرائیل، ژرمن‌ها در تظاهراتی غافلگیر‌کننده و گسترده خواسته خود برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع نوار غزه را فریاد زدند.
به گزارش شبکه ان‌تی‌وی، پلیس برلین 6 هزار شرکت‌کننده را شمارش کرد. این تجمع بزرگ به رغم برقراری وضعیت پلیسی در پایتخت آلمان و تفتیش بدنی تمام حاضران در تظاهرات بود.
گردهمایی اصلی در اطراف فواره نپتون در میدان الکساندر پلاتز در منطقه میته برلین بود که مردم    پرچم‌ها و پوسترهای فلسطین را با شعارهایی مانند «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» یا «از رودخانه تا دریا - ما خواهان برابری هستیم» حمل می‌کردند. یک سخنران در این تجمع خواستار پایان دادن به فرهنگ آپارتاید و توقف بمباران غزه شد.
این در حالی است که  استفان کت، مدیر عملیات پلیس آلمان پیشاپیش تهدید کرده بود هرکس حق موجودیت اسرائیل را انکار کند مرتکب جنایت شده است و بلافاصله مجازات خواهد شد.
یک زن آلمانی پوستری را در دست داشت که پرچم رژیم صهیونیستی را داخل سطل زباله نشان می‌داد و روی آن نوشته شده بود: «جهان را پاک نگه دارید». البته این تابلو توقیف و زن معترض هم بازداشت شد. همان شب در شهرهای دویسبورگ، اسن، ماین و فرانکفورت نیز راهپیمایی‌هایی برگزار شد.
اسکاندیناوی هم شنبه شب گذشته همبستگی خود را با فلسطین نشان داد. حامیان ملت فلسطین در اسلو پایتخت نروژ، زیر باران و برف تجمعی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار کردند که در آن اجساد نمادین کودکان شهید غزه به نمایش درآمده بود. تجمع مشابهی در برابر سفارت انگلیس، دولت اروپایی حامی جنایات نتانیاهو، در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شد. یک شب جلوتر، حامیان فلسطین از جمله مسلمانان مراکشی و آفریقایی در بروکسل پایتخت بلژیک گرد آمده و شعار «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» را سر داده بودند.
در برن سوییس نیز تعداد زیادی از طرفداران فلسطین در شرایطی کاملا امنیتی تجمع کردند و خواستار آتش‌بس و «پایان اشغال فلسطین توسط اسرائیل» شدند.
* آمریکایی‌ها حساب‌شان را از دولت بایدن جدا کردند
ایالات متحده نیز شاهد توفان خشم مردمی علیه جنایات رژیم صهیونیستی بود. تظاهرات بزرگ و بی‌سابقه نزدیک کاخ سفید در واشنگتن در حمایت از غزه از نقاط عطف تاریخ معاصر آمریکا محسوب می‌شود. ده‌ها هزار نفر در پایتخت ایالات‌متحده در تظاهرات گسترده علیه جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، برای متوقف شدن تجاوزات اسرائیل و نسل‌کشی فلسطینیان شعار دادند. رشیده طیب، نماینده دموکرات فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار ویدئویی از تجمعات و راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفری روز جمعه در ایالات‌متحده، جو بایدن را متهم کرد از نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه حمایت می‌کند.
او در شبکه ایکس نوشت: «آقای رئیس‌جمهور! مردم آمریکا در این مورد با شما نیستند. ما این را [در انتخابات] سال ۲۰۲۴ به یاد خواهیم آورد». علاوه بر واشنگتن، آکسفورد هم شاهد تظاهرات گسترده در مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی بود. گروهی از معترضان آمریکایی نیز روز جمعه  در ایالت کالیفرنیا در تظاهراتی برای ممانعت از خروج یک کشتی نظامی از بندر اوکلند که قرار بود یک محموله نظامی را به فلسطین اشغالی برساند، شرکت کردند. به گزارش نیوزویک، مرکز سازماندهی و منابع عربی که رهبری این تظاهرات را در کالیفرنیا به عهده داشت به خبرگزاری‌های محلی گفته است حدود هزار معترض و حامی مردم فلسطین در این تظاهرات گسترده علیه حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی شرکت کردند. همچنین روز شنبه شهر تورنتوی کانادا شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین بود.
* همبستگی آفریقا با فلسطین
در قاره سیاه نیز روز شنبه جمعی هزاران نفری در پاسخ به دعوت مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در برابر کنسولگری آمریکا در ژوهانسبورگ تظاهرات کردند.
شهر ویندهوک پایتخت نامیبیا، دیگر نقطه جنوب قاره آفریقا بود که در آن اقشار مختلف مردم راهپیمایی همبستگی با ملت فلسطین برگزار کردند.
در همین روز در شهر ماجنگای جزیره ماداگاسکار، صدها نفر با برگزاری راهپیمایی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه از ملت مظلوم فلسطین حمایت کردند.
* تقدیر هنیه از حمایت مردم پایتخت‌های غربی  از فلسطین
اسماعیل هنیه در واکنش به تظاهرات گسترده مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی در حمایت از مردم غزه گفت: «به توده‌های مردمی که هم‌اکنون در واشنگتن در حال تظاهرات هستند و جمعیت‌های انبوهی که در پایتخت‌ها و شهرهای غربی به همبستگی با مردم ما پرداخته و خواستار توقف نسل‌کشی در غزه شدند، درود می‌فرستم».
رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: «این تظاهرات‌های گسترده که با حضور صدها هزار نفر از ملیت‌های مختلف برگزار می‌شود، تاکید می‌کند ملت‌های جهان از اشغالگران و توحش آنها به ستوه آمده‌اند. دولت آمریکا و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در فراهم کردن پوشش برای این تجاوزات باید به ندای ملت‌های‌شان گوش کنند. ملت‌های جهان، آزادی فلسطین و مقاومت مشروع و زوال اشغالگری را فریاد زدند».

Page Generated in 0/0057 sec