printlogo


کد خبر: 270730تاریخ: 1402/8/16 00:00
اخبار

۲ قطار سریع‌السیر ایران با سرمایه‌گذاری چین ساخته می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۲ قطار سریع‌السیر ایران با سرمایه‌گذاری چینی‌ها خبر داد و گفت: ‌پیشنهاد توسعه و تجهیز بنادر ایران توسط سرمایه‌گذاران چینی را مطرح کردیم.
شهریار افندی‌زاده با یادآوری ساخت شبکه ریلی بین ازبکستان و قرقیزستان و تأثیر آن بر ترانزیت کالا میان ایران و چین گفت: یکی از مسیرهای اتصال کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس  خط‌آهن سرخس - چابهار است.
معاون وزیر راه شهرسازی ادامه داد: به همین دلیل اگر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این مسیر ریلی و توسعه بندر چابهار شود می‌توانیم سهم قابل قبولی در ترانزیت از چین به اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان به دست آوریم.
وی با یادآوری اینکه در جریان امضای تفاهمنامه سال ۱۴۰۱ وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین مسیرهای ریلی از سمت ایران پیش‌بینی شده است، افزود: یکی از پروژه‌های مهم ریلی قطار سریع‌السیر تهران - مشهد است که تفاهم اولیه آن با شرکت‌های چینی انجام شده، ضمن اینکه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان هم با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته می‌شود. در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌توانیم تفاهم‌های خوبی با چینی‌ها داشته باشیم. از سوی دیگر توسعه و تجهیز بنادر ایران هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری چینی‌ها باشد که این موضوع را در جلسات گذشته با چینی‌ها مطرح کرده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مساله دیگر مسیرهای ترانزیتی جنوب ایران است، در پایان بیان کرد: آنچه مهم است امضای تفاهمنامه چندجانبه میان چین با کشورهای منطقه از طریق ایران است که این موضوع، علاوه بر کریدور شمال - جنوب برای اتصال روسیه به هند است.
***
«کمربند - جاده» منجر به رشد اقتصادی ایران و چین می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت طرح کمربند - جاده چین فرصت‌های متعددی برای توسعه زیرساخت‌های ایران مانند بنادر و راه‌آهن ارائه می‌دهد که می‌تواند توسعه و رشد اقتصادی ۲ کشور را تسهیل کند. عباس علی‌آبادی در همایش تجاری ایران و چین گفت: تفاهمنامه بین ایران و چین که در بالاترین سطح طرح و تصویب شد، زمینه را برای رشد سریع تعاملات فراهم کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید در جهت توسعه تجارت ایران - چین گام‌های اساسی برداشته شود، گفت: سال ۲۰۲۲ واردات غیرنفتی چین از ایران 6.35 میلیارد دلار بوده که عمده آن فرآورده‌های پتروشیمی، معدنی و فلزات، دارو، کشاورزی و شیلات بوده است. وی ادامه داد: صادرات چین به ایران 9.44 میلیارد دلار بوده که عمده آن تجهیزات ماشین‌آلات الکترونیکی، برقی و نیروگاهی، حمل‌ونقل، انواع کالا و تجهیزات صنعتی و فلزی، محصولات شیمیایی، کالا و محصولات پلاستیکی و منسوجات بوده است. علی‌آبادی عنوان کرد: ایران در زمینه محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی و برخی محصولات دانش‌بنیان تجربیات و دستاورد‌های قابل توجهی دارد که می‌تواند برای بازرگانان چینی جذاب باشد.
***
خاک ایران از کریدور‌های منطقه حذف‌شدنی نیست 
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: خاک جمهوری اسلامی ایران از کریدور‌های منطقه حذف‌شدنی نیست. اینکه نقشه می‌کشند در اطراف ما، شرق و غرب ما کریدور درست کنند، تلاش‌هایی است که عده‌ای برای حذف خاک ایران می‌کنند اما خاک ایران از این منطقه به لحاظ کریدوری قابل حذف نیست. حجت‌الله عبدالملکی ادامه داد: سرزمین ما سرزمین ارزان‌قیمتی برای طرح‌های ترانزیتی است. کشور‌های منطقه که به دنبال تقویت ترانزیت منطقه هستند، خود را درگیر موضوع حذف جمهوری اسلامی و خاک ایران از کریدور‌ها نکنند. این موضوع برای آنها به صرفه نیست. وی به خبرگزاری دانشجو گفت: البته این موضوع نباید به این منجر شود که ما در توسعه کریدور‌ها قصور کنیم که متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است. باید خیلی سریع شرایط جبران شود. این‌گونه نباشد که صرفا منافع کشور‌های منطقه را تامین کنیم، بلکه این کریدور‌های ترانزیتی می‌تواند منفعت فوق‌العاده‌ای برای خودمان  داشته باشد. برای توسعه کریدورها، هم منابع داخلی خوبی داریم و هم از منابع بین‌المللی و خارجی می‌‎توانیم استفاده کنیم. وی افزود: چابهار به دلیل قرار گرفتن در حاشیه اقیانوس هند یکی از مناطق آزاد بسیار راهبردی ما است؛ منطقه‌‎ای که از لحاظ کریدوری حوزه شمال به جنوب، جنوب به شمال شرق و جنوب به شمال غرب را نیز دارد. عبدالملکی درباره قرارداد ایران با هند عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی که متولی این موضوع در حوزه قراردادی بود، آن را پیگیری کرد. مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن حل شده و مابقی در حال حل شدن است. هندی‌ها بخشی از تجهیزات خود را آوردند و ما را معطل نکردند. چند مورد سوءتفاهم قراردادی وجود داشت که بخشی از آن از طرف ما بود و در حال حل شدن است. مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حال حاضر حجم زیادی ترانزیت و بار از بندر چابهار عبور می‌کند. خط دریانوردی ما نیز با چین و هند فعال شده است.

Page Generated in 0/0082 sec