printlogo


کد خبر: 271750تاریخ: 1402/8/18 00:00
دور دنیا

تنها عضو فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا محکوم شد
به دنبال تشدید فشارها علیه مواضع ضداسرائیلی رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا درباره جنگ غزه، این نهاد قانونگذاری آمریکا قطعنامه‌ای علیه طلیب تصویب کرد. منابع رسانه‌ای از واشنگتن‌دی‌سی خبر دادند که قطعنامه پیشنهادی «ریش مک کورمک» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای محکوم کردن رشیده طلیب در رابطه با فلسطینیان و رژیم صهیونیستی به تصویب رسید. به گزارش شبکه «سی‌بی‌اس نیوز»، تصویب قطعنامه علیه تنها عضو فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی انجام شد که هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی برای محکوم کردن او به تصویب نرسیده بود. در قطعنامه محکومیت رشیده طلیب، به اقدام اخیر او در انتشار یک ویدئو از تظاهرات اخیر در میشیگان اشاره شده که در آن حامیان فلسطین، ضمن محکوم کردند حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شعار می‌دهند: «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد». این ویدئو واکنش‌های گسترده حامیان رژیم صهیونیستی و رسانه‌های نزدیک به این رژیم در آمریکا را به دنبال داشت و آنها ادعا کردن رشیده طلیب با انتشار این شعار، خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شده است. قطعنامه ارائه شده در مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۴ رای مثبت در برابر ۱۸۸ رای منفی به تصویب رسید. نکته قابل توجه در رای‌گیری جدید، پیوستن ۲۲ عضو دموکرات- هم‌حزبی رشیده طلیب- به این قطعنامه بود.
***
دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای از غزه محدود شده ‌است
 وب‌سایت خبری «سمافور» گزارش داد دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای از غزه محدود شده و احتمالا نگرانی‌ امنیتی وجود دارد چون پیش از آن انتشار تصاویری موجب شد تا اطلاعات مهمی درباره مواضع رژیم صهیونیستی در داخل نوار غزه فاش شود. رژیم صهیونیستی به دنبال عملیات توفان الاقصی که نیروهای مقاومت فلسطینی علیه مواضع اشغالگران صهیونیست انجام دادند، غزه را زیر حملات بی‌امان خود گرفته و این منطقه تحت‌ محاصره که بیش از ۱۰ هزار شهید داده، با کمبود اقلام اساسی از جمله آب و مواد غذایی روبه‌رو است و عملا صهیونیست‌ها در حال نسل‌کشی در این منطقه فلسطین هستند. صهیونیست‌های خشمگین از حملات گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، قول داده‌اند این گروه فلسطینی را از بین ببرند. با تداوم و گسترش عملیات‌ زمینی صهیونیست‌ها، وبگاه سمافور گزارش داد شرکت «پلنت لبز» و رقبایش، تصاویر ماهواره‌ای را که از نوار غزه می‌آیند بشدت محدود و تار کرده‌اند. «پلنت‌لبز» یک شرکت تصویربرداری عمومی زمین، مستقر در ایالات متحده است که با هدف ارائه داده‌های ماهواره‌ای روزانه که «به کسب‌وکارها، دولت‌ها، محققان و روزنامه‌نگاران کمک می‌کند تا دنیای فیزیکی را درک کرده و اقدام کنند» تأسیس شده ‌است. بر اساس این گزارش، برخی تصاویر اخیر نوار غزه از گالری قابل دانلود در وبگاه «پلنت لبز» حذف شده و در عوض از طریق «گوگل درایو» در میان رسانه‌های منتخب توزیع شده‌ است.
***
ایهود باراک:
اسرائیل حمایت افکار عمومی در غرب را از دست داده است
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی طی سخنانی با انتقاد از عملکرد مسؤولان سیاسی و نظامی این رژیم در نحوه مدیریت جنگ غزه اعلام کرد که اختلاف و مشکل با آمریکایی‌ها ظرف چند هفته آینده آشکار خواهد شد و اسرائیل حمایت افکار عمومی در اروپا را از دست داده و این مساله بسیار نگران‌کننده است. ایهود باراک افزود: اخیرا اظهارات و طرز صحبت کردن مسؤولان آمریکایی همزمان با افزایش درخواست‌ها برای توقف حملات اسرائیل به غزه به خاطر مسائل انسانی، تغییر کرده و همدردی‌ای که ابتدا در غرب و آمریکا با اسرائیل وجود داشت بشدت کاهش یافته است. وی با اشاره به نقش واشنگتن به عنوان ضامن اصلی امنیت اسرائیل گفت: کاملا مشخص است که ما به سمت اختلاف با آمریکایی‌ها در مساله حمله به غزه پیش می‌رویم و بزودی با آنها به مشکل می‌خوریم. آمریکا نمی‌تواند به اسرائیل چیزی را دیکته کند و بگوید چه کاری باید انجام دهد اما با این وجود ما نمی‌توانیم آمریکایی‌ها را نادیده بگیریم و آمریکا ضامن اصلی امنیت اسرائیل است. نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ما باید طی 3 - 2 هفته آینده و شاید حتی زودتر با آمریکایی‌ها به توافق برسیم. به دلیل آمار بالای تلفات غیرنظامیان در نوار غزه و ترس از اینکه حمله اسرائیل به غزه منجر به وقوع یک جنگ گسترده و فاجعه‌بار در کل منطقه شود، حمایت افکار عمومی غرب از اسرائیل بشدت کم شده است.
***
اولمرت، نتانیاهو را آقای چرندیات خواند
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در انتقاد از نخست‌وزیر کنونی این رژیم گفت او به دلیل شکست مفتضحانه‌اش در حوزه امنیت داخلی از نظر روحی نابود شده اما وانمود می‌کند آقای امنیت است در حالی که او آقای چرندیات است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر این رژیم) به دلیل شکست مفتضحانه‌اش در حوزه امنیت داخلی از نظر روحی نابود شده اما وانمود می‌کند آقای امنیت است، در حالی که او آقای چرندیات است. وی گفت: نتانیاهو که خود را برای به دست گرفتن کنترل فراگیر امنیت غزه به مدتی نامعلوم پس از نابودی جنبش حماس آماده می‌کند، در محاسبات خود دچار اشتباه شده و در نتیجه تلاش برای از دست ندادن سمتش به دلیل شکست در حفظ امنیت داخلی در حملات کوبنده حماس در هفتم اکتبر، دچار فروپاشی عصبی شده است و این یعنی اسرائیل از لحاظ استراتژیک از مسیر خود منحرف شده است. اولمرت افزود: نتانیاهو از نظر عاطفی نابود شده و این موضوع قطعی است، منظورم این است که اتفاق وحشتناکی برای او افتاده. بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) در طول زندگی‌اش به دروغ وانمود می‌کرد آقای امنیت است اما در واقع آقای چرندیات است.

Page Generated in 0/0057 sec