printlogo


کد خبر: 270767تاریخ: 1402/8/17 00:00
اخبار

دولت سالانه به ازای مصرف بنزین هر خودرو ۵۶ میلیون تومان می‌پردازد
هزینه مصرف بنزین یک خودرو بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود که از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط مصرف‌کننده و بقیه هزینه در قالب یارانه پرداخت می‌شود. 
مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی دیروز در نشست «توسعه حمل‌و‌نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس در سال ۶۰ میلیون تومان می‌شود. وی افزود: از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند. جلیلی تصریح کرد: درباره خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودروی برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کند، بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می‌شود که از این مبلغ ۴ و نیم میلیون تومان باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می‌پردازد. 
***
آغاز انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث
رئیس سازمان بورس گفت با رونمایی سامانه میراث وراث افراد متوفی دارای سهام عدالت می‌توانند به کارگزاری‌های منتخب برای انتقال سهام مراجعه کنند. از سال 84 که سهام عدالت به 6 دهک کم‌درآمد جامعه به تعداد 49 میلیون نفر اختصاص یافت تاکنون 3.7 میلیون نفر فوت کرده‌اند. برای انتقال سهام عدالت افراد فوت‌شده در یک فرآیند همکاری بین قوه قضائیه، سازمان ثبت احوال، سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار شده است سهام عدالت افراد فوت‌شده از طریق کارگزاری‌های منتخب بورسی و بدون دریافت وجه اختصاص یابد. در این زمینه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نمایشگاه کیش اعلام کرد با توجه به اینکه از سال 84 تاکنون تعدادی از سهامداران عدالت فوت کرده‌اند و دارایی آنها مانده است که باید به ورثه منتقل شود، با کمک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس، قوه قضائیه، سازمان ثبت احوال و سازمان بورس قرار است انتقال سهام عدالت به صورت الکترونیکی به ورثه انجام شود.  با کمک شرکت‌های کارگزاری بورسی انجام انتقال سهام عدالت متوفیان بدون دریافت هیچ کارمزدی آغاز می‌شود. رئیس سازمان بورس با بیان اینکه سهام عدالت متعلق به مردم عادی است، گفت: عده‌ای متأسفانه درصدد کلاهبرداری از مردم هستند اما صراحتا اعلام می‌کنیم انتقال سهام عدالت متوفیان بدون هیچ کارمزدی است و سهام به صورت قهری منتقل خواهد شد. فقط کافی است یکی از وراث به شعبه یک کارگزاری بورس مراجعه و مشخصات فرد و وراث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مدارک اعلام کند و سهام عدالت بدون دریافت کارمزد منتقل خواهد شد. 
محمود حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم در این زمینه گفت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در فرآیند تسهیم و انتقال هیچ‌گونه پیامکی از سرخط‌های شماره‌دار و بدون ماسک ارسال نمی‌کند و از نظر ما پیامک‌ها بی‌اعتبار است و مردم نباید به این پیامک‌ها توجه کنند.
***
بریکس سلطه دلار آمریکا را بدون راه‌اندازی ارز جدید کاهش می‌دهد
مشاور ارشد موسسه لیندسی گروپ معتقد است بریکس می‌تواند سلطه دلار آمریکا را حتی بدون راه‌اندازی ارز جدید از بین ببرد. به گزارش وبگاه Watcher. Guru، ائتلاف بریکس به دنبال این است با عرضه یک ارز جدید در بازارهای بین‌المللی، دلار آمریکا را تضعیف کند. این اقدام، سلطه دلار آمریکا را تهدید می‌کند، زیرا بریکس قصد دارد با یک ارز جدید بر بخش مالی جهان تسلط یابد. «جو سالیوان»، مشاور ارشد موسسه لیندسی گروپ توضیح ‌داد: بریکس قادر است دلار را حتی بدون راه‌اندازی یک ارز جدید به چالش بکشد. این اظهارات زمانی بیان می‌شود که اعضای بریکس معاملات خود را به جای دلار به ارزهای محلی انجام می‌دهند. 
به گفته این تحلیلگر، اگر بریکس قانونی را برای تسویه معاملات به ارزهای محلی بین کشورهای عضو ایجاد کند، سلطه دلار خود به‌ خود کاهش می‌یابد و اقتصاد آمریکا را به صورت کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی در وبگاه فارِن پالیسی نوشت: برای کاهش سلطه دلار، حتی لازم نیست اعضای بریکس یک ارز تجاری مشترک داشته باشند. اگر هریک از اعضای بریکس معاملات را به پول ملی خود تسویه کند، نقش دلار در اقتصاد جهانی کمرنگ می‌شود. سالیوان اضافه ‌کرد: در صورت کاهش سلطه دلار، ممکن است انواع ارزهای محلی اهمیت یابند و اگر کشورهای در حال توسعه تصمیم به تجارت با ارزهای محلی بگیرند، این احتمال وجود دارد که نظم جهانی از غرب به شرق متمایل شود.

Page Generated in 0/0121 sec