printlogo


کد خبر: 270766تاریخ: 1402/8/17 00:00
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت خبر داد
تخصیص ۳ میلیون دلار برای واردات تاکسی‌های برقی

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: تاکنون 3 میلیون دلار ارز به واردات تاکسی‌های برقی اختصاص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکت‌های خودروساز وارد شوند.
حسن کریمی‌سنجری دیروز در نشست «توسعه حمل‌و‌نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: تدوین سند توسعه خودروهای برقی در کشور در حال تدوین است. بر همین اساس از جمله موضوعاتی که باید در این سند دیده شود ظرفیت‌ها و محدودیت‌های کشور، تأمین برق، زیرساخت‌های شارژ، استانداردهای شارژ و مدل اقتصادی توسعه خودروهای برقی است.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: در بحث مدل اقتصادی باید بررسی شود چه اتفاقی در کشورهای دیگر بویژه چین - که در این حوزه پیشرو است - افتاده و آنها چه مدل اقتصادی‌ای دارند، بر این اساس می‌توانیم تصمیم بگیریم چه خودروهایی وارد و از چه استانداردها و پروتکل‌هایی استفاده کنیم. بخشی از این موضوع در مرکز پژوهش‌های مجلس و بخشی در مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه در بحث خودروهای برقی باید علمی وارد شویم و تأمین زیرساخت‌ها در اولویت باشد، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه خودروهای برقی، بحث باتری است که اقدام به تولید و توسعه باتری با شرکت صبا باتری و وزارت دفاع کرده‌ایم تا قیمت تمام‌شده مناسب‌تری را شاهد باشیم، همچنین از سدیم به جای لیتیوم استفاده کنیم.
کریمی‌سنجری ادامه داد: تاکنون 3 میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی‌های برقی اختصاص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکت‌های خودروساز وارد شوند.
وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی زمانی، خودروسازان باید تا پایان سال ۶۰ درصد از تعهدی را که در رابطه با خودروهای برقی امضا کردند وارد ناوگان حمل‌و‌نقل کنند.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت در ادامه گفت: شاید کشورهای پیشرفته ابتدا اعتماد لازم را به خودروی برقی نداشتند و به همین دلیل برای شروع از خودروهای هیبریدی استفاده کردند. اینکه آیا ایران هم باید همین مسیر را طی کند یا مستقیم سراغ خودروهای برقی برود یک چالش است که باید در سند توسعه خودروهای برقی دیده شود.
وی با بیان اینکه دنیا به توسعه خودروهای برقی اقبال نشان داده و ایران هم راهی جز رفتن به همین مسیر ندارد، گفت: هدف از این مسیر فقط صرفه‌جویی در مصرف بنزین نیست، بلکه کاهش هزینه‌های سلامت و تبعات زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز مدنظر است.
کریمی‌سنجری گفت: شرکت‌های خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند حداقل ۳۰ درصد تولیدشان را تا ۵ سال آینده برقی کنند، چون در غیر این صورت از بازار عقب می‌مانند. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نقش مهمی در توسعه پلتفرم خودروهای برقی خواهند داشت.

Page Generated in 0/0055 sec