printlogo


کد خبر: 270771تاریخ: 1402/8/17 00:00
جدیت ایران در اخراج تروریست‌های تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق، مسیر رژیم صهیونیستی برای اعزام تیم‌های تروریستی به داخل کشور از مرزهای غربی را سوزانده است
اقتداری که به موقع بود

گروه سیاسی: مرزهای غرب و شمال‌غرب کشور چند ماهی می‌شود دچار حاشیه‌های ضدامنیتی نشده‌اند. دلیل این موضوع را باید در همت جمهوری اسلامی برای اخراج گروهک‌های تروریستی از مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق جست‌وجو کرد.
در جریان اغتشاشات زن، زندگی، آزادی که سال قبل در کشور به راه افتاد، مناطق غرب کشور، شاهد بیشترین آشوب‌ها و ناامنی‌ها در مقایسه با سایر شهرها بود. علت این اتفاق، حضور فعال و گسترده گروهک‌های تجزیه‌طلب در میدان آشوب بود. گروهک‌های کرد تجزیه‌طلب، از جمله دموکرات، پژاک و کومله حضور فعالی در راه‌اندازی آشوب علیه امنیت ملی ایران داشتند. گروهک‌هایی که اقلیم کردستان عراق را به پایگاهی برای خود تبدیل کرده و دست به اقدامات خرابکارانه علیه ایران می‌زدند، روزهای اغتشاشات، عملا وارد درگیری مستقیم با نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان شده بودند. بیشترین میزان کشف سلاح‌های قاچاق نظامی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در ایام اغتشاشات نیز مربوط به شهرهای غرب و شمال‌غرب کشور بود. همه این موارد باعث شد جمهوری اسلامی به صورت جدی طرح پاکسازی مرزهای مشترک کشورمان با اقلیم کردستان عراق را به مرحله اجرا در آورد. تا پیش از اسفند سال گذشته و با بی‌عملی طرف عراقی، قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با حملات موشکی و پهپادی به مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق، پاکسازی مرزها را دنبال می‌کرد. سپاه پاسداران همزمان با انجام این حملات، چند مرتبه به مسؤولان عراق و اقلیم کردستان هشدار داد مرزهای خود با ایران را از وجود تروریست‌ها تخلیه کنند و اگر دولت عراق عزم خود را برای این اقدام جزم نکند، حمله به مقر گروهک‌ها در اقلیم ادامه خواهد یافت.
هشدارها و جدیت ایران در برخورد با گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی باعث شد در روزهای پایانی اسفند 1401، جمهوری اسلامی ایران و عراق توافقنامه‌ای امنیتی امضا کنند. طبق این توافقنامه، عراق متعهد شد در مدت زمان 6 ماه (تا 28 شهریور) نسبت به خلع‌ سلاح و تخلیه مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب از نزدیکی مرزهای کشورمان اقدام کند. دولت عراق نیز گام‌های موثری را در راستای عمل به تعهدات خود برداشت. چنانکه اغلب مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب از مرزها جمع‌آوری و اعضای این گروهک‌های ضدایرانی به کیلومترها دورتر از مرز با ایران منتقل شدند اما به نظر می‌رسد عراق گرچه به بخش زیادی از توافق عمل کرده است اما هنوز به همه تعهدات خود عمل نکرده است. این را می‌توان از واکنش مقامات سیاسی و نظامی کشورمان فهمید. در مراسم رژه نیروهای مسلح که 31 شهریور برگزار شد، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان اعلام کرد ایران پس از ارزیابی اقدامات عراق در خلع سلاح و اخراج تروریست‌ها از مرزهای مشترک دو کشور، نسبت به اتخاذ تصمیم جدید اقدام می‌کند. 
با این حال قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته در هفتمین گردهمایی سفیران عراق در بغداد تاکید کرد: تمام گروه‌های تروریستی ضد ایرانی از پایگاه‌های خود واقع در اقلیم کردستان عراق منتقل شده و نیروهای مرزبانی و پیشمرگه برای حفاظت از آن مناطق مستقر شده‌اند. 
گرچه باید منتظر ارزیابی ایران از اقدامات انجام شده عراق باشیم اما به نظر می‌رسد دولت عراق به اندازه قابل توجهی در پاکسازی مرزها موفق عمل کرده است.
* اگر جدیت ایران نبود چه می‌شد؟
در طول سال‌های گذشته بویژه در جریان اغتشاشات زن، زندگی، آزادی، بیشترین حجم سلاح‌ و تجهیزات، از مرزهای غرب کشور توسط گروهک‌های کرد تجزیه‌طلب قاچاق می‌شد. گروهک‌هایی که به صورت مستقیم تحت هدایت رژیم صهیونیستی قرار داشتند. چنانکه تیم‌های خرابکار موساد نیز که اغلب از اعضای گروهک‌های تجزیه‌طلب بودند، از مناطق غرب و شمال‌غرب وارد کشور می‌شدند.
جمهوری اسلامی ایران با جدیت خود در برخورد با تروریست‌های تجزیه‌طلب توانسته است عراق را وادار به اخراج این تروریست‌ها از مرزها کند و آرامش مطمئنی را در مرزهای غربی کشور به وجود آورد. 
رژیم صهیونیستی اکنون که در بحران جنگ غزه به سر می‌برد و خود را شکست‌خورده مطلق میدان می‌بیند، به دنبال کوچک‌ترین روزنه و فرصتی برای ضربه زدن به ایران است اما گروه‌هایی که مجری عملیات‌های خرابکارانه این رژیم در ایران بودند، از اقلیم کردستان اخراج و با پیگیری‌های ایران خلع سلاح شده‌اند. همین مساله باعث شده دست صهیونیست‌ها برای هدایت تیم‌های خرابکار و تروریستی به منظور انجام عملیات علیه امنیت ملی ایران، خالی شود.

Page Generated in 0/0058 sec