printlogo


کد خبر: 271741تاریخ: 1402/8/18 00:00
اخبار

پویانمایی‌های ایرانی در فرانسه نمایش داده می‌شود
فیلم‌های کوتاه پویانمایی «ماهی رنگین‌کمان»، «شنگول و منگول» و «لی‌لی لی‌لی حوضک» در بخش جنبی جشنواره فیلم ۳ قاره نانت فرانسه نمایش داده می‌شود.
بخش جنبی جشنواره فیلم ۳ قاره نانت فرانسه با نام First Steps Towards the 3Continents امسال مجموعه‌ای از فیلم‌های کشورهای ایران، برزیل و سنگال را برای کودکان ۳ سال به بالا و خانواده‌های‌شان نمایش می‌دهد.
مجموعه داستان «مرغ مادر» شامل ۳ فیلم کوتاه انیمیشن «ماهی رنگین‌کمان» به کارگردانی فرخنده ترابی، «شنگول و منگول» به کارگردانی فرخنده ترابی و سیدمرتضی احدی و «لی‌لی لی‌لی‌ حوضک» به کارگردانی زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸ و ۱۳۷۱ تولید شدند که پس از سال‌ها دوباره مورد توجه دست‌اندرکاران جشنواره ۳ قاره نانت قرار گرفتند.
در توضیح انتخاب این مجموعه از انیمیشن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمده است: «۳ داستان پر از لطافت و احساس با موضوع خانواده که قهرمانان آن از پارچه، پشم یا کاغذ بریده شده‌اند. دنیایی جادویی با الهام از سنت‌های ایرانی».
جشنواره فیلم ۳ قاره نانت Des 3 Continents festival محلی برای کشف استعدادها، شناسایی و دیدار هنرمندان و تبادل نظر مشتاقان سینماست. این جشنواره پس از جشنواره کن، جشنواره بزرگ سینمایی در فرانسه محسوب می‌شود.
جشنواره فیلم ۳ قاره نانت از ۶ تا ۱۲ آذرماه امسال (۲۷ نوامبر تا سوم دسامبر ۲۰۲۳) در فرانسه برگزار خواهد شد.
***
۲۸۰ هزار نفر در یک روز به سینما رفتند
دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران درباره شکستن رکورد حضور مخاطب در سینماهای کشور در یک روز بیان کرد: با حفظ تنوع مضمونی در فیلم‌های روی پرده و چینش صحیح اکران، بیش از 280 هزار نفر در یک روز (سه‌شنبه 16 آبان 1402) از فیلم‌های روی پرده دیدن کردند.
محمدرضا صابری تاکید کرد: این میزان استقبال از فیلم‌ها در یک روز بی‌سابقه بود که نویدبخش روزهای پررونق‌تر برای سینمای کشور است.
این مدیر سینمایی درباره دلیل این اتفاق مثبت در اکران توضیح داد: با تعامل درست بین سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران و نظارت اصولی بر اکران سینماها توانسته‌ایم در انتخاب فیلم‌ها و ژانر آنها به تنوع دست یابیم که این امر باعث می‌شود سلیقه‌های مختلف بتوانند آثار مدنظر خود را در سینما تماشا کنند.
به گفته وی، لازمه احترام به مخاطب و همچنین دست‌اندرکاران سینما این است که فیلم‌ها در ژانرهای مختلف فرصت مناسبی برای اکران داشته باشند.
صابری اضافه کرد: اگر این روند ادامه‌دار باشد تا پایان سال هدف‌گذاری هزار میلیارد فروش برای سینمای ایران محقق خواهد شد.
دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به اینکه فیلم‌های کودک و نوجوان هم روزهای پررونقی را در اکران تجربه می‌کنند، عنوان کرد: در کنار مدیریت اصولی، تنوع ژانر فیلم‌های روی پرده و پر بودن سبد اکران برای هر سلیقه از ژانر کودک و نوجوان تا کمدی، درام اجتماعی، دفاع‌مقدس و... در دستیابی به این موفقیت بزرگ تاثیر بسزایی داشته است.
وی تاکید کرد: در صورت توجه درست به ژانرهای مختلف، مخاطب نیز از آنها استقبال می‌کند و این امر به رونق تولید متنوع منجر خواهد شد.
صابری در پایان به مصوبه اخیر مجلس برای بازگشت تعرفه آب و برق سینماها به حالت فرهنگی اشاره و از پیگیری وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی برای تحقق آن قدردانی کرد.
***
«تمدن اسلامی» در بازار نشر
کتاب «تمدن اسلامی» که نگاهی است اجمالی به بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری درباره‌ تمدن اسلامی، با گردآوری محمدحسین علیجان‌زاده و به همت نشر معارف چاپ و عرضه شد. کتاب تمدن اسلامی ۳۶۶ صفحه و به قیمت 130 هزار تومان است.
***
۲ جایزه مهم در ۲ شب متوالی برای «لوتریا»
فیلم سینمایی «لوتریا» جایزه بهترین فیلم را از جشنواره نیویورک و جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره دریفت‌لس ایالت ویسکانسین آمریکا دریافت کرد.
به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی لوتریا به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی مشترک مهدی منیری، مهدی منصوری، رعنا نبوی، حامد فیضی‌دیزجی، صدرا درودیان‌همایونی و کسری درودیان‌همایونی که سال گذشته در کشور مکزیک ساخته شد، جایزه بهترین فیلم دومین دوره جشنواره بین‌المللی مصر و آمریکا در نیویورک و جایزه بهترین کارگردانی چهاردهمین دوره جشنواره دریفت‌لس در ویسکانسین آمریکا را از آن خود کرد. اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره دریفت‌لس (Driftless Film Festival) چهارم نوامبر در شهر مینرال پوینت ایالت ویسکانسین و اختتامیه جشنواره بین‌المللی مصر و آمریکا ۵ نوامبر در شهر بروکلین ایالت نیویورک برگزار شد.

Page Generated in 0/0068 sec